V Poprade, v jednom
obchodnom centre, je čierno-biela fotografia v nadľudskej veľkosti. Ide o
fotografiu mladého muža, ktorý je oblečený v elegantnom obleku. Na nej je
nápis: Vráťme eleganciu do ulíc!
Nie
je tomu tak dávno, čo sa konali na Slovensku na viacerých miestach protestné
zhromaždenia obyvateľstva s názvom: Za
slušné Slovensko. Inými slovami povedané – vráťme do ulíc aj slušnosť.
Mnohé
mestá na Slovensku sa zviditeľňujú tým, že zverejňujú svoje kultúrne pamiatky.
Tým poukazujú na svoju starobylosť, na svoj pôvod a historické korene.
Mohli by sme povedať: Vráťme kus
histórie do našich moderných ulíc!
Takto
by sme mohli pokračovať ďalej. Naozaj – nikdy nie medzi nami dosť elegancie,
vkusu, noblesy, ale aj slušnosti a histórie. Okrem toho tie naše ulice –
tzn. aj vzťahy, potrebujú ešte omnoho viac.
V centre
nášho liturgického slávenia je dnes sv. Martin, biskup z Tours. Z jeho
životopisu vyplýva, že na svojej ceste viery a povolania nič nepoľavil. Z ničoho,
ani vtedy, keď ho jeho pohanský otec poslal do armády, lebo sa mu zdal veľmi
utiahnutý a tichý. Nepoľavil ani vtedy, keď ho ariáni, t. j. bludári,
vyhodili z mesta.
Jeho vernosť Kristovmu
hlasu je obdivuhodná. Jeho viera je taká cenná, že by sa mala vrátiť do dnešných
ulíc a do súčasných vzťahov. Elegancia, slušnosť, kultúra, história – to sú
vzácne prvky života, ale nestoja za veľa, ak s nimi nejde ruka v ruke
viera v Ježiša Krista.
Témou
dnešných čias je slogan: Vráťme vieru v Boha
do našich ulíc, do nášho prostredia! Ako sa to má prejavovať?
1.)
Viera
má mať vlastnú stavbu a architektúru. Má obsahovať
niektoré
prvky spoločné a niektoré individuálne,
ktoré sú vlastné každému. Základ musí byť spoločný, lebo nemôžeme hovoriť o zdravom
základe, ak neveríme v Ježiša – Vykupiteľa a Mesiáša.
Včera,
na sviatok Výročia posviacky Lateránskej baziliky v Ríme, sme
počuli slová sv. Pavla, apoštola. V Prvom
Liste Korinťanom píše: „Lebo nik nemôže položiť iný základ okrem toho, čo je už
položený. A je ním Ježiš Kristus.“ (1Kor 3, 9 – 11, 16 – 17)
Pri športových pretekoch, napríklad v lyžiarskych
disciplínach, ktoré sú
určené pre zrakovo znevýhodnených
športovcov, je dôležitá funkcia tzv. „vodiča“. Preteká vždy v tandeme.
Vpredu je lyžiar, ktorý má fungujúci zrak a hneď za ním lyžuje ten, ktorý
je zrakovo obmedzený. Ten, ktorý je vpredu, navádza, naviguje hendikepovaného
športovca, aby šiel v jeho stope. Ten mu musí dôverovať.
Ježiš Kristus je ten, ktorý nás vedie, lebo
my, postihnutí dôsledkami
dedičného hriechu, bez neho len tápeme a blúdime.
On si praje, aby sme šli v jeho stope, lebo tá je istá a dokonalá. V nástrahách
tohto života je spásonosne dôležité, aby Pán Ježiš bol podstatnou súčasťou
nášho života. To, čo je vo viere naše vlastné, sú situácie, ktoré individuálne
prežívame. Sú neopakovateľné, jedinečné. Záleží na tom, ako ich vyhodnocujeme,
či skúmame, čo nám chce Boh povedať.
V týchto dňoch si
pripomíname 30-te výročie tzv. Nežnej revolúcie. V médiách vystupujú a hovoria
viacerí aktéri vtedajších udalostí. Jeden z nich ma zaujal takýmto výrokom:
„To, čo sa deje, sme vedeli. Vedeli sme, že sa rúca starý svet, ale nevedeli
sme to podstatné – podľa čoho, podľa akej schémy budeme žiť v budúcnosti.“
Prax ukázala, že tieto
obavy boli opodstatnené. Na živote nás veriacich najlepšie vidno, podľa čoho sa
má uberať život – podľa akej schémy, podľa akej náplne.
Všimnime si sv. omšu –
keď kňaz číta evanjelium, používa slová: „Čítanie z evanjelia podľa
Matúša, Marka, Lukáša a Jána“. To nie je povedané iba tak. Cirkev nám tým
hovorí, že máme žiť podľa schémy Božieho slova. Ak budeme žiť podľa slov
evanjelia, náš život bude ako svetlo. Najmä pre tých, ktorí ešte stále tápu a nevedia,
akou schémou života sa majú riadiť.
2. V oblasti prežívania
viery je pre nás dôležitá pamiatka. Počas týchto dní sme pamätali na svojich
príbuzných zosnulých. Denne máme pamätať na svojich dobrodincov, rodičov,
vychovávateľov, máme pamätať na svoje sľuby, predsavzatia. Pamiatku na niekoho
vzácneho nosíme vo svojom srdci.
V prvom rade nás má
zaujímať pamiatka „par excellence“ - t. j. pamiatka Ježišovho umučenia a zmŕtvychvstania.
Nejde o neaktuálnu, neživú, staromódnu udalosť. Ide o slávenie najsvätejšej
obety, ktorá sa odohrala na Kalvárii. My si ju nekrvavým spôsobom sprítomňujeme
na oltári. Ak sme prítomní tejto veľkej udalosti, tak ju v pravom slova
zmysle slávime. Slávenie predpokladá čisté úmysly, aktivitu ducha a vonkajšie
prejavy v podobe modlitby a spevu. Nech toto slávenie nie je iba
povrchným a plytkým náhľadom na svet. Vždy pri vstupe do chrámu si vzbuďme
úmysel, že sv. omšu chceme sláviť. Ak ju budeme sláviť, aj Boh raz oslávi nás.
Slávenie môže byť rozšírené na viaceré činnosti.
Predstavme
si situáciu, keď navštívime nejakú banku alebo iný peňažný ústav. Hneď pri
vchode nás privíta pracovníčka a spýta sa nás, čo potrebujeme. Keď to
povieme, podľa obsahu našej požiadavky nás pošle k príslušnému stolíku,
kde sedí pracovník ústavu. On sa našou témou bude zaoberať. Keď povieme v chráme
Pánovi, čo je obsahom našich túžob, snov a prianí, on nás potom naviguje k príslušnému
stolu Cirkvi. Buď je to stôl eucharistie, o ktorom Cirkev v omšovej piesni
spieva: K stolu Božej láskavosti. Alebo nás pošle k stolu Božieho
slova. Prípadne nám ukáže stôl pokánia či stôl spoločnej modlitby. Všetko toto
Cirkev slávi. Viera človeka toto všetko potrebuje. Kristus je ako rozsievač,
ktorý rozsieva rôzne duchovné dobrodenia plným priehrštím.
3. Viera predstavuje
možnosť ponoriť sa do ticha. Posvätné ticho je silnou Existuje aj iné posvätné
mlčanie. Napríklad, pri hrobe svojho blížneho. Existuje aj podnetné a hľadajúce
mlčanie pri kríži – našom vlastnom alebo pri obeti blížneho. Veľký význam má aj
ticho, ktorým reagujeme na nenávisť a aroganciu neprajníkov Cirkvi.
Prípadne ticho, ktoré je výsledkom pokoja v duši a reakciou na bujaré
a ostentatívne samochvály tohto sveta, ktorý popiera Boha. Takéto ticho je
dnes vyhľadávané. Vo vzorovej podobe nám ho ponúkol sám Ježiš, keď sa ocitol na
výsluchu pred veľradou a Pilátom, vo chvíľach osobnej modlitby, v situácii,
keď dav hučal, aby odsúdil cudzoložnú ženu, keď narazil na tvrdosť srdca
príslušníkov židovského národa alebo vtedy, keď mlčky prijal burácanie mestskej
luzy, ktorá vykrikovala: Ukrižuj ho! V posvätnom tichu sa stávame
silnejšími a duchovnejšími. Na jeho základe dokážeme preraziť aj najväčšie
decibely tohto sveta.
Viera
v Ježiša Krista sv. Martina celkom napĺňala. Celkom ho pohltila. Aj nás
pohlcuje chrám – nielen preto, že je veľký, ale podmaňuje si nás svojou
posvätnou atmosférou. Tá vzniká vtedy, keď sa všadeprítomná Božia veleba stretáva
s pokorou človeka. Taká situácia nastáva pri sv. omši či pri inom slávení
Cirkvi, ale aj v každodennom živote. Viera tu nadobúda svoju jasnosť,
výdatnosť, hĺbku. Takúto vieru sa pokúsme vrátiť do ulíc našich miest, aby
spolu s ňou prekvitala elegancia, slušnosť a kultúra každého človeka.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára