štvrtok 17. januára 2019

Čisté úmysly.

Nedávno som prechádzal okolo základnej školy,ktorú som absovoval v rodnej obci. V mysli sa mi objavili rôzne myšlienky. Neďaleko školy bol nevysoký, nie príliš strmý svah. Ale dostatočný na to,aby v zime slúžil ako minizjazdovka v disciplíne:zjazd na školskej taške/výraz som vymyslel teraz/. Bolo to jednoduché. Len čo sa ozvalo posledná zvonenie,žiaci sa vyrútili zo školy a poďho na blízky svah. Školské tašky boli vtedy dosť odolné. Pretekár si tašku položil pod zadok a spustil sa dole svahom. Za krátky čas sa dalo urobiť veľa jázd. Tie neboli limitované,iba azda odolnosťou materiálu z ktorej bola taška vyhotovená. Fanatici z našich radov robili to,že zopár "jázd absolvovali" ešte pred vyučovaním. Pamätám si,že vtedy som nosieval okuliare. Zakladal som si ich iba v škole. Väčšinou mali svoje miesto v taške,ktorá slúžila na svahu ako dopravný prostriedok. Viete si predstaviť,čo zostalo z okuliarov,keď som pozabudol na to,že ich mám pod zadkom...Niekedy na to doplatilo aj šatstvo. Matky nás vždy čisto obliekli. Po návrate domov sme niekedy len "vyčísľovali škody" na nohavociach. Boli spôsobené "náročnou zjazdárskou sezónou". Ale naši rodičia zdôrazňovali každý deň:chceme,aby si sa zo školy vrátil čistý. Naše deti dosiahli tento efekt až vtedy,keď bol ten svah zrušený...Evanjelium spomína udalosť,kedy Ježiš uzdravil malomocného človeka/Mk 1,40-45/. Ježiš mu pred uzdravením,takmer slávnostne oznámil:"chcem,aby si bol čistý". Toto je jeho odkaz pre nás všetkých. Tak,ako matka adresuje dieťaťu každé ráno upozornenie:chcem,aby si sa vrátil čistý zo školy,tak nás Pán denne vyprevádza do života s touto výzvou. Každému je jasné,že nemá na mysli naše nohavice alebo príručnú tašku...Málokto sa môže pochváliť tým,že v škole života zostal vždy bezúhonný. My sme zvyknutí  skôr na výraz-chcem sa očistiť,lebo dosiahnuť bezhriešny stav,ako trvalý status,tu na zemi je pre nás niečo hrdinské a nepredstaviteľné. Áno,pred Pána sa môžeme postaviť a povedať:so čistý!,ale až vtedy,keď pozorne a pokorne oľutujeme,že sme uprednostnili rôzne "rýchle zjazdovky",ktoré nám v živote skrížili cestu,keď sme sa vybrali s dobrými predsavzatiami do života.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára