Všetkým je nám známy výraz-invázia. Hovoríme o istej forme násilia, lebo inváziou je o.i. aj prienik armády jednej krajiny na územie druhej
. Pri zmenách v klíme hovoríme napr. o invazívnych živočíchoch, ktoré sa usadili na našom území a doteraz sme o nich nechyrovali. Pritom vieme, že vytláčajú pôvodné druhy, na ktoré sme boli zvyknutí.
V evanjeliu sme počuli správu o invázii Ježišovej náuky do židovského prostredia /Mk 12,28-34/. Táto invázia však nemá nič spoločné s násilím. Ona zasahuje vnútro človeka tak, ako zasiahla nemenovaného farizeja z evanjelia. Dokonca sa dotyčný farizej vyjadril v tom zmysle, že s Ježišom úplne súhlasí: Učiteľ, správne si povedal...Ježišova myšlienka lásky konanej " z celého srdca z celej duše z celej mysle a sily" našla podporu už aj v radoch farizejov. A to nie je hocičo, ak uvážime, že Ježiš sa o farizejoch vyjadroval kriticky /beda vám farizeji/. Farizej z dnešného evanjelia pochopil, že náuka Učiteľa z Nazareta je "viac ako všetky zápalné a iné obety...". A to je už čo povedať, lebo farizej bol na týchto starozákonných obetách duchovne odchovaný...
1.,Učiteľ, správne si povedal...Farizej našiel s Ježišom spoločnú reč. Nájsť s niekým spoločnú reč v celej hĺbke spoločenského i rodinného života nie je jednoduché. Farizej si s Ježišom porozumel. Pravdepodobne ich diálóg pokračoval ešte ďalej a bol pre farizeja poučný, obohacujúci a oslobudzujúci. Nevieme, žiaľ, ako sa vyvíjali životné osudy farizeja ďalej. No pôsobí tak, že ho Ježišova náuka premohla a zasiahla na citlivom mieste- v srdci.
Je veľa ľudí, ktorí hovoria, že veria v Krista. Paradoxné je, že nenašli s ním doteraz spoločnú reč. Nevedia, čo Ježiš učí, čo je ťažiskom je poslania a čo od nich očakáva. Spoločnú reč nenašli, lebo ich život tomu nezodpovedá. Ten, kto skutočne našiel súlad s Ježišovým evanjeliom sa podujíma na zmenu života.
V politike sa hovorí, keď si niektoré strany sadnú za spoločný stôl, majú šancu, že nájdu spoločnú reč. Ten, kto si "sadne" za eucharistický stôl a stôl Božieho slova a prijíma z neho, má potenciál porozumieť si s Bohom do konca života.
2., Učiteľ, správne si povedal...Pri istej príležitosti prišiel za Ježišom stotník a prosil ho uzdravenie sluhu. Pamätné sú jeho slová:"Pane, nie som hoden, aby si vošiel pod moju strechu, ale povedz iba slovo a môj sluha ozdravie" /Mt 8,8/. A Ježiš to uzdravujúce slovo povedal. Sluha bol uzdravený. Aj tu platí: Učiteľ, dobre si povedal...Ježiš sa nemýli nikdy a vždy povie i koná na našu prosbu tak, aby bolo dobre. Mnohí môžu potvrdiť, že im Ježiš pomohol k ozdraveniu chorej , zdecimovanej a podvýživenej viery. Mnohí potvrdia, že im ukázal cestu alebo ich utvrdil na tej, na ktorej sa nachádzali a mysleli si, že blúdia. V konečnom dôsledku ten, kto príde do večnosti, bude konštatovať:Učiteľ, dobre si povedal...Vernosť vo viere sa vypláca, lebo Ježišovo slovo je vždy správne, aktuálne a účinné.
3.,Učiteľ, správne si povedal...Toto platí,lebo mnohí si jeho reč osvojujú. Nejde iba o verbálny prejav toho, kto uveril, ale ide najmä o reč skutkov. Šimon Peter sa dostal po Ježišovom zatknutí do ťažkej situácie.V prítmí osudného večera sa dostal do blízkosti miesta, kam Pána odvliekli. Myslel si, že si medzi služobníctvom udrží status nepoznaného, ale mýlil sa. Ktosi ho spoznal a vykríkol:"...aj tvoja reč ťa prezrádza..."/Mt 26, 69-75/.Peter nemohol mať inú reč iba Ježišovu. Mal ju napočúvanú a do určitej miery aj vžitú, hoci Pána najprv zo strachu zaprel. Učiteľ, dobre si hovoril, lebo Peter ťa pochopil a prijal a v budúcnosti ťa vyznal pred najvyššími predstaviteľmi vládnej moci. Náš Učiteľ hovorí dobre, lebo sú ľudia, ktorí nájdu cestu pokánia, prehodnotia svoj život a hovoria už iba Božou rečou evanjelia. Výčitka okolia-tvoja reč ťa prezrádza, na prvý pohľad vyznieva ako výsmech, či usvedčenie zo zločinu, ale v skutočnosti je ozdobou toho, kto sa ju stále učí.
Aj v medicínskej praxi sa používajú invazívne a neinvazívne postupy. Tie neinvazívne sú možno šetrnejšie a menej bolestivé. Aké parametre má Ježišova invázia evanjelia? Je bolestivá, lebo búra v človekovi staré časy. Je šetrná, lebo Boh miluje aj hriešnika. Je chytľavá, lebo mnohí jeho lásku nasledujú. Je pravdivá, lebo pripravuje človeka na večný život.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára