Vždy, keď sa
človek zaúča do nejakej činnosti, hovoria mu,
že najprv musí zvládnuť základ. Ide o základné kroky, poučky, definície
alebo pohyby. Až potom, keď zvládne základ, môže sa dostať vyššie a priúčať
sa náročnejším činnostiam.
Ako sa môžeme
priúčať večnosti? Čo patrí medzi základné veci, ktoré sú akousi abecedou na
dosiahnutie večného cieľa?
Tieto základné
kroky objavíme napríklad v podobenstve
o 10-tich pannách (Mt 25, 1 – 13).
1.)Skúsenosť z podobenstva nás učí, že lampa a olej patria spolu.
Prázdna lampa bez oleja je
nepoužiteľná a olej bez lampy nemá žiadne využitie. V obidvoch prípadoch
je naša reakcia rovnaká. Bola by to škoda. Lampa je viac na očiach, málokedy na
ňu zabúdame.
Na olej zabudneme, lebo si myslíme, že je už vo vnútri, že ho tam už niekto dal
pred nami.
Z pohľadu viery
nie je prázdna lampa nič iné ako póza. Pózovať môže hocikto. Ak zapózuje
človek, kt. nič nedokáže, ide len o prázdne gesto. Ak však zapózuje
človek, ktorý má talent, jeho póza nie je plytká ani prázdna. Má hĺbku.
Viera bez
uživotnenia je len prázdnou pózou. Viera v praxi je postojom duchovne
bohatého človeka, ktorý pochopil veľa z Ježišovej náuky a svedčí o dôležitosti
spojenia lampy s olejom a života
so skutkami viery.
2.)Ježišovo podobenstvo nás formuje v tom zmysle, že sa máme učiť
bdeniu.
Ženích do polnoci neprichádzal,
všetci zaspali. Bdenie nie je ničnerobenie, nie je ani prázdnou a bezduchou
sekvenciou ľudského života. Nejde ani o frustráciu či dezilúziu z nevydareného
života. Bdenie podľa evanjelia nie je ani premárnením spánku a zaháňania driemot.
Predstavme si
človeka, ktorý sa nachádza v bdelej kóme. Nemôže sa hýbať, ani
komunikovať. Nedáva najavo, čo sa v ňom odohráva, ale žije.
Evanjeliové
bdenie znamená to, že človek je akoby paralyzovaný pre skutky zla, nehýbe sa v rytme
tohto sveta, nereaguje pozitívne
na všetky jeho podnety. Napriek tomu žije, ba žije plnohodnotný život. Je pevne
spojený s Kristom, ktorého síce fyzicky nevidí, no s otvoreným srdcom
ho očakáva. Čnosť bdenia dosahujú tí, ktorí žijú síce na tomto svete, ale svoje
najvyššie a najhlbšie nádeje a ambície vkladajú do života s Bohom.
3.) K podstatným úkonom viery
patrí aj schopnosť vrátiť sa k zdroju a načerpať (Choďte radšej k predavačom
a kúpte si olej.)
Tento návrat nie je stratou času,
neznamená ani zaostávanie v určitej činnosti a ani nikoho neusvedčuje
zo zábudlivosti. Tu ide o pokoru, podľa ktorej môžem napredovať iba vtedy,
ak sa vrátim a doplním z renomovaného zdroja. Bez tohto návratu
nebudem rásť ani duchovne plodne konať. Vraciam sa vtedy, keď som pochybil
či zhrešil. Vraciam sa vtedy, keď cítim, že moje vnútro je skoro prázdne alebo
vtedy, keď potrebujem nové impulzy, lebo pôvodné nadšenie viery zvetralo. Zdroj
– Kristus – je nemenný. Čaká, je neustále bohatý, nestráca na hodnote, prijíma
všetkých bez rozdielu. Neškrtí prítok milosti pre hriešnikov. Svoju výdatnosť
poskytuje všetkých, ktorí si uvedomia, že bez tohto božského zdroja sa stáva
ich život suchopárny a nič hodnotné sa v ňom neurodí.
Tí, ktorí sa nevracajú k zdroju Božích
darov a utekajú bezhlavo vpred, ženú sa za chimérou a vidinou šťastia,
ktorá sa začne strácať a meniť sa na vyblednutý plagát niekde pri ceste.
Meškajúcim
pannám evanjelia by sme dali druhú
šancu. Nabudúce by sa určite lepšie pripravili. Na zvládnutie základu sa treba
ponamáhať. Základy sú ťažké a dosť bolia. O to radostnejšie sa potom
stavia smerom nahor.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára