Každý človek sa stretáva
s rôznymi ťažkosťami a problémami. Niekedy máme pocit, že sa stupňujú
a že dosahujú vysoký stupeň náročnosti. Myslíme si, že je to už nad naše
sily. V určitých kruhoch sa táto situácia charakterizuje nie ako problém
alebo ťažkosť, ale ako výzva. Prečo je to tak? Uprostred skúšky, ktorou človek
prechádza, sa môžu ukázať jeho schopnosti a talenty,
ako sa vysporiadať s náročnou situáciou. Až životné skúšky ukážu, čo sa v človeku
nachádza. Často sa stáva, že skúška odhalí v človeku jeho najhlbšie
schopnosti. Človek sa ukáže ako autorita a silná osobnosť. Preto to
niektorí považujú
za výzvu.
Cirkev považuje ohlasovanie
evanjelia za jednu zo svojich prvoradých povinností. Nikdy to nemala ľahké pri
ohlasovaní evanjelia. Svoje poslanie chápala ako výzvu, ktorá vzišla od
samotného Ježiša. Pri ohlasovaní Slova vždy odhalila svoje schopnosti a talenty.
S ohlasovaním evanjelia sa bude takto vyrovnávať do konca čias.
4. veľkonočná nedeľa je nedeľou
modlitieb za kňazské a duchovné povolania. Zároveň si uvedomujeme, že od
kvality duchovných povolaní
okrem Božej milosti závisí aj vierohodné a plnohodnotné ohlasovanie
evanjelia.
Aké sú výzvy pri ohlasovaní
evanjelia pre Cirkev dneška? Pomôžme si životným príkladom sv. Pavla, apoštola
národov.
1.) Pavol ešte ako Šavol ochotne zatýkal
prvých kresťanov
Skutky apoštolov píšu, že: „Stále dychtil po hrozbách a zabíjaní
Pánových učeníkov.“ (Sk 9, 1) Evanjelium je dnes adresované aj tým, ktorí
dychtia
po tomto svete. Hovoria o sebe, že sa hlásia ku Kristovi a Cirkvi,
ale zároveň dychtia a túžia po materiálnom svete. K Cirkvi a k jej
hodnotám sa hlásia,
ale po svete dychtia. Hlásiť sa k niečomu – to môže znamenať aj nejaký
bezduchý administratívny úkon. Pre veriaceho človeka je tento status slabý. On
musí dychtiť nie po tomto svete, ale po Božích tajomstvách. To by mala byť
charakteristika kresťana dnešných čias – že túži po Kristovi, po jeho slove,
po sviatostiach viac ako po tomto svete. Prihlásiť sa k nemu je začiatok,
ale vrcholný bod spočíva v tom, že sa cvičí v túžbe po Bohu. Pri
tejto schopnosti môže byť inšpirovaný samotným Ježišom, ktorý svojim učeníkom
pri poslednej večeri povedal: „Túžobne som chcel s vami jesť veľkonočného
baránka.“ Cirkev si má osvojovať takúto vrcholnú túžbu prijímať a ohlasovať
samotného Krista.
2.) Šavol počas cesty do Damasku spadol z koňa.
Postaralo sa o to oslnivé svetlo z neba. (Sk 9, 3)
Božie slovo je adresované aj tým, ktorých zrazili na zem
nenaplnené túžby. To, v čo dúfali, sa rozpadlo. Ich pád bol veľmi
bolestivý, a to ani nie tak fyzicky ako skôr duševne. Ich plány dostali
veľkú trhlinu. Príliš verili tomuto svetu. Ten im udelil veľkú ranu. Vhodné
prirovnanie nachádzame
pri rekonštrukcii potopenia sa lode Titanic.
Pred vyše 100 rokmi sa táto exkluzívna loď potopila.
Vtedajšie vyšetrovanie dospelo k záveru, že loď nabehla na ľadovec, pričom
vznikla trhlina a loď sa veľmi rýchlo potopila. Po vyše 100 rokoch sa
vyšetrovanie obnovilo. Zistili sa nové skutočnosti. Tie boli výsledkom
uplatnenia najnovších vedeckých postupov. Ukázalo sa, že od začiatku plavby bol
na lodi požiar, s ktorým zápasili celé armády kuričov. Dôsledkom požiaru
sa poškodili kovové platne, ktoré mali v prípade vniknutia vody zastaviť
jej tok. Keďže platne boli poškodené, voda sa dostala všade.
Mnohí ľudia dnešnej doby utrpeli v konfrontácii s týmto
svetom trhlinu. V ich duši registrujeme mohutné požiare, ktoré súvisia s rozmanitými
rozpormi a problémami. Tie spôsobili, že do ich života prenikli návaly
zloby a problémov, ktoré nevládali ustáť. Aj oni sú objektom ohlasovania
evanjelia, lebo ono im chce dať novú príležitosť. Nikto sa o nich tak
nepostará ako milosť Ježiša Krista, ktorá hojivo pôsobí prostredníctvom služby
ohlasovania evanjelia.
3.) Podľa Božieho slova Šavol po
pobyte v Damasku a potom, čo sa ho ujal učeník Ananiáš, vstal a otvorili
sa mu oči.
Skutky apoštolov hovoria, že mu: „...spadli z očí akoby
lupiny a vrátil sa mu zrak.“ (Sk 9, 18) Božie slovo sa uchádza aj o priazeň
tých, ktorí otvorili oči vnútra pre vyššie tajomstvo. Možno ich zrak je zranený
a ovplyvnený mylnými náukami a nesprávnymi cestami, ktorými prešli.
Dôležité je to, že sa im otvorili oči a záleží na tom, koho uvidia. Šavol
uvidel Ananiáša, ktorý mu poskytol maximálnu duchovnú starostlivosť. Rovnako by
mohla o tom svedčiť aj iná biblická postava zo Skutkov apoštolov. Išlo o učeníčku
menom Tabita. Tá náhle ochorela a zomrela. Peter k nej prišiel,
pomodlil sa a uzdravil ju. Ona sa posadila a uvidela Petra a hneď
potom vstala.
Tí, ktorým sa otvára duchovný zrak,
by mali vidieť pred sebou niekoho, kto im podáva pomocnú ruku. Ľudia, ktorým sa
nanovo otvoril duchovný zrak, majú síce za sebou rozličné traumy, ale bývajú aj
disponovaní na prijatie hodnotných vecí. Výsledkom môže byť svedectvo starca
Simeona,
ktorý po stretnutí s nazaretskou rodinou konštatoval: „Teraz prepustíš,
Pane, svojho služobníka v pokoji podľa svojho slova, lebo moje oči uvideli
tvoju spásu...“ (Lk 2, 29 – 32)
Božie slovo, ktoré je Cirkvou
ohlasované, je pripravované tak,
aby poskytlo zraneným, no nanovo dúfajúcim nové obzory. Ich otvorený a obnovený
zrak môže uvidieť Spasiteľa. S ním uvidí aj tých, ktorí ho pri službe
ohlasovania reprezentujú.
Deň modlitieb za duchovné povolania
nech je pre nás výzvou. Nie ťažkosťou či problémom, ale výzvou napomôcť
ohlasovaniu evanjelia. Úpenlivo máme prosiť Pána žatvy, aby do svojej služby
poslal takých, ktorých sa Božie slovo zmocní zvnútra. To bude záruka, že Božia
milosť bude cez nich účinne pôsobiť. Toto nech je hlavným motívom našich
modlitieb a prosieb, v čase, keď do Pánovej vinice prídu noví
služobníci oltára.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára