Všetci sa zhodneme na tom, že autority a osobnosti potrebujeme
ako soľ. Týka sa to všetkých oblastí života – spoločenskej, rodinnej a pracovnej.
Osobnosti sa môžu prejavovať tak, že je ich „plná miestnosť“. O všetko a o každého
sa zaujímajú, sú v kontakte so všetkými a máločo dôležité im unikne.
Aj vizuálne, aj hlasovo dávajú o sebe vedieť.
Iný typ osobnosti sa prejavuje takto: pôsobí individuálne,
neinvazívne, nevtieravo. Účinkuje a pôsobí skôr z úzadia, nenásilne.
Či už v jednom alebo v druhom prípade platí, že autorita musí na sebe
pracovať.
V Liste pripisovanom Barnabášovi čítame: „Preto sa
nikdy neoddávajme odpočinku v presvedčení, že sme povolaní, aby sme
nezaspali vo svojich hriechoch, aby sa nás nezmocnilo knieža zla a nevytrhlo
nás z Pánovho kráľovstva.“ (LH IV, s. 21)
„Pane, zachráň ma!“ (Mt 14, 22 -33)
Od
osobnosti každý očakáva pomoc. Niekedy až na úrovni nemožného a absurdného.
Osobnosť je vystavená tlakom zo všetkých strán. Rovnako kritike, či už
objektívnej alebo bezohľadnej. Názorným príkladom je Mojžiš, ktorý je vodcom
početného izraelského zoskupenia, a to z Božieho poverenia. (Nm 11, 4
– 15)
1.) „Mojžiš počul, ako ľud plače, celé
rodiny, každý pri vchode
do svojho stanu.“
Mojžiš ako najvyššia
židovská autorita má sluch pri svojom ľude. Nič mu neunikne. Je bystrý a vnímavý,
zodpovedný a pozorný. Veľmi citlivo prežíva so svojím ľudom všetko, najmä
vtedy, keď narieka a dovoláva sa Božej pomoci.
V Liste pripisovanom Barnabášovi čítame: „Neuzatvárajte
sa sami do seba a nežite sami pre seba, akoby ste už boli ospravedlnení,
ale schádzajte sa spolu a hľadajte, čo osoží všetkým.“ (LH IV, s. 21)
Pravá autorita má záujem o spoločenstvo, ktoré je jej
zverené. Kladie si otázku, čím žijú títo ľudia; aké okolnosti na spoločenstvo
vplývajú. Skúma, čím žijú ich srdcia a aký to má dopad na ich život.
Pri návšteve reštaurácie občas vidíme oznam: Uzavretá
spoločnosť. Je tam rodina alebo spoločenstvo, v ktorom sa ľudia navzájom
poznajú a v tú chvíľu nemajú záujem otvoriť sa pre iných. Sami pre
seba vytvárajú akúsi dočasnú elitu.
Osobnosť vie, že nemá k dispozícii iba elitu, ktorá by
spĺňala najvyššiu úroveň dokonalosti, súdržnosti a obetavosti. Práve
naopak. Dnes to má akákoľvek autorita ťažké, lebo naráža na rozdrobenosť,
individualizmus, elitárstvo alebo utiahnutosť do seba, prípadne nezáujem o nič.
Je veľmi ťažké takéto spoločenstvo rozhýbať a podnietiť k užitočnej aktivite.
2.) Mojžiš plný podnetov od ľudí
smeruje k Bohu.
Cíti ťarchu svojho
poslania. Viac ako fyzická únava z putovania ho gniavi večná nespokojnosť
ľudu. Keby mohol, rezignoval by na svoje poslanie. Prichádza k Bohu a modlí
sa: „...prečo trápiš svojho sluhu...? Prečo si na mňa položil ťarchu starostí...?“
Boh, aby zvýraznil pred ľudom jeho autoritu, hovorí: „Mojžiš
je najvernejší v celom mojom dome. S ním sa rozprávam zoči-voči, on
priamo, nie v hádankách a obrazoch hľadí na Pána.“ (Nm 12, 1 – 13)
Tým je daná pozícia osobnosti. Nachádza sa na hlavnej trase medzi človekom a Bohom.
Často je mu odmenou iba Boh a úľava, lebo požiadavky človeka dokážu byť
neúprosné.
Pri istej príležitosti nejaký človek poznamenal: „Sedel som
s ním chvíľu v kancelárii za jedným stolom.“ Hovorí o človeku,
ktorý sa politicky angažoval, skončil vo funkcii bežného úradníka a vyšplhal
sa na vysoké miesto v spoločenskom rebríčku.
Autorita má sedávať za jedným stolom s Bohom. Veriaca
autorita nemá ľutovať čas strávený s Ježišom Kristom za eucharistickým
stolom. Koľko je dnes takých osobností na rôznych úrovniach spoločnosti?
Autorita má ucho i srdce pri človeku a zároveň má
tie isté zmysly pri Bohu.
3.) Autorita sa má denne stretávať s Bohom
i človekom.
S Bohom
sa má stretnúť v tajomstve, s človekom v jeho biede a neľahkej
situácii. Pri sledovaní správ často počúvame o rôznych ohniskách,
napríklad o ohniskách požiaru či nejakého napätia v spoločnosti.
Kompetentní majú úlohu tieto ohniská uhasiť, eliminovať.
Existujú minimálne dve ohniská, ktoré chce svet v nás,
kresťanoch, uhasiť:
a)
vzťah
ku Kristovi, ktorý realizujeme cez tajomstvo. Ide o tajomstvo
eucharistie i ostatných sviatostí a zároveň tajomstvo modlitby. Keby
sa svetu podarilo minimalizovať, či dokonca odstrániť z nás túžbu po
tajomstve, vyhasli by sme ako niektoré hviezdy. Medzi nami je dosť takých, v ktorých
vyhasla viera alebo vybledol v nich dôverný vzťah s Kristom.
b)
ohnisko
záujmu o človeka, ktorý sa nachádza v akejkoľvek biede.
So starými a chorými ľuďmi sa zaobchádza často nešetrne až do takej miery,
ako keby nešlo ani o ľudské bytosti.
Tieto
dve ohniská veľa hovoria o charaktere toho, kto chce byť autoritou. Ak ich
nedovolíme uhasiť, ale ich budeme roznecovať, povedieme mnohých, ako Mojžiš, do
zasľúbenej zeme.
Skutočnou
osobnosťou sa nikto nestane násilím, ani klamstvom či podvodom. Autorita
postavená na týchto kritériách je prázdna. Byť skutočnou autoritou je dar, a ten
treba s Božou pomocou rozvíjať. Aktuálne a presvedčivo o tom píše
Apoštol národov: „Preto ti pripomínam, aby si roznecoval Boží dar, ktorý je v tebe
prostredníctvom vkladania mojich rúk. Veď Boh nám nedal Ducha bojazlivosti, ale
Ducha sily, lásky a rozvahy.“ (2Tim 1, 6 – 7)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára