Prednedávnom som sledoval zaujímavý dokumentárny film
z prostredia egyptských pyramíd. Vystúpil v ňom jeden
z odborníkov – egyptológov – a detailne popisoval princípy výstavby
pyramíd. Vysvetľoval, že spodná časť je rozlohou najväčšia platňa pyramídy, na
nej je postavená menšia, na nej ešte menšia a celkom hore je útvar, ktorý
pripomína ihlan. Starí Egypťania si podľa egyptológa mysleli, že týmto ihlanom
„prepichnú nebesia“, a takto sa dostanú ku svojim božstvám.
Pripomína
nám to zmýšľanie a život dnešného človeka, ktorý je sebavedomý a hrdý
na to, čo dokáže. Myslí si, že sa vyrovná Bohu, že „prepichne nebesia“ až
priamo k Božiemu trónu a pyšne poukáže na svoje dielo. Táto
iniciatíva sa vždy v histórii ukázala
ako nebezpečná a v konečnom dôsledku sa postavila proti človeku.
Názorným príkladom je príchod pandémie COVID 19. Spomalil sa život na Zemi,
oklieštili sa ľudské aktivity, limitovali sa ľudské úsilia. Zasiahlo to ekonomickú
stránku života. Pyramída ľudského umu a fortieľa znova raz neprepichla
nebesia... Čo si odnášame z tohto zvláštneho obdobia
v 21. storočí?
1.) Semafor
Nemyslíme teraz na ten,
ktorý nájdeme na križovatkách ciest oznamujúci, čo je dovolené a čo nie
je. Podľa neho sa riadi celá krajina. Pripomína nám to Boží zámer,
podľa ktorého sa niečo smie, teda – je to v súlade s Božou vôľou, ale
niečo je aj Bohom zakázané, lebo je to namierené proti nemu.
Žltá farba
Žltá farba na semafore
znamená: „Daj pozor!“ Prípadne: „Pozri sa pod nohy!
Či: „Kontroluj sa!“ A napokon: „Prehodnoť!“
V žltej farbe
farebného spektra vidíme akoby nás Boh upozorňoval, že musíme precitnúť
a položiť dôraz na to, ako žijeme. Ľudia stojaci pod semaforom pri žltej
farbe zbystria pozornosť. Nemôžu „zaspať“ a premeškať vhodnú chvíľu.
Nesmieme si dovoliť zaspať a premeškať situácie, v ktorých nám Boh
preukazuje svoju milosť a svoju priazeň. Žltá farba vyvoláva v človekovi
pozornosť a sústredenie.
Zelená farba
Je plná nádeje
a dôvery. Cez ňu akoby sa prihováral sám Kristus a povzbudzoval nás
k hľadaniu Boha.
Na jednej strane nás
napĺňali skepsou zatvorené kostoly, žaloby na tých, ktorí slúžili sv. omše pre
spoločenstvo, prípadne veľké polemiky, ba až napätie
medzi veriacimi ohľadom spôsobu prijímania eucharistie. Na jazyk či do dlane?
Na druhej strane sme sa presvedčili, že „zelenú“ bude mať stále modlitba
a obeta. Tieto prvky nikdy nestratia nič zo svojej aktuálnosti.
Nedeformujú sa ani vtedy, keď zúri COVID 19,
ba ani vtedy, keď príde vojnový konflikt, a už vôbec nie vtedy, keď je
v spoločnosti relatívne pokojná atmosféra.
Červená farba
Vystavuje „stopku“.
Oznamuje: „Zastav sa! Popremýšľaj! Zájdi mysľou do hĺbky, nezostaň na povrchu!“
V posledných
mesiacoch sme sa veľa dozvedeli o rôznej forme zločinnosti
na Slovensku. Akoby z útrob zeme vyšli na povrch rôzne ekonomické
machinácie jednotlivcov alebo skupín, nespravodlivosti spôsobené justíciou,
prípadne korupčné aféry dotýkajúce sa popredných členov rôznych rezortov.
Z tohto bahna akoby vykvitol zlovestný a škodlivý kvet – COVID 19
a otrávil bežný život človeka. Jediná cesta návratu a očistenia
spočíva v tom, že sa pôjde do hĺbky pokánia, sebareflexie a nápravy
života. Toto smutné obdobie nech je pre nás varovaním, aby sme nezabudli vždy
zdôrazňovať hĺbku čnosti a charakteru a zanechali priepasť zloby
a hriechu. Tieto udalosti nás vedú k tomu, aby sme sa neuspokojili
s plytkosťou života.
2.) Ako starý herec
Rád sledujem
dokumentárne filmy, ktoré sa zaoberajú históriou. Ktorýsi historik opisoval
starobylý kostol a povedal: „On je ako starý herec. Už nehrá, ale neustále
túži
po potlesku, lebo je na to zvyknutý.“
Mali by sme sa rozlúčiť
so starým spôsobom života. Už nechceme žiť podľa starých skrachovaných
osnov. Evanjelium je ako starý herec. Má
síce už 2000 rokov, ale nestratilo nič zo svojej hĺbky a zo svojej
pravdivej podstaty. Stále túži po tom, aby si ho ľudia všimli a ocenili
jeho nadčasovú hodnotu. Paradoxne, toto „staré“ evanjelium je základom nového
poňatia života. Vyjadril to už starozákonný prorok Izaiáš (Iz 43, 19): „Ja, ja som Pán
a okrem mňa niet spasiteľa.“
Evanjelium si zaslúži
od nás potlesk, uznanie a chválu. Vždy sa bude usilovať o priazeň
nových a nových generácií. Situácia pandémie nám napriek všetkému pomohla
objaviť význam Božieho Slova nielen v liturgii, ale aj v bežnej praxi
života.
3.) Billy Joel
Ide o amerického
hudobného skladateľa a rockového speváka. Roky nekoncertoval,
no potom ho raz pozvali organizátori istého benefičného koncertu. Bol to
koncert po rokoch. Pri premiére si jeho spoluúčinkujúci na pódiu všimli, že keď
ukázali videoprojekciu, spevák zhíkol: „Božemôj!“ Keď ho po koncerte vyzvali,
aby skomentoval túto reakciu, povedal: „Keď som uvidel na obrazovke svoj obraz,
zistil som, že vyzerám presne ako môj otec. Prekvapila ma skoro identická
podoba s mojím otcom, ktorý takto vyzeral v staršom veku. Prišiel som
na to, že sa svojmu otcovi podobám viac ako inokedy.“
U sv. Jána čítame
(Jn 14, 8 – 9): „Filip sa ozval: „Pane,
ukáž nám Otca, a to nám postačí.“ Ježiš mu vravel: „Filip, toľký čas som
s vami, a nepoznáš ma?! Kto vidí mňa, vidí Otca. Ako môžeš hovoriť:
„Ukáž nám Otca?!“
V životných
skúškach a v utrpení sa najviac podobáme na Ježiša, Božieho Syna.
Mnohí z nás v živote neraz zhíkli, že sa svojím utrpením podobajú
tomu Kristovmu. Málokedy sa vytvorí súlad medzi človekom a Ježišom ako
v ťažkostiach a krížoch života.
Aj tu sa žiada citovať sv. Jána (1 Jn, 3, 2): „Milovaní, teraz sme Božími deťmi, a ešte sa neukázalo, čím
budeme. Vieme však, že keď sa on zjaví, budeme mu podobní, lebo ho budeme
vidieť takého, aký je.“
Život v atmosfére
pandémie nie je jednoduchý. Obmedzila náš pohyb,
ale možno zbystrila nášho ducha, našu myseľ až do takej miery, že sme konečne
objavili pravdu, podľa ktorej sme Božími deťmi. Boh ukázal, že nás nekonečne
miluje – veď aj jeho Syn je Bohočlovek. Ak sme podobní Božiemu Synovi, tak
potom aj konajme podľa tejto podobnosti do hĺbky svojho života.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára