Milovníci hudobného umenia vedia, že
Bedřich Smetana bol hudobným skladateľom svetovej triedy. O. i. skomponoval aj
operu Dve vdovy. Jedna z nich je veselá, bezstarostná. Druhá je pravým
opakom. Je smutná a trúchliaca.
V Božom slove sa nám prestavujú dve
vdovy. Na rozdiel od tých z opery sa vôbec nepoznajú a je isté, že sa
nikdy nestretli. Ich životný osud je skôr trúchlivý ako veselý a optimistický.
Prvá si pamätá časy proroka Eliáša, s ktorým sa stretla a komunikovala
s ním. (1Kr 17, 10 – 16). Druhá je súčasníčka Ježiša Krista z Nazareta.
Práve ním bola vyzdvihnutá ako vzor obety. (Mk 1, 38 – 44)
Napriek týmto okolnostiam, ktoré
priviedli obe vdovy na hranicu existenčných možností, prejavili obdivuhodný
postoj viery. Ako sa to prejavilo?
1.) Obe
išli vo svojej ušľachtilej obetavosti „na doraz“.
Viac a hlbšie sa už ani ísť nedalo. Prvá
prišla o posledné zásoby jedla a bola aj so svojím synom pripravená
umrieť. Druhá obetovala
na chrám symbolickú sumu, ktorá však tvorila celý jej majetok.
Maratónski bežci (niektorí) pri dobehnutí
do cieľa padnú
od vyčerpania na zem. Vydali zo seba všetko a išli na doraz. Mnohí vodiči si pamätajú na to, že zabudli
natankovať a do cieľa prišli už len „na výpary“ benzínu... Nevypláca sa ísť
v tomto prípade na doraz, je dobré, keď máme akú-takú rezervu.
Vieme ísť vo viere na doraz? Nie je to
také jednoduché, lebo autor Listu Hebrejom nás poučuje slovami: „V boji proti
hriechu ste ešte neodporovali až do krvi.“ (Hebr 12, 4) Skúsme ísť na doraz v menších
veciach, aby sme mohli zvládnuť raz aj väčšie skúšky!
2.) Obe
vdovy mali jasno v tom, čo je „vyšší cieľ“.
Keby ho v sebe nemali, prvá by
hladného Eliáša ignorovala a druhá by do chrámovej pokladnice neprispela s odôvodnením,
že sama nemá čo do úst. V zmysle večného cieľa konáme vtedy, keď si
krátime pozemské pôžitky s tým, že tie večné absolútne predčia tie, ktoré
máme v ponuke pozemských dobier.
Ľudia majú túžbu po pestrosti pozemských
cieľov. Inak je pre nich život nudný a málo zaujímavý. Večný cieľ je iba
jeden a nikdy sa nemení. Autor Listu Hebrejom nás poúča takto: „Preto aj
my, obklopení taký oblakom svedkov, zhoďme všetku príťaž a hriech, ktorý
nás opantáva a vytrvalo bežme v závode, ktorý máme pred sebou, s očami
upretými na Ježiša, pôvodcu a zavŕšiteľa viery.“ (Hebr 12, 1 – 2) Dôležitý
je výraz – upreté oči. Nestačí, aby sme Ježišovi obetovali iba letmý pohľad
alebo iba povrchný a krátkodobý. Upreté oči na Pána sú také, ktoré túžia
nasýtiť dušu pokrmom, ktorý udeľuje iba on. Význam a veľkosť pokrmu, ktorý
prijímame, má byť úmerný životným normám, ktoré praktizujeme a vyznávame.
3.) Obe
vdovy boli odmenené vo večnosti a tá prvá aj hneď po tom, čo
poslúžila
prorokovi Eliášovi (z hrnca neubúdalo a v krčahu nechýbal olej podľa
slova, ktoré povedal Pán)
Na dennej báze používame rôzne ovládače,
lampy, prístroje, v ktorých sú vložené baterky. Tie časom slabnú a treba
ich vymeniť. Pri výmene ich mechanik zmeria a zistí, či majú ešte nejakú
životnosť alebo nie.
Na prvý pohľad je nám jasné, že obe
vdovy majú nízku životnosť, čo sa týka materiálnych možností. Sú na dne. Ale keby
sme zmerali ich potenciál pre Božie kráľovstvo, zistili by sme, že ich vitálne
funkcie sú vysoko účinné. Väzby týchto žien na pozemský komfort sú minimálne. O to
viac vyniká ich obetavosť, ktorá posilňuje nebeské ambície. Nebeská odmena a túžba
po nej sú dominantné v ich živote. Nám, dnešným ľuďom, to chýba.
Obe ženy prišli o manželov.
Stratili oporu a ochrancu. Boh sa ich však ujíma a dovedie cestu ich
života do pripraveného cieľa. V živote strácame ľudské opory, ale nie
Božiu oporu. Často je človek na rozhraní: buď -
alebo. Až tam sa ukáže veľkosť charakteru a hĺbka našej viery.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára