Občas počujeme, ako niekto povie: „Chcem
žiť svoj život!“ Dôvodov na to môže byť viac: frustrácia, vyhorenie, rutina
každodenného života či rôzne iné obmedzenia. S výrazom „chcem už žiť svoj
život“ sa nám vybaví myšlienka väčšej slobody, ktorá by nebola nijako
determinovaná. Možno viac času na záľuby, viac odpočinku, viac nezávislosti,
atď.
Aj rybár Ondrej bol človekom, ktorý si za
čias Ježiša z Nazareta žil svoj život. Iný ani nečakal. Jeho život bol
podmienený vtedajšou spoločenskou situáciou, z ktorej nebolo úniku. Ale to
trvalo len dovtedy, kým sa na scéne neobjavil Ježiš. On Ondreja
s ostatnými povolal, aby sa stali jeho učeníkmi. A tak Ondrej už
prestal žiť svoj život a osvojil si život Kristov, a to definitívne.
Kto má predpoklad na to, aby mohol žiť život Kristov a považovať ho za
svoj?
1.)
Ondrej bol ako rybár často konfrontovaný
so živlami.
Dôverne poznal zápas s mohutnými vlnami,
silným vetrom a búrkou, ktoré preverili odolnosť rybárov na Genezaretskom
jazere. Tento Kristov učeník bol zocelený bojom na mori o prežitie. Tým
získal určitú predispozíciu na to, aby ako ohlasovateľ evanjelia bol pripravený
na boj s inými živlami. Svet má svoje živly, ktoré chcú evanjelium
potlačiť, rozriediť, inak interpretovať ako je Boží zámer.
Ale aj Pán je živel. On je takým živlom,
pred ktorým sa nemorálne, protievanjeliové živly strácajú a stávajú sa
jalovými. Píše o tom sv. Peter: „...v Pánov deň... sa nebesia
s rachotom pominú, živly sa páľavou rozplynú, aj zem i diela, ktoré
sú na nej.“ (2Pt 3, 10)
Tí, ktorí uverili Ježišovi
a evanjeliu, sa stávajú Božími živlami, ktoré odmietnu hriech a len
s výzbrojou eucharistie a Božieho slova budú čeliť živlom zlého. Sv.
Ondrej je prototypom bojovníka, ktorý s výzbrojou Božej moci viedol
myšlienky evanjelia až po svoju mučenícku smrť.
2.)
Sv. Ondrej bol vhodným človekom do
spoločenstva.
Rečou dneška povedané – „bol tímový“. Na mori
pri rybolove to ani inak nešlo. Tam sebec neobstál. Rybári museli
spolupracovať, komunikovať a obetovať sa, lebo cieľom bol čo najväčší
úlovok. Ten si potom delili medzi sebou. Člen tímu nemohol myslieť iba na seba,
lebo by sa potom z neho sám vylúčil.
Ohlasovanie evanjelia také typy
potrebuje. Také, ktoré sa budú učiť aktivitám v spoločenstve. Pôsobenie
v spoločenstve môže mať na jednotlivca blahodarné účinky. Zbavuje ho
sebectva, lebo slúžime Kristovi, nie sebe, zbavujeme ho izolácie, lebo z interiéru
vlastného sveta a vlastných pravidiel sa ešte nikto nepriblížil ku
Kristovi a ani k ľuďom, zbavuje sa ľahostajnosti, a tým
potvrdzuje slová sv. Pavla, ktorý píše: „Boh telo vyvážil tak, aby nebola
v tele roztržka, ale aby sa údy rovnako starali jeden o druhý. Ak
teda trpí jeden úd, trpia spolu s ním všetky údy, a ak vychvaľujú
jeden úd, radujú sa s ním všetky údy.“ (1Kor 12, 24 – 26). Sebectvo,
izolácia a ľahostajnosť patria medzi najväčšie neduhy doby, pričom
s bolesťou konštatujeme, že sa preniesli aj do spoločenstva Cirkvi.
3.)
Sv. Ondrej bol zvyknutý na ochotu podeliť
sa.
To sa dialo na dennej báze, lebo rybolov by sám
nezvládol, potreboval spolupracovníkov. Úlovok si nemohol zobrať sám pre seba.
Bez kolegov na mori by bol ničím.
Je azda prirodzené, že mal ambíciu deliť
sa s Božím slovom. Nikoho by nemalo prekvapiť, že potom, čo absolvoval
prípravu v Ježišovej blízkosti, sa odobral ohlasovať evanjelium. Bol tak
vychovaný a formovaný morom a rybolovom a neskoršie samotným
Ježišom.
Máme dnes záujem podeliť sa s Božím
slovom? Čo preto robíme v rodine, aby sa evanjelium podávalo ďalším
generáciám? Štýl, spôsob života, je prvým hlásateľom Kristovej blahozvesti. Ten
sa tvorí najmä pri eucharistickom stole a pri stole Božieho slova tak, aby
sa zakorenil aj pri stoloch našich príbytkov. Keď sa dokážeme podeliť
s dobrami materiálnymi, hľadajme cestu, aby sme neopomenuli ani duchovné
podelenie sa. Pohľad na stôl nám túto úlohu pripomenie. Pohľad na stôl, ktorý
máme napr. v kuchyni alebo v obývačke, ale najviac výrečným je stôl,
ktorý máme na očiach v presbytériu každého kostola.
Je to dôležité preto, aby sa Ježišov
život stal naším životom. Stolovanie s Kristom nej je našou prioritou,
lebo od neho vstávame zapálení a povzbudení pre myšlienku ohlasovania
evanjelia.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára