Z bežného slovníka
súčasného človeka poznáme výraz: misia, misie. Vojaci zvyknú hovoriť, že idú na
misiu, t. j. idú tam, kde sa bojuje. Ak človeka čaká nejaká náročnejšia a dlhodobejšia
úloha v živote, nie raz konštatuje, že je to jeho misia. V konečnom dôsledku
nezabúdajme, že jednou z najdôležitejších úloh Cirkvi sú misie,
t. j. ohlasovanie evanjelia vo svete.
Cirkev sa aj v liturgii
venuje tejto téme. Jednu nedeľu v roku zasvätí sláveniu, ktoré má veriacim
pripomenúť ich misijné poslanie. Na mieste je tu otázka: Kde sa vytvára
priestor na misijnú prax?
1.)Misie vo svete
Do misií odchádzajú ľudia, ktorí sú
na to primerane pripravení, a to teoreticky i prakticky. Musia zvládnuť
miestny jazyk, zoznámiť sa s cudzou kultúrou, snažiť sa porozumieť danej
mentalite, atď. Ale to najdôležitejšie
spočíva v tom, že musia mať srdce, ktoré horí za Krista a jeho evanjelium.
S týmto planúcim srdcom ako s najkrajšou predispozíciou potom
odchádzajú pôsobiť aj do oblastí, ktoré sú rizikové.
Pred niekoľkými dňami vstupovali v televíznych
správach RTVS ľudia, ktorí sa venujú ľuďom, ktorí sa stali obeťami obchodovania.
Obchodovanie s ľuďmi je stále prekvitajúcim biznisom. Predstavili aj logo
kampane – kovový odznak v tvare modrého srdca. Vysvetlili to tak, že
modrá, studená farba o. i. pripomína aj ľudskú bezcitnosť, ktorá sa naplno
prejaví pri obchodovaní s ľudským materiálom.
Ľudia
s tzv. modrým srdcom v misiách neuspejú – necitlivosť a bezcitnosť
nie sú atribúty vhodné na dôstojný život a už vôbec nie pre misie – hoci niekedy
sme svedkami zázraku, ktorý spočíva v tom, že niekedy sa pobytom v misiách
pohne srdce človeka. Z necitlivého srdca sa vytvorí srdce planúce, ktoré
chce slúžiť a obetovať sa vo veci evanjelia. Z necitlivého, modrého,
sa zrodí srdce prekrvené Božou milosťou.
2.)Misie v najbližšom
okolí
Ide o miesta, kde bývame,
pracujeme a vôbec, komunikujeme s okolím. Pre mnohých z nás je
to najbližšia misia. V rámci tejto misie sa stretávame s ľuďmi, ktorí
sú zlomení. Je veľa ľudí poznačených utrpením svojím i utrpením všeobecne.
Sú zlomení, lebo sa im nevyplnili túžby alebo sú poznačení mnohorakými
zlyhaniami. Predmetom našej misie môžu byť aj oni – zlomení na duchu či vo
viere. Tieto fatálne zlomy sa dajú vyliečiť iba prispením milosti nebeského
Lekára, Ježiša Krista.
Presviedča nás
o tom sv. Ján takto: „Kto zachováva jeho (Božie) prikázania, ostáva v Bohu
a Boh v ňom.“ (1 Jn 3, 23 – 24). Ten, v kom sa nachádza Boh,
nezlomí svoje vnútro tak, aby stratil zmysel života. Práve naopak. Získa ho a udrží
pre potreby Božieho kráľovstva.
V praxi života
sa stretávame aj s ľuďmi, ktorí to majú „nahnuté“. Väčšinou tým myslíme fakt,
že sú blízko určitého nebezpečenstva. Mnohí to majú nahnuté vo viere. Dnes sú
mnohí na polceste medzi vierou a jej zánikom. Stáva sa, že dobré svedectvo
života im pomôže, aby sa narovnali. Niekedy stačí impulz zo strany niekoho, kto
ako „misionár“ hovorí a koná v zastúpení Krista.
Pekné
vyjadrenie na túto tému sa nachádza u proroka Zachariáša: „Toto hovorí Pán
zástupov: V tých dňoch desať ľudí zo všetkých národov,
rozličných jazykov chytí judejského muža za okraj rúcha a povie: „Pôjdeme
za vami, lebo sme počuli, že s vami je Boh.“ (Zach 8, 20 – 23)
Ide o veľké
vyznačenie pre človeka, o ktorom sa vie, že je s ním Boh. Misie
potrebujú najmä takých, ktorí sa usilujú byť blízko Boha.
3.)Misie v rodine
Dnes je už, žiaľ, samozrejmosťou, že
rodina nie je jednoliata
vo viere. Často verí iba menšina, niekedy iba jeden. Niekedy je iba malé dieťa
tým misionárom, ktoré uverilo. Niekedy iba ten, kto sa priženil, či privydal do
neveriacich pomerov.
Dnes sa vysoko
cenia ľudia, ktorí niečo „rozbehli“, t. j. zaslúžili sa o rozprúdenie dobrého
diela. Hodnotovo nezaostávajú ani tí,
ktorí zasievajú dobré veci. Zrnká ich obiet nie sú hneď viditeľné,
ale v pokore čakajú v pôde na svoju chvíľu. Rodiny strácajú vieru,
ale Boh môže niekedy vzbudiť niekoho, kto ako misionár zasadí zrno viery, a tým
založí vieru v rodine. Naše rodiny sa stávajú misijným územím, ktoré
čakajú na svoju úrodu.
Boh nám dnes
chce povedať, že viera nie je to, čo si myslíme alebo žijeme. Viera vôbec nie
je samozrejmosťou – ona je Božím darom, a ten ju získava, kto o ňu prosí
a obetuje sa.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára