V španielskej Barcelone sa vyníma nádherný chrám
architekta Gaudího. Volá sa Sagrada Família. Stále nie je dokončený. Jedným
z architektov, ktorí dostali príležitosť pokračovať v diele Gaudího,
bol istý Etsur Soto, Japonec. Ten po čase konvertoval na katolícku vieru.
V jednom rozhovore sa vyjadril, že Európania majú tendenciu všetko si
podriadiť, podmaniť a ovládať. Aj prírodu. Ďalej hovorí, že tí, ktorí žijú
východnejšie, sú stavaní inak. Oni si nechcú prírodu podmaňovať, ale žiť
s ňou v súlade. A to aj napriek tomu, že sa u nich
vyskytujú búrky, povodne a tsunami...
Pán Ježiš katechizuje svojich učeníkov a hovorí, že
bude trpieť, zomrie krutou smrťou, ale na tretí deň vstane z mŕtvych (Mk 9, 30
– 37). Zároveň učí, že ho musíme takto prijať (Kto prijíma mňa....prijíma aj
toho, ktorý ma poslal.) Hovorí, že sa máme učiť žiť v súlade s touto
pravdou, a to aj napriek tomu, že správa o Ježišovom umučení
zapôsobila na jeho učeníkov a priaznivcov ako tsunami... Nikto z ľudí
nemohol vziať Ježišov osud do vlastných rúk a podmaniť si ho. Ježiš musel
splniť vôľu Otca, ktorý ho poslal na svet.
Ako máme prijať Ježiša?
1.)
Ježiša máme prijať ako toho, ktorý „žije a kraľuje naveky vekov“.
Takto sa končia mnohí
liturgické modlitby. „Lebo Pán je živý...“ Takto spievame v ktorejsi
piesni pri liturgii. Vyššie spomínaný architekt Antonio Gaudí používal živé
tvory ako vzor či model. Napríklad živých ľudí z ulice alebo aj živé
zvieratá, z ktorých vyrábal odliatky. Všetky tieto živé prvky sa objavili v interiéri alebo na fasádach
chrámu Sagrada Família. Z mŕtveho materiálu by osoh nemal, ale zo
živého áno.
My máme úžitok, síce z umučeného, ale živého Pána. Kristus je živý a prináša život a ako taký môže neustále formovať náš život.
2.)
Ježiša treba prijať ako takého, v ktorom sa snúbi staré
s novým.
V istom
časopise, ktorý sa zaoberá problematikou bývania, sa objavili rôzne vzory
interiéru. Boli tam fotografie nového bývania až v modernistickom štýle.
Potom zábery priestorov, ktoré riešili všetko po starom, tradične. Nakoniec sa
objavili zábery, ktoré zachytili odvážny počin – kombináciu starého
s novým. Všetko bolo spracované na vysokej úrovni.
Náročnou úlohou nás, veriacich, je zladiť nové so starým
bez ohľadu na to, či považujeme evanjelium za starú a tradičnú súčasť
života alebo sa u nás objaví ako nový, doteraz nepoznaný prvok. Je umenie
kombinovať staré evanjelium s novou dobou. Evanjelium nám však pripomína, že „nové víno treba naliať do nových nádob.“ (Lk 5,
39) Evanjelium treba vždy považovať za nové víno, ale myslenie človeka môže
zostarnúť v módnom svete bez Boha.
Spomeňme si na Ježišovo premenenie. Na vrchu sa rozprával
s predstaviteľmi starého sveta (Mojžiš a Eliáš), ale so sebou si vzal
tých, ktorí reprezentujú nový svet (Peter, Jakub, Ján) (Mt 17, 1 -9). Iba
v Ježišovi sa môže kombinovať staré s novým tak, aby mal človek
z toho úžitok pre večný život.
3.)
Ježiša prijímame v súlade s jeho prienikom do nášho života.
V matematike sa
s pojmom prienik stretávame. Napr. prienik jednej množiny do druhej,
pričom vzniká nová množina, ktorá obsahuje prvky pôvodných množín.
Viera preniká do každodennej praxe života. Vytvára sa nový
život, ktorý obsahuje Božiu milosť a tá má ambíciou preniknúť myslenie
a konanie človeka. Vzniká akoby nový človek, ktorý prijal Pánovo
evanjelium, ale pritom stojí pevne na zemi. Ide o Boží prienik do
postavenia človeka, aj keď je vysoké. O prienik Boha do povinností, aj keď
je ich mnoho, ale aj o prienik do radostí a úspechov, aj keď si
človek myslí, že nič a nikoho nepotrebuje. Viera je v podstate
vystavením „zelenej“ Božej prítomnosti v živote. Boh vstupuje, formuje
a pripravuje človeka tak, aby prinášal primerané ovocie.
Občas počujeme výraz, podľa ktorého je niečo kompatibilné
s niečím. Ide o súlad, zlučiteľnosť určitých vecí tak, aby
spolupracovali a komunikovali spolu. Ľudia sa vždy zaujímali o to, či
viera v Boha môže korešpondovať s ich životom. Viera človeka dvíha,
dáva mu zmysel, posilňuje ho a motivuje k skutkom, ktoré mu
pripravujú cestu do Božieho kráľovstva. Viera život nedeformuje, ale dáva mu
vnútornú náplň a vonkajšiu podobu, ktorá sprítomňuje samotného Krista v pozemskom
svete.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára