V živote sa stretávame s rôznymi
obmenami slova „očistiť sa“ či „očistiť“. Uvediem niekoľko príkladov. Skupina detí
sa vracala zo školského výletu. Prekvapilo ich daždivé počasie a najmä blato.
Nie div, že celí zašpinení, ale šťastní, sa vracali domov. Na autobusovej
zastávke ich čakali rodičia. Deti vystúpili a učiteľ oznámil rodičom: „Každý
si zoberte toho svojho a očistite ho!“ Je to logické, lebo každý rodič dá
svoje dieťa do poriadku. Iná situácia.
Birmovanci mali spoločné stretnutie v rámci
duchovnej obnovy. Stretli sa na určenom mieste z viacerých farností. S každou
skupinou bol kňaz. Ten, ktorý akciu viedol, povedal kňazom: „Každý si „očistite“
tých svojich.“ Myslel tým vyslúženie sviatosti zmierenia.
Tento týždeň bola schválená v parlamente
novela Trestného zákona. Ide o kontroverznú zmenu. Niektorí položili
otázku: „Čo chcú predkladatelia novely dosiahnuť?“ A ktosi im odpovedal: „Chcú
očistiť tých svojich.“ Každému je jasné, že ide o očistenie pred zle nastaveným
zákonom, a nie pred Bohom. Takáto očista za veľa nestojí.
V evanjeliu čítame o tom,
ako Pán Ježiš vypočul prosbu chorého človeka, ktorý ho žiadal: „Ak chceš, môžeš
ma očistiť.“ Ježiš odpovedal: „Chcem, buď čistý.“ (Mk 1, 40 – 45) Aj Ježiš prišiel,
aby očistil tých svojich, a to sme my všetci. My sme jeho (ľud jeho
pastviny), lebo on za nás položil svoj život. A Ježiš sa o nás stará,
lebo chce, aby tí, ktorí sú jeho, sa pravidelne očisťovali. Ako sa premieta
táto myšlienka v praxi?
1.) Všetci
poznáme situáciu, keď zistíme, že máme nejakú špinu na šatách.
Prvá
reakcia je zdesenie či prekvapenie. Potom nasleduje manuálne úsilie škvrnu odstrániť.
Pri neúspešnom pokuse hľadáme aspoň za náprstok vody, aby sme škvrnu
neutralizovali. Aj tak zostane konečným štádiom práčka. Ani po vypraní nie sme
spokojní, kým vypranú časť odevu neskontrolujeme okom vo svetle. Robíme to aj
viackrát. Kontrolujeme okom, aby táto očista nebola „len naoko“.
Blíži sa pôstne
obdobie. Je potrebné, aby sme skontrolovali svoj život. Tu
nestačia
iba platonické snahy, ale musí nastať hlbšia očista života. Nie svojím, ale
Božím okom máme pohliadnuť na svoj život. Pretože keby sme zostali verní iba
svojmu oku, tá očista by mohla byť „len naoko“. My máme ale pozrieť na svoj
život Ježišovými očami.
Sv. Lev Veľký, pápež, nás povzbudzuje
takto: „Milovaní, ani nekážeme, ani
neradíme,
aby ste pohŕdali Božími dielami, alebo v tom, čo dobrý Boh stvoril ako
dobré, videli niečo, čo odporuje vašej viere, ale aby ste všetku krásu tvorov a nádheru
celého tohto sveta užívali rozumne a s mierou. (LH, piatok, Cezroční
obdobie, piaty týždeň, prvý týždeň žaltára)
Náš pohľad Ježišovými očami je vtedy
dostatočne hlboký, ak skúmame, či užívame dary tohto sveta rozumne a s mierou.
Odpoveď na túto otázku nám povie, či naša snaha o očistenie sa je
dostatočná.
2.) Pomerne
často sa stretávame s myšlienkou očistenia svojho mena.
Dotýka
sa to rôznych oblastí života. Dotýka sa to jednotlivcov, ale aj inštitúcii.
Každý,
kto zlyhal a má ešte dobré svedomie, má sa usilovať o očistenie svojho
mena. Akým spôsobom to môžeme dosiahnuť?
Z času
na čas viacerí sledujeme kriminálne filmy. Niekedy vyšetrovatelia
pracujú
s audionahrávkou. Napríklad s takou, ktorá je ťažko
identifikovateľná, lebo je na nej viacero nejasných zvukov. Technika im pomôže,
aby všetky nepotrebné zvuky eliminovali, očistili, a tak sa dostali k tomu
hlasu, ktorý je dôležitý. Ten dôležitý treba vyňať zo spleti ostatných, pre
túto chvíľu nepotrebných. Sólo hlas na nahrávke môže pomôcť nájsť páchateľa či
vinníka.
V období pôstu sa máme usilovať
očistiť svoje meno kresťan. Jednou
z ciest
je naše úsilie vymaniť Boží hlas a Božie slovo zo spleti rôznych hlasov a zvukov
tohto sveta. Boží hlas a Božie slovo majú byť v našom živote dominantnými.
Je to dôležité, lebo Boží hlas nás vedie, motivuje, sprevádza. V dnešnom chaose
sveta nezabúdajme oslobodiť Božiu prítomnosť v živote od ostatných realít
pozemského života. Vymaňme postavenie Boha a určme mu to najdôležitejšie
miesto. Ak budeme Boha počúvať a poslúchať, určite nájdeme vhodnú cestu na
to, aby náš život nadobudol charakter dôveryhodného svedka Božieho posolstva.
3.) Každý
kresťan sa má usilovať o očistu svojej duše.
Výsledkom je pocit zmierenia a pokoja.
Očistenie od hriechov spôsobí v duši človeka harmóniu a určitú spokojnosť,
ktorá ho motivuje konať dobro a zanechať zlo. Predpokladá to jeden dôležitý
úkon – vyznať svoju vinu. Nie každý je toho schopný. Ani na verejnosti, ani vo
sviatosti pokánia.
Pred niekoľkými dňami som sledoval
dokumentárny film o Norimberskom procese (1945). V nemeckom meste Norimberg
sa konal súdny proces s nacistickými pohlavármi. Slovo dostal aj syn jedného z nich. Mal možnosť vyjadriť sa k vine
svojho otca. Od režiséra dostal otázku: „Myslíte si, že váš
otec ľutoval to, čo urobil? Syn chvíľu mlčal, a potom povedal: „Ako som
poznal otca, tak nie. Môj otec nebol schopný priznať si vinu ani deň pred
svojou popravou. Bol presvedčený, že konal správne.“
Svet je plný ľudí, ktorí majú svedomie
podobné vyššie spomenutému nacistickému pohlavárovi. Veľmi ťažké je im priznať
čokoľvek, čo by ich usvedčovalo zo slabosti. Ale spásu môžeme dosiahnuť len
vtedy, ak si priznáme, že sme slabí, biedni a hriešni. Táto téza sa prieči
ideálom tohto sveta, v ktorom sa zdôrazňuje nespochybniteľnosť postavenia
ľudí v spoločnosti. Doba nepripúšťa mať za lídrov takých, ktorí by museli
niečo ľutovať zo svojho života a pôsobenia. Ale Boh prijíma do svojho kráľovstva
iba takých, ktorí sa do štádia pokánia dostanú. Inej cesty k očiste niet.
Všetci máme skúsenosť zo života viery, že
Ježiš prišiel na tento svet kvôli nám. Nie raz sme mali možnosť prežívať jeho
blízkosť. Tajomným spôsobom kladie na nás ruky, ujíma sa nás a očisťuje nás.
On sa nikdy netváril, že nás nepozná. My sme jeho a jemu patríme. (Sme
jeho ľud a ovce z jeho stáda.) Ak máme prežiť pôstny čas
plnohodnotne, musíme pristúpiť k nemu a otvoriť svoje vnútro, aby sme
Božie dotyky cítili intenzívnejšie. Liturgia Cirkvi nám bude pri tom nápomocná
a pôstne obdobie pripraví pre nás ideálne podmienky na to, aby sme boli
blízko Ježiša.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára