V bežnej komunikácii sa medzi ľuďmi
objavuje výraz: „Musel som si tým prejsť.“ Ide o reakciu na ťažšiu životnú
etapu, ktorá zanechá stopy v duši človeka navždy.
Je aj iná situácia, v rámci ktorej
sa vyjadríme takto: „Musím si to nechať prejsť hlavou.“ Znamená to, že ide
o dôležitú vec, ktorá je hodná, ba dokonca si vyžaduje hlbšie uvažovanie.
Obidve tieto situácie dostávame akoby na
podnose v texte Markovho evanjelia (Mk 6, 30). Čítame tam: „Apoštoli sa
zišli k Ježišovi a porozprávali mu všetko, čo robili a učili.“
Čo z toho pre nás vyplýva?
1.) Človek
potrebuje zažiť ticho a ústranie.
Je to dôležité preto, aby si dokázal
premyslieť a vyhodnotiť určitú situáciu a vzápätí nájsť riešenie.
Pritom môže zistiť, že jeho život nadobudne primeranú hĺbku vtedy, keď zistí,
že sa potrebuje stíšiť, niečo obmedziť a niečo narušiť. Potrebuje sa
stíšiť, pričom stíšenie nevyžaduje iba od svojho okolia, ale tento povel
vydá aj svojmu vnútru. Stíšenie vnútra dosiahneme modlitbou, spytovaním
svedomia a následným vyznaním hriechov.
Človek potrebuje niektoré veci vo svojom
živote obmedziť.
Inými
slovami povedané – stanoviť si medze, t. j. hranice, ktoré určujú
a vymedzujú vnútorný pokoj. Narušenie vnútorného pokoja súvisí s tým,
že sme určité hranice prekročili alebo ich prekročil niekto z nášho
okolia.
Je veľmi dôležité, aby sme sa usilovali
narušiť hegemóniu hriechu. Hriech nemá mať hlavné slovo a ani
s ním súvisiace návyky života. Navykajme si žiť pod vládou milosti, nie
hriechu. Život podľa diktatúry hriechu je pre človeka trýzňou a zároveň
trýzňou aj pre jeho okolie. Život v milosti je studnicou Božích darov,
ktoré slúžia na to, aby spoločenstvo a jednotlivci viedli zdravý život na
ceste spásy.
2.) Je
vhodné, aby sme pri vyhodnocovaní určitej situácie využili služby
spoločenstva.
Evanjelium nám pripomína, že Pán Ježiš
posielal učeníkov po dvoch a pri návrate trval na spoločnej sebareflexii.
Sám človek nedokáže vždy dosiahnuť vyváženosť pri posudzovaní konania.
Skupina turistov navštívila mestskú
atrakciu – vysokú vežu s reštauráciami, kinom, bazénom, atď. Konečná
výťahu vyústila do priestoru, z ktorého bol nádherný výhľad na všetky
strany. Dookola boli inštalované ďalekohľady. Naša skupina turistov sa
k nim hneď rozbehla. Jeden člen výpravy absolvoval v krátkom čase
pohľad z každého ďalekohľadu. Odôvodnil to slovami: „Chcem vidieť, ako
vidíš ty.“
Je užitočné, keď dokáže vyhodnotiť
situáciu života tak, že sa pýtame na názor rozumných a kompetentných ľudí.
Povieme im pritom: „Chcem vedieť, ako vidíš situáciu ty.“ Preto sa zaujímajme
aj o optiku iných, ktorí nás môžu v živote obohatiť.
3.) Nezabúdajme
na to, že vyhodnotenie života sa má diať v prítomnosti Ježiša.
„Hovor, Pane, tvoj sluha počúva.“ (1Sam,
3, 9) Týmito slovami povzbudzuje starozákonný veľkňaz Héli mladého Samuela.
Dáva mu impulz, aby takto odpovedal na Božie volanie.
Sú
situácie, ktoré sú dramatické a rodina sa im nevyhne. Rodina sa potrebuje
stretnúť a na niečom dohodnúť. Nie je to vždy ľahké, najmä vtedy, keď je
rodina rozhádaná. Vzápätí niekomu skrsne myšlienka, aby pozvali určitého
človeka zo širšieho okruhu rodiny, lebo povedia: „Toho rešpektujú všetci.“
Ježiš je autoritou v absolútnom slova
zmysle. Naše vnútro môže byť rozbité, rozhádzané či poznačené rôznymi
dramatickými okolnosťami. Tak, ako Samuela, aj nás Pán volá, aby sme si
v jeho blízkosti dali do poriadku svoj život. Niekedy máme obavy povedať:
Hovor, Pane, lebo sa obávame, že príde a bude príliš blízko a pritom
nebezpečne „nazerať“ do nášho svedomia.
Súkromie
je skutočnosť, ktorú mnohí absolutizujú. No súkromie bez Boha je príležitosťou
na hriech. Súkromie s Bohom sa stáva okamihom stretnutia Pána so svojím
učeníkom.
Keď
si necháme prejsť tieto evanjeliové myšlienky hlavou, zistíme, že niet lepšej
cesty, ako je prechod od hriechu k čnosti. Prechádzajme často touto
cestou, lebo je to cesta k Bohu, tzn. cesta pravého života.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára