Pred niekoľkými rokmi vyslali vedci do
vesmíru sondu. Jej úlohou bolo skúmať asteroid v istej vzdialenosti od Zeme.
Nedávno prišli z vesmíru prvé vzorky hornín, ktoré sa v asteroide nachádzajú.
Vedci teraz budú niekoľko rokov skúmať tieto prvky a následne ich
vyhodnotia.
Mudrci sú prvými vzorkami tých, ktorí
Krista hľadali, našli ho a poklonili sa mu. (Mt 2, 1 – 12) Poďme ich skúmať, aby sme
zistili, čo obsahujú. Čím nás, dnešných hľadačov pravdy, môžu osloviť s odstupom
2000 rokov.
1.) Mudrci
ukazujú, že treba vyjsť von.
Nielen oni, ale aj pastieri, ktorí sa
zdržiavali pri svojich stádach, boli vedení akýmsi vnuknutím vyjsť von. Práve
preto objavili hviezdu, ktorá im neomylne ukázala miesto, kde sa novonarodený
Mesiáš nachádzal. Opakom tejto praxe je situácia Herodesa a jeho dvoranov.
Tí ostali uzavretí v útrobách prepychu a honosnosti života, preto
hviezdu Mesiáša nemohli vidieť. Táto pravda sa nám odporúča ako celoživotná
úloha. Musíme vyjsť von, a to nielen fyzicky opustiť interiér svojho
príbytku a zdržovať sa v exteriéroch, ale táto myšlienka má veľký
dopad na naše vnútro.
a) Vyjsť
von s pravdou.
Táto
pravda má vyjadrovať našu túžbu hľadať Boha, ale zároveň aj sporadickú neochotu
zotrvať dlhodobo pri hľadaní pravdy. Nie vždy sa nám chce hľadať Boha, lebo
viac nás motivuje blahobyt pozemského života, ktorý nemá ambíciu poháňať nás
hľadať hlbšie pravdy.
b) Vyjsť
von s myšlienkou.
Koľko
je vzácnych myšlienok, ktoré zostanú „utopené“! Koľko je dobrých myšlienok,
ktoré neuzrú svetlo sveta, a to nielen preto, že by boli neprijaté
vonkajším prostredím, ale aj preto, že autori týchto myšlienok nemajú ambíciu
presadiť ich vo svete. Tieto myšlienky sa týkajú ľudskosti, obetavosti,
podelenia sa s dobrami. Na tejto myšlienke musíme všetci viac popracovať,
aby sme sa neuspokojili s tým, že žijeme v relatívnom blahobyte a nič
negatívne na náš život netlačí.
c) Vyjsť
von s trýzňou svojej duše.
Mnohí
ľudia zostávajú zablokovaní pred Bohom tým, že nechcú otvoriť pred ním svoje
rany, ktoré utŕžili v živote. Aj tie treba odkryť tak, ako Kristus po
svojom zmŕtvychvstaní ukázal na rany umučenia. Aj my máme otvárať svoje bolesti
pred Bohom, aby ich on vyliečil, zacelil a posilnil naše vnútro.
2.) Mudrci
sa po ceste zastavili na Herodesovom dvore.
Dopytovali sa na novonarodeného židovského
kráľa. Je pravdepodobné, že zostali šokovaní, keď zistili, že táto myšlienka je
v prostredí paláca neznáma. Ich prítomnosť spôsobila rozruch a mnohým
prehovorila do svedomia slovami: „ Vy toto neviete? Vy, ktorí ste v srdci tohto
tajomstva, ste o Mesiášovi vôbec nepočuli? Vy, ktorým sa pod oknami
narodil Mesiáš, ste neboli schopní zachytiť túto svetovú udalosť?“ Mudrci sa
domnievali, že novonarodený židovský kráľ bude v tomto prostredí úplnou
samozrejmosťou. No zistili opak.
Sv. Augustín vo svojich Traktátoch na
Jánovo evanjelium kritizuje neschopnosť ľudí prijať Ježišovu náuku o láske
k Bohu a k blížnemu. Píše takto: „Uvažujte so mnou, bratia, aké
dve prikázania sú to. Veď vám musia byť veľmi známe. Nemôžu vám prísť na myseľ
len vtedy, keď vám ich pripomíname; ony nesmú nikdy vymiznúť z vašich sŕdc.
Neprestajne myslite na to, že treba milovať Boha aj blížneho... Na toto treba
ustavične myslieť, o tomto treba rozjímať, toto treba dodržiavať, uskutočňovať,
plniť.“ (LH I, zo dňa: 03. 01. 2024)
Traja mudrci mali určite v duši podobné
posolstvo. Obyvateľom Jeruzalema a okolia chceli povedať, že myšlienky na
Mesiáša nesmú vymiznúť z ich sŕdc. Myšlienka na Boha nemá byť iba
príležitostná, ale má byť trvalou súčasťou života človeka. Myšlienka na Mesiáša
má byť uživotnená a rozvíjajúca sa v duši ľudí, ktorí po Mesiášovi
túžili. Svojou krátkou návštevou v kráľovskom paláci zanechali odkaz, že o Mesiášovi
treba rozjímať, dodržiavať to, čo hlásal a uskutočňovať v praxi života.
Po tejto akejsi katechéze v pohanskom prostredí kráľa Herodesa pokračovali
s dobrým svedomím za svojím cieľom.
Ľudia dnes slávia Vianoce, ale
paradoxne, mnohí neveria, že sa narodil Mesiáš. Aj im sa prihovárajú mudrci
výčitkou: „Vy toto neviete? Vy, ľudia dnešnej doby, ktorí sa pýšite obrovským
pokrokom a hovoríte, že ste civilizovaní ľudia? Neviete, že Kristus sa
narodil pre vás a pre vašu spásu?“
3.) Putovanie
troch mudrcov bolo dlhé.
Predpokladáme,
že o tejto ceste viac nevedeli ako vedeli. Bola pre nich veľkým tajomstvom.
Vnútorne však boli pripravení na to, že cesta bude náročná a dlhá. Aj
bežne v živote povieme, že je pred nami dlhá cesta.
a) Dlhá
cesta, keď potrebujeme niečo pochopiť.
Je
mnoho skutočností, ktoré v živote nepochopíme hneď, lebo nevidíme
súvislosti. Až po rokoch, prípadne po desaťročiach, sa nám určité skutočnosti
objasnia.
b) Dlhá
cesta, keď hovoríme o zotavení.
Ľudia,
ktorí sa vystrábili z akýchkoľvek neduhov, potrebujú podstúpiť
rehabilitáciu, t. j. potrebujú sa zotaviť. Aj človek, ktorý vedie dlhodobo hriešny
spôsob života, po vyliečení Ježišom potrebuje čas na zotavenie. Boh nám ho
umožní, aby sme sa adaptovali na novú situáciu slobodných ľudí. Takých ľudí,
ktorí zanechali hriech a definitívne sa otvorili evanjeliu.
c) Dlhá
cesta, keď hovoríme o tom, že sa máme niečo naučiť.
Nikto
sa nestal odborníkom v určitej oblasti hneď, z večera na ráno. Aj toto
má svoje zákonitosti. Pred nami je dlhá cesta, keď chceme byť zruční, rozumní,
tvoriví, cieľavedomí.
d) Existuje
dlhá cesta, počas ktorej sa učíme komunikovať s Bohom.
Potrebujeme
sa najprv započúvať do Ježišovej prítomnosti. Je to logické, lebo on je
Slovo a Slovo sa Telom stalo a prebývalo medzi nami. Keď je Kristus Slovom,
musíme sa učiť započúvať sa doňho. Na Ježiša sa musíme zahľadieť. Aj
táto myšlienka má svoju logiku, lebo evanjelium hovorí, že Ježiš prišiel ako
Svetlo, ktoré osvecuje každého človeka. A každý, kto má zdravý zrak svojej
duše, má toto Svetlo vnímať a sledovať ho. Máme sa učiť upriamiť svoj
život a zrak na Krista. Kristus je cieľom nášho života. Tí, ktorí chcú
trafiť cieľ, musia dobre zaostriť svoj zrak. Tí, ktorí nechcú minúť Krista ako
cieľ svojho života, musia zacieliť na Ježiša tak, aby sa stal pre nich životným
pravidlom a náplňou. On sám nás k tomu vyzýva slovami: „Poďte ku mne
všetci...“
Traja mudrci nám zanechali vzorky svojho
správania. Je pre nás povzbudivé, že sa nikým a ničím nedali odradiť od
svojej vízie. Ich cesta určite nebola jednoduchá, ale z duše nikdy
nestratili ambíciu stretnúť sa s Mesiášom. Ich viera bola ukážková,
vzorová a hodná nasledovania aj pre nás, súčasných kresťanov. Naša viera
zvetráva. Mudrci nás povzbudzujú k tomu, aby sme sa pobrali na cestu a svoju
„zvetranú“ vieru premenili na úrodnú záhradu, ktorá oplýva ovocím už na tomto
svete, ale hlavne vo večnosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára