Pred
niekoľkými dňami sme zažili na Slovensku zemetrasenie. Je to téma týždňa.
Epicentrum bolo na východnom Slovensku a otrasy pôdy sme zažili aj pod
Tatrami. Pohyby nastali v hĺbke približne 17 km. Nikto z nás by to
nechcel zažiť.
Pán Ježiš
pripravil židom nie jedno zemetrasenie. Najnovšie ich prekvapil výrokom: „Lebo
mnoho je povolaných, ale málo vyvolených.“ (Mt 22, 14) Toto muselo otriasť
sebavedomím vyvoleného národa. Ten pocítil, že to Ježiš o nich hovorí a o ich
(ne)istotách spásy. V súvislosti s cestou spásy Pán Ježiš spomína
niekoľko vĺn.
1.) Do prvej vlny patria tí, ktorí boli pozvaní prioritne.
Inými slovami povedané – boli poctení. Pocty sa udeľujú
aj počas života na zemi. S poctami niekoho posielajú na dôchodok; existujú
sobáše s poctami a nezabudnime ani na to, že aj pochovávame s poctami.
Mnohí sme na svojej životnej púti našli Ježiša Krista. Pre koľkých z nás je
to pocta! V Cirkvi vysluhujeme sviatosť krstu. Koľkí to chápu ako poctu, a nie
ako bežný servis v Cirkvi.
Do prípravy na prijatie sviatosti
birmovania sa prihlásilo niekoľko desiatok adeptov. Koľkí z nich sú týmto
pozvaním naozaj poctení! Tomu bude zodpovedať aj ich príprava. Koľkí dostanú od
Boha zvláštne avízo o tom, že ich Pán volá do služby oltára alebo do
rehole. Koľkí sa skutočne cítia naplnení, radostní a poctení týmto
pozvaním zhora.
Poctime jeden druhého tým, že sa za
seba budeme modliť. Budeme sa modliť aj za takého, ktorý si to podľa našich
predstáv nezaslúži. Buďme poctení tým, že Pán chystá pre nás pravidelne
prestretý stôl Božieho pokrmu a pozýva nás k sebe hodovať. A nakoniec
to najťažšie: „Cítime sa poctení krížom nášho Pána Ježiša Krista?“ Toto je
ideál – prijať životné kríže ako duchovnú poctu, ktorá nás najviac zbližuje s Ježišom
Kristom.
2.) V druhej vlne prichádzajú na hostinu tí, ktorí sú „z ciest a rázcestí“.
Z ciest sa vracajú dobití,
zmätení, trochu dezorientovaní i tí, ktorí neraz chybili v živote.
Pozvanie na hostinu možno ešte nechápu ako poctu. To staré v nich musí
zahynúť. Ich vnútro sa musí očistiť a pripraviť sa na vyššie veci. Z rázcestí
prišiel aj ten, ktorý všeličo videl, zažil a vyskúšal. Touto praxou je
viac či menej poznačený a ovplyvnený. Pri stole Božej hojnosti má miesto
aj taký, ktorému síce zostali akési zlomky svedomia, ale Boh ich znova spojí a vytvorí
dielo svojich milostí.
Niektoré obce na Spiši označujeme ako
nemecké, lebo tu žilo kedysi nemecké obyvateľstvo. Po vojne väčšina odišla.
Istí ľudia, ktorí sa do takéhoto opusteného domu nasťahovali, našli na pôjde už
len úlomky krásnej kachľovej pece. Zostavovali ju dlho ako puzzle, až sa im
podarilo piecku postaviť, doplniť a po istých úpravách aj sfunkčniť.
Vzniklo pekné dielo zaujímavé pre oči aj pre prax života.
Boh je ten,
ktorý dáva dohromady naše narušené životy a znovu nám ponúka miesto pri
svojom stole. Veď načo by potom ohlasoval pokánie a kvôli čomu by
ustanovil sviatosť zmierenia. Je to kvôli tomu, aby pozbieral zvyšky a úlomky
toho dobra, ktorými sme kedysi boli obdarovaní Božou kreatívnou mocou. Nikto
nemá zúfať, keď ho prenikla slabosť. Boh otvára sieň hodujúcich aj pre nás.
3.) Pôvodne bol do Božej priazne prijatý aj ten, ktorý nemal na sebe
slávnostný odev.
Prekročil síce prah hojnosti, ale vzápätí bol vykázaný s nemožnosťou
návratu. Nemal ambíciu zmeniť svoj život a prispôsobiť sa podmienkam,
ktoré stanovil Pán hostiny. Každému pozvanému a stolujúcemu sú známe,
pokiaľ nahliadne do evanjelia.
Vždy, keď si
človek objednáva tovar cez internet a vypíše celú objednávku, ako
záverečný krok musí potvrdiť to, že súhlasí s obchodnými podmienkami. Bez
tejto operácie sa obchod nezrealizuje. Je síce pravda, že ich málokto číta, ale
keby došlo k problematickej situácii, vinný je ten, kto ich nečítal a nepostupoval
podľa nich. Aby sme sa stali prijateľní na stolovanie s Ježišom, musíme s ním
komunikovať. Iba on nás môže nastaviť na hodnosť hosťa pri stole.
Pri obrade
vysviacky kňazov hovorí biskup – svätiteľ – toto: „Stoj pri nás, Pane, svätý
Otče, všemohúci večný Bože, pôvodca každej hodnosti a Rozdeľovateľ všetkých
duchovných úradov, v tebe sa všetko zdokonaľuje, v tebe sa všetko
vzmáha. Ty podľa vopred určeného poriadku polepšuješ a zveľaďuješ bytosti
obdarené rozumom.“ (Rímsky pontifikál, s. 123)
Iba Boh nás môže odiať do
sviatostného rúcha. To neznamená, že sa sami pre seba stávame zdrojom
dokonalosti ale to, že sme Bohu umožnili konať v nás jeho dielo.
Boh nás chce mať prítomných na
hostine vo večnosti. Náš život má predstavovať túžbu po Bohu. On sám ju často
vzbudzuje. Robím to okrem iného tak, že spôsobí určité „zemetrasenie“ v našich
pozemských záujmoch. To sa deje veľmi hlboko v duši. Boh nedopustí našu
prázdnotu – veď poznanie jeho dobroty naplní naše srdce až po samý okraj.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára