sobota 13. júla 2024

Zmysel pokánia

 


          Ľudia si zvyknú odovzdávať informácie – najmä také, ktoré sa týkajú každodenného života. Ako príklad môžeme uviesť napr. otvorenie nového obchodu. Tí, ktorí už vyskúšali jeho kvalitu medzi prvými, odkazujú ďalším: „Majú široký výber.“ A reklama môže ešte tento slogan rozšíriť takto: „Majú široký a pestrý výber.“ To musí motivovať mnohých, aby obchod vyskúšali tiež.

          Evanjelium prináša správu o tom, ako Pán Ježiš posiela svojich učeníkov. (Mk 6, 7 – 13) Dáva im inštrukcie a oni odchádzajú v tandemoch do sveta. Oni šli a hlásali, že treba robiť pokánie. Vzniká otázka, či Cirkev nemá širší a pestrejší výber matérie ako iba pokánie.  A robí to neustále už 2000 rokov. A bude tak konať stále.

1.)        Niektorí by sa opýtali: „Nemá Cirkev na programe ohlasovania niečo radostnejšie ako je pokánie?

Veď pokánie má nádych niečoho tvrdého, pochmúrneho a starosvetského. Na tieto výčitky odpovedáme: „Čo môže byť v živote radostnejšie, ako keď sa blúdiaci a hriešnik vracia späť?“ Niet väčšej radosti ako je návrat do spoločenstva, ktoré slúži pravému Bohu a ktoré vlastní prostriedky na dosiahnutie spásy.

          Ľudia niekedy kvitujú návrat človeka, ktorý sa po rokoch potulovania svetom vrátil domov a trvalo sa tu usadil. Povedia na jeho adresu: „No, kde mu bude lepšie ako tu?“  Kde mu môže byť spásonosne lepšie ako v lone Cirkvi, ktorá sa ujíma tuláka, ktorý sa túla; hľadá dobrú cestu; ujíma sa hriešnika, ktorý je už presýtený štýlom života, ktorý vedie; podoprie chudáka, ktorý už miestami stratil ľudskú dôstojnosť a všetci ním opovrhujú; zachytí morálneho dobrodruha, ktorý pády už ani nepočíta...

2.)  Nemá Cirkev niečo pestrejšie ako je pokánie?

Mylne definujú pokánie ako únavnú, jednotvárnu a monotónnu aktivitu, ktorá sa rovná fyzickému či psychickému drilu. Pokánie sa však identifikuje s latinským úslovím – „varietas delectat“ (pestrosť poteší).

          Pri vstupe do vývarovne stál televízny štáb. Zo zariadenia vychádzali najmä starší ľudia. Dostali otázku: „Prečo chodíte obedovať práve tu?“ Odpoveď znela: „Tuto je pestrejšie ako inde.“

          Každý, kto hľadá, nájde aj v pokání svoju cestu. Príde na to, v ktorej oblasti života musí pridať a inde zasa ubrať. Príde na to, v ktorej oblasti ho hriech premáha najviac a kde dokáže odolávať diablovi s vypätím všetkým síl. Hnacím motorom pokánia musí byť modlitba. Bez nej v pokání nevytrváme.

3.)        Nemá Cirkev niečo novšie vo svojom programe okrem starobylého pokánia?

Zdôrazňujú zároveň, že pokánie sa veľmi nehodí do modernej doby a že kto hlása pokánie, je proti všetkým novodobým trendom.

          Tu nechajme zaznieť slová významného obrátenca, cirkevného učiteľa, sv. Augustína, ktorý aktuálnym spôsobom odpovedá: „Neskoro som ťa začal milovať, Krása taká dávna a taká nová, neskoro som ťa začal milovať.“ (Vyznania)

          Občas sa nám dostanú do rúk staré knihy, ktoré sú písané starou slovenčinou. Niektoré výrazy sa nám javia viac české ako slovenské. Schuti sa na tom zasmejeme. No keď ich preložíme do dnešnej slovenčiny, zistíme, aké hlboké pravdy opisujú.

          Praktiky pokánia sa môžu hocikomu javiť zvláštne aj komicky. Keď sa však s ich zmyslom viac oboznámime, prenikneme do podstaty veci a zistíme, že je v ňom veľa Božej múdrosti a ľudskej skúsenosti. Bola by škoda nevyužiť pokánie ako Boží dar, ktorý nám umožní znova nájsť súlad s Bohom a s jeho zámerom spasiť všetkých ľudí. Niet totiž dokonalejšieho spôsobu zmierenia s Bohom ako je pokánie.

 

          Cirkev má široký výber jeho prostriedkov. Treba na to široké a hlboké srdce, aby pestrosť Božej milosti našla v našom srdci svojho adresáta.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára