Pred niekoľkými dňami vedci, ktorí sa zaoberajú výskumom
vesmíru, navigovali z vesmíru sondu, ktorá skončila svoje poslanie. Navigovali
ju tak, aby padla do mora a nikomu neublížila. Pri tejto príležitosti
konštatovali, že vo vesmíre sa pohybuje ešte asi 10 000 objektov (satelity, sondy). Z nich iba
1/5 sú také, ktoré sú kontrolované na diaľku vo vesmírnom stredisku. Ostatné
lietajú nekontrolovane a chaoticky a nikto nemá na ne dosah.
Tento týždeň prebiehalo v Lisabone, v Portugalsku,
Svetové stretnutie mládeže so Sv. Otcom. Cirkev organizuje takéto stretnutia so
Sv. Otcom preto, aby ponúkla mladým ľuďom život podľa Krista; aby ich život
nepripomínal chaos a bezcieľnosť, ale aby sa slobodne zverili do rúk toho,
ktorý ich bude navigovať a usmerňovať k vyšším ideálom. Ako sa to
môže udiať?
1.) Stane sa to vtedy, ak sa mladý
človek postará o dostatočnú výbavu milosti, ktorá prúdi zo sviatostí.
V Katolíckych
novinách (30/2023) je fotografia Sv. Otca Františka, ktorá ho zachytila s bielym
batohom v ruke. Na ňom logo SDM. Ide o batoh pútnika, ktorý má
symbolicky obsahovať všetky základné skutočnosti. Netýka sa to iba tohto
vrcholného podujatia, ale života celkovo. Takýto batoh sa vždy osvedčí.
V júni
tohto roku sa odohrala vo Francúzsku tragická udalosť. Sýrsky terorista
pobehoval v mestskom parku s nožom v ruke. Niektorým ľuďom o. i.
aj malým deťom, ublížil. Do cesty sa mu však postavil odvážny mladý muž, Henri
d´Anselme. Tento mladík mal viac ako 20 rokov. Vo svojom živote absolvoval
katolícku skautskú formáciu. V momente tejto tragédie bol práve na mieste.
Nestratil duchaprítomnosť, sňal si z chrbta batoh a ním zaháňal
pomätenca preč od ľudí. K nemu sa potom pridali ďalší ľudia s batohmi.
Ale Henri bol prvý. Celé Francúzsko ho pozná ako hrdinu s batohom. Francúzsky
prezident Macron mu udelil najvyššie francúzske vyznamenanie – Rád čestnej
légie. To, čo urobil, bolo mimoriadne odvážne. Riskoval vlastný život. Vzápätí po
jeho akcii prišli policajti a násilníka spacifikovali.
Každý mladý by mal mať v životnej
výbave ideály evanjelia, prostriedky na obranu pred hriechom a odvahu vyznať
a prejaviť svoju vieru. Nikto z nás nevie,
kedy bude musieť takýto pomyselný batoh použiť. Pôvodnou myšlienkou Francúza
Henriho bolo propagovanie katedrál. Ani sa nenazdal, že pri tejto misii bude
zachraňovať ľudské životy. Ten, kto propaguje kostoly a katedrály, pomáha
zachraňovať ľudské životy. V posvätných priestoroch človek nachádza pokrm
pre dušu a vôbec – zmysel života.
2.) Mladý človek musí počítať s tým,
že v dnešných časoch je zápas o vieru mimoriadne vyhrotený.
Nemôžu
sa spoliehať na to, že zrno viery je už zasiate v duši,
t. j. mimo dosahu zlého. Diabol ukradne aj zasiate zrno viery. Ba dokonca i také,
ktoré už vzišlo. Evanjelium podčiarkuje túto skutočnosť slovami: „Prichádza Zlý
a uchytí, čo bolo zasiate...“ (Mt 13, 18 – 23)
Sv. Ignác z Loyoly je obdivuhodný svätec. Životopisci
uvádzajú, že vyrastal na kráľovskom dvore. Mnohí mladí kresťania vyrastali na
dvore Najvyššieho Kráľa, Ježiša Krista, t. j. prijímali rôzne duchovné
dobrodenia, ktoré súviseli so sviatostným životom. Ich viera sa javila ako
neotrasiteľná, lebo vyrastali na dvore Cirkvi ako jej dvorania. Zrazu prišiel
zlom a ich duša sa vyprázdnila. Zlý si trúfa aj na zrná viery, ktoré boli
úspešne zasiate a takpovediac, boli mimo nebezpečenstva ohrozenia. Cirkev na túto skutočnosť poukazuje v Liturgii
hodín (LH, Posvätné čítanie,štvrtok,1. týždeň). Nachádza sa tam aktuálna
prosba, do ktorej sa má zapojiť celá Cirkev: „Prosíme, Kriste, skloň sa k nám,
ku služobníkom prosiacim: nech zloba sveta mámivá nevezme vieru veriacim.“ Keď
vyrastáme duchovne na dvore Krista Kráľa, zostaňme verní Bohu v tuhých zápasoch
o vieru. Tento kráľovský dvor je dostatočne bohatý na to, aby náš život
vykazoval známky plnosti, sýtosti a pokoja.
3.) Dnes je veľmi dôležité vytvoriť čo
najosobnejšie puto s Bohom.
Túto
atmosféru výborne vystihlo stretnutie Mojžiša s Bohom. (Ex 19, 20) Svätopisec
uvádza nádhernú myšlienku: „Pán zostúpil na vrch Sinaj, na končiar vrchu, a Mojžiša
povolal na končiar.“ Boh zostúpil a človek vystúpil. Boh zostúpil
maximálnym spôsobom, lebo poslal svojho jednorodeného Syna. Viac sa znížiť
nemohol. Zároveň povoláva mladého človeka, aby vystúpil z tieňa, z priemernosti,
z duchovnej podvýživy. Zároveň vystúpil k nemu, t. j. aby priniesol
obetu, aby sa nebál priputovať a pristúpiť k svojmu Bohu a pri tom
zažiť objatie s Bohom.
Boh
a človek akoby sa stretli na polceste. Boh vychádza človeku v ústrety
nielen vo vlastnom, ale aj v prenesenom slova zmysle. Človek však musí
opustiť svoje pyšné „ja“ a s Božou pomocou sa konfrontovať so zlom
tohto sveta. Láskyplný rozhovor s Bohom, ktorý nikdy neskončí a nájde
svoje definitívne zavŕšenie vo večnosti, má byť každodenným ideálom. Vystúpenie
hore, obeta, námaha pre evanjelium, to sú znaky mladého apoštola, ktoré sú
nadčasové a môžu zdobiť mladý vek ľudského života.
Potrebujeme Ježiša, aby sme nežili v chaose. Pripomeňme
si myšlienku liturgie: „Nech nás dnes vedie tvoja ruka, Pane...“ Znamená to,
vždy a všade. Niet vo vesmíre úspešnejšie ruky, ako sú Spasiteľove. Iba
ony nás môžu voviesť bezpečne tam, kde Zlý nemá nijaký dosah.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára