Niektoré skutočnosti
v našom pozemskom živote musíme považovať za dočasné. Predstavme si
situáciu, v ktorej sa ocitli istí ľudia. Tí sa pred desaťročiami zosobášili, prišli na
prvé pracovisko a dostali prvý byt. Tí, ktorí im ho odovzdávali,
poznamenali: „Toto bývanie je dočasné. Kým sa neukáže niečo iné, lepšie.“
Prešli desaťročia, a stále sú v tom istom byte. Zvykli si. Dnes by už
inam nešli. Z dočasného sa stalo trvalé.
Alebo iná situácia...Istí ľudia nastúpili hneď po
skončení školy do prvého zamestnania. Tí, ktorí ich uvádzali, povedali: „Zatiaľ
budete robiť túto prácu. Časom sa to zmení.“ Prešli roky, a oni stále
pracujú
na pôvodnom mieste. Zvykli si. Vyhovuje im to. Z dočasného sa stal trvalý jav. Mohli by sme uviesť aj iné príklady z bežného života, ktorými by sme myšlienku dočasnosti potvrdili alebo vyvrátili.
na pôvodnom mieste. Zvykli si. Vyhovuje im to. Z dočasného sa stal trvalý jav. Mohli by sme uviesť aj iné príklady z bežného života, ktorými by sme myšlienku dočasnosti potvrdili alebo vyvrátili.
Sv. Pavol, apoštol, v Prvom Liste Korinťanom hovorí
o tejto skutočnosti. (1Kor 15, 45 – 49) Píše,
že prvý človek zo zeme je pozemský. Myslí tým Adama. Potom dodáva, že druhý človek je z neba – je nebeský. Myslí tým Ježiša, ktorý je novým Adamom, ktorý je novým a definitívnym začiatkom. Ďalej
sv. Pavol píše, že ako nosíme obraz pozemského, tak budeme nosiť obraz toho nebeského.
že prvý človek zo zeme je pozemský. Myslí tým Adama. Potom dodáva, že druhý človek je z neba – je nebeský. Myslí tým Ježiša, ktorý je novým Adamom, ktorý je novým a definitívnym začiatkom. Ďalej
sv. Pavol píše, že ako nosíme obraz pozemského, tak budeme nosiť obraz toho nebeského.
Apoštol národov pripomína, že to, čo je pozemské, je
dočasné. Nebeské je večné. Boh chce, aby sme mu naveky patrili. Zdôrazňuje, že
pozemské je dočasné a v istom zmysle trvalé, no nie večné. Boh
pripravuje pre nás večnú vlasť v nebesiach.
Ako sa prejavuje v bežnom živote prerod od časného -
dočasného, k trvalému – večnému?
1. V chápaní radosti.
Často sme svedkami situácie, že tu, na zemi, sa radosť mení alebo prerastá
až v bezuzdnosť a bujarosť. Radosť tým stráca svoje typické atribúty a prerastá do niečoho nekontrolovateľného.
až v bezuzdnosť a bujarosť. Radosť tým stráca svoje typické atribúty a prerastá do niečoho nekontrolovateľného.
Ako príklad nám môžu
poslúžiť športoví fanúšikovia. Stáva sa, že po víťazstve ich milovaného mužstva
sa zvyknú tešiť a radovať. V niektorých situáciách táto prvotná
radosť potúžená alkoholom alebo drogami môže prerásť do násilností
a ničenia majetku. V takomto prípade je čistá radosť z víťazstva
neudržateľná. Prerastá do dimenzie nekontrolovateľnosti.
O čom to svedčí?
Napríklad o tom, že človek po radosti túži. No čím je starší, skúsenejší,
prichádza
na to, že tu, na zemi, sa radosť nedá udržať. Chvíle radosti trvajú pomerne krátko, lebo ich vystriedajú chvíle rôznych skúšok a utrpenia. Pozemská radosť je nestabilná, je prchavá. Človek si ju chce udržať
alebo predĺžiť, no niekedy skĺzne k bujarosti a bezuzdnosti. Vtedy radosť prestáva byť radosťou.
na to, že tu, na zemi, sa radosť nedá udržať. Chvíle radosti trvajú pomerne krátko, lebo ich vystriedajú chvíle rôznych skúšok a utrpenia. Pozemská radosť je nestabilná, je prchavá. Človek si ju chce udržať
alebo predĺžiť, no niekedy skĺzne k bujarosti a bezuzdnosti. Vtedy radosť prestáva byť radosťou.
Skutočná radosť je
pokojná a vnútorná. Môže byť vyjadrená aj vonkajšími prvkami, no jej
podstata je vnútorná. Napriek problémom a ťažkostiam stále zostáva
a pretrváva. Prečo? Je výsledkom komunikácie s Bohom. Človek, ktorý
s Bohom komunikuje a prednáša mu celý svoj život, Boh mu dopraje aj
čisto vnútorné radosti, ktoré mnohonásobne predstihnú prejavy bujarosti
a bezuzdnosti. Tento jav svedčí o tom, že už tu, na zemi, môžeme
okúsiť určité prvky toho nebeského sveta, ktoré sľubuje Boh.
2. V chápaní slávy.
Vysvetlil by som to na skúsenosti človeka, ktorý sa zúčastnil pomaturitného
stretnutia. Počas života ich absolvoval niekoľko a porovnal ich. Na prvých
stretnutiach sa jednotliví spolužiaci predstavili, resp. predstavili svoju
životnú situáciu. U niektorých to bola samochvála. Hovorili o sebe,
čo dokázali, čo majú rozbehnuté, čo ich ešte čaká, aké majú plány, a pod.
Prešli roky, prišlo ďalšie stretnutie. Scenár sa zopakoval. Jednotlivci
postupne vstávali a referovali. Rozdiel bol v tom, že o sebe
hovorili menej. Boli pokornejší, viac hovorili o svojich deťoch. Môj známy
to odôvodňoval slovami: „Majú už za sebou rôzne životné zlyhania. Niektorí sa
sklamali sami v sebe. Nádej vidia vo svojich deťoch,
preto o sebe hovorili menej a viac o nich.“ Opäť prešlo niekoľko rokov. Spolužiaci sa zase stretli. V ich vyjadreniach bolo cítiť posun. Už nehovorili nielen o sebe, ale ani o svojich deťoch. Väčšinou sa reč krútila okolo ich vnúčat. Môj známy to vysvetlil tým, že sklamanie zo seba vystriedalo sklamanie z detí a z ich rozvráteného života. Nádej preto vkladajú do svojich vnúčat.
preto o sebe hovorili menej a viac o nich.“ Opäť prešlo niekoľko rokov. Spolužiaci sa zase stretli. V ich vyjadreniach bolo cítiť posun. Už nehovorili nielen o sebe, ale ani o svojich deťoch. Väčšinou sa reč krútila okolo ich vnúčat. Môj známy to vysvetlil tým, že sklamanie zo seba vystriedalo sklamanie z detí a z ich rozvráteného života. Nádej preto vkladajú do svojich vnúčat.
Toto
hodnotenie vyjadruje skutočnosť, že pozemská sláva je krehká, dočasná. Časom sa
môže rozbiť. Na druhej strane sláva, ktorá má dosah na nebo, je založená na
iných kritériách. Zakladá sa
na obetavosti, nemusí byť medializovaná, obyčajne nesúvisí so zárobkom. Je tichá, neupozorňuje na seba a mnohí ju obchádzajú bez povšimnutia. Jej podstata je hmatateľná iba očami viery. Vo väčšine prípadov sa jej nedostane honoru, pozemského ocenenia, ale vrcholom odmeny znamená byť s Bohom vo večnosti.
na obetavosti, nemusí byť medializovaná, obyčajne nesúvisí so zárobkom. Je tichá, neupozorňuje na seba a mnohí ju obchádzajú bez povšimnutia. Jej podstata je hmatateľná iba očami viery. Vo väčšine prípadov sa jej nedostane honoru, pozemského ocenenia, ale vrcholom odmeny znamená byť s Bohom vo večnosti.
3. V chápaní moci.
Väčšinou pod týmto pojmom rozumieme vládu nad niekým
alebo nad niečím, a to tak, aby to všetci cítili. Ak chceme správnym spôsobom realizovať moc, ktorá nám bola daná, mali by sme mať najprv moc nad sebou, t. j. nad svojimi vášňami a vlastnosťami. Ten, kto dokáže mať moc nad sebou, ten dokáže múdro a účinne i požehnane realizovať moc aj vo svojom prostredí. V tom prípade je chápanie moci nenásilné, nebude spôsobovať bolesť, trápenie, ani nijakú inú traumu blížnemu. Ten, kto chce múdro realizovať svoju moc, resp. svoje postavenie, bude vyžadovať, ale aj pomáhať. Bude mať nároky, ale nepoľaví ani v náročnosti na seba. A napokon sa bude držať zásady: „Plačte s plačúcimi, radujte sa s radujúcimi.“ Tým dá najavo, že dokáže intenzívne prežívať situácie ľudí zo svojho okolia. Dokonalá moc sa prejavuje aj v tom, ako dokážeme prijať chvíle skúšok a životného kríža. Na to môže dať moc každému z nás iba Ten, ktorý zomrel, ale z moci Božej vstal z mŕtvych – Ježiš Kristus.
alebo nad niečím, a to tak, aby to všetci cítili. Ak chceme správnym spôsobom realizovať moc, ktorá nám bola daná, mali by sme mať najprv moc nad sebou, t. j. nad svojimi vášňami a vlastnosťami. Ten, kto dokáže mať moc nad sebou, ten dokáže múdro a účinne i požehnane realizovať moc aj vo svojom prostredí. V tom prípade je chápanie moci nenásilné, nebude spôsobovať bolesť, trápenie, ani nijakú inú traumu blížnemu. Ten, kto chce múdro realizovať svoju moc, resp. svoje postavenie, bude vyžadovať, ale aj pomáhať. Bude mať nároky, ale nepoľaví ani v náročnosti na seba. A napokon sa bude držať zásady: „Plačte s plačúcimi, radujte sa s radujúcimi.“ Tým dá najavo, že dokáže intenzívne prežívať situácie ľudí zo svojho okolia. Dokonalá moc sa prejavuje aj v tom, ako dokážeme prijať chvíle skúšok a životného kríža. Na to môže dať moc každému z nás iba Ten, ktorý zomrel, ale z moci Božej vstal z mŕtvych – Ježiš Kristus.
Takým, alebo podobným spôsobom sa
v našom živote prejavuje prerod z pozemského človeka
na nebeského. Tento prerod jednoduchý nie je. Kristus spomína cestu tesnej brány a úzkej cesty: „Vchádzajte tesnou bránou, lebo široká brána a priestranná cesta vedie do zatratenia a mnoho je tých,
čo cez ňu vchádzajú.“ (Mt 7, 13)
na nebeského. Tento prerod jednoduchý nie je. Kristus spomína cestu tesnej brány a úzkej cesty: „Vchádzajte tesnou bránou, lebo široká brána a priestranná cesta vedie do zatratenia a mnoho je tých,
čo cez ňu vchádzajú.“ (Mt 7, 13)
Všetci cítime, že Boží záujem o nás
je vtlačený hlboko aj do nášho života. Dôverujme Bohu v tom,
že táto cesta je náročná, ale pravdivá a úspešná.
že táto cesta je náročná, ale pravdivá a úspešná.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára