1. Obrady
Veľkého piatku obsahujú úkon, ktorý sa nazýva „Poklona krížu“. Asistencia
prinesie zahalený kríž pred oltár. Kňaz ho prevezme a postupne na trikrát
ho odhalí, t. j. strhne z neho fialový šat. Celebrant spieva: „Hľa, drevo
kríža, na ktorom zomrel Spasiteľ sveta...“ Ľud odpovedá: „Poďte, pokloňme sa
mu. Potom prichádzajú zástupcovia veriacich, aby si uctili odhalený kríž
pokľaknutím a bozkom. Napokon ho prevezme opäť kňaz do svojich rúk,
vyzdvihne ho a Boží ľud adoruje spolu s ním. Ide
o najdojímavejšiu scénu obradov daného dňa. Veriaci si takto vštepujú
myšlienku, že Ukrižovaný si zasluhuje bezhraničnú poklonu a úctu. To, čo
Kristus urobil na kríži, slúži na naše vykúpenie a spásu.
Predstavme si jednu z prvých scén
po Ježišovom ukrižovaní. Pod krížom stojí malá skupinka ľudí, v ktorej má
významné miesto Ježišova Matka, Mária. Ona je prvá adorátorka v histórii
ľudstva. Ona si takto uctila svojho prvorodeného Syna. Ona bola svedkom
posmešného vztýčenia kríža s telom Božieho Syna. Tento kríž bol vztýčený
na výstrahu všetkým, lebo Ježiša považovali za buriča a rúhača. Paradoxne,
kríž sa stal jediným svetlým bodom skrze ktorý vzišla naša spása. Mária svojou
poklonou Kristovmu krížu naznačila pre nás všetkých cestu spásy. Tá spočíva
v uctení si Ježišových bolestí na kríži a vo viere v jeho
zmŕtvychvstanie. Takáto viera môže človeka spasiť. Kríž dodáva nášmu životu
zmysel a povzbudzuje nás, aby sme na ceste viery vytrvali.
2. Vždy, keď predsedá liturgii biskup,
jeden z členov asistencie povie túto výzvu: „Pokloňme sa krížu, vzdajme
úctu celebrantovi, poďme v pokoji!“ Čo znamená táto výzva? Pri slovách:
„Pokloňme sa krížu...“ sa všetci členovia asistencie poklonia krížu, ktorý má
v sakristii dominantné miesto. Presne takto to má byť aj v živote
kresťana. Veriaci človek má nielen svojím fyzickým pohľadom, ale aj svojou
vierou hľadať a klaňať sa tajomstvu Ježišovho utrpenia na kríži.
Neexistuje krajší a užitočnejší spôsob uctenia si Ježišovej smrti, ako je
poklona. Vedie nás k pokore, vďačnosti a k odvahe pri nesení
vlastného kríža.
Druhá časť výzvy spočíva v slovách: „...vzdajme úctu
celebrantovi...“. Je namierená na osobu kňaza, resp. biskupa, ktorý slávi
eucharistiu ako hlavný celebrant. Táto myšlienka nás privádza k úvahe, aby
sme s úctou pohliadli na Cirkev a jej reprezentantov. Kto si zachová
takúto úctu aj napriek rôznym nepriaznivým okolnostiam, toho Kristus cez svoju
Cirkev a jej reprezentantov bohato duchovne odmení. V dnešnej dobe
viac ako inokedy potrebujeme hľadať a nachádzať vo svojom srdci úctu
k Cirkvi, na čele ktorej stojí Kristus – Ukrižovaný, Umučený
a Zmŕtvychvstalý.
Posledná časť výzvy: „...poďme v pokoji“ sa týka
životného kréda alebo životného odkazu. Kto sa klania ukrižovanému Kristovi,
kto si uctí Cirkev, má právo požívať pokoj v duši. S Božím pokojom
v duši kráča veriaci životom tajomne posilňovaný Ježišovou prítomnosťou
a všade šíri jeho posolstvo lásky a pokoja.
3. Ukrižovaný Kristus je vztýčený nad úroveň zeme. Tento
obraz znázorňuje myšlienku, podľa ktorej je Ježiš so svojím posolstvom spásy
nad všetko ostatné – nad naše pozemské radosti, ale aj starosti
a problémy. Učíme sa pamätať si, že neexistuje väčšia radosť v živote
– čo aj ako intenzívne prežívaná, ako je Ježišova radosť prežívaná
z víťazstva nad hriechom. Zároveň neexistuje taký hlboký žiaľ na zemi, ako
má byť smútok a žiaľ nad hriechmi. Neexistujú také hodnotné dôvody na
nádej, akou je nádej v Ježišovu prítomnosť v našom živote. Kristus
Ukrižovaný je nad všetko ostatné – nech by sme prežívali čokoľvek, čo sa nás
vnútorne dotýka, nič nás tak neovplyvní, ako pečať Ježišovho víťazstva na
kríži.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára