Občas
vidím pri kontajneri na odpad pohodený chlieb. Býva už od dažďa premočený,
rozťahaný po okolí. Hostinu si z neho urobili vtáci, pridali sa mačky, aj iná
háveď.
Pripomína
mi to Ježiša. Jeho Sv. Telo bolo akoby „rozťahané“ Annášom aj Kajfášom či inými
židovskými predstaviteľmi a hlavne Pilátom z Pontu. Nakoniec si na
ňom zgustli tí najagresívnejší a najprimitívnejší – žoldnieri, ktorí ho mučili
a ukrižovali.
Ježiš
často hovorieval o svojom tele – eucharistii. Hovorieval, že on je „pravý
chlieb z neba“, že on je ten „chlieb, ktorý zostúpil z neba a dáva
život“, a napokon, že on je „chlieb života“. (Jn 6, 24 – 35) Čo možno o tomto
vzácnom pokrme povedať každodenným spôsobom?
1.)Skupinka ľudí vošla do jedálne. Hľadala
voľné miesto na stolovanie.
Miestnosť
bola už takmer prázdna, no služba ešte nedala stoly hygienicky do poriadku.
Napokon si našli miesto za stolom, na ktorom dominovali omrvinky. Ktosi
povedal: „Tu niekto nedávno jedol chlieb.“ Počas svojho života dokážeme nájsť
aspoň omrvinky dobra. A ak vieme, že za nimi stoja ľudia, ktorí prijímali
eucharistický pokrm, tak vieme, že tento pokrm bol pre nich všetkým. Iba v sile
eucharistie dokážeme konať Božie skutky, ako ich spomína evanjelium. Aj
omrvinky dobra na stole nášho života stačia na to, aby sme postúpili na
večnosť. Aj omrvinky dobra stačia ako svedectvo pre iných, že sme eucharistický
chlieb neprijímali nadarmo.
2.)„Čo máme jesť?“ spýtal sa študent doma
po návrate z internátu.
Typická
otázka , lebo ju poznajú mladí aj starí, deti aj rodičia. Odpoveď rodičov
znela: „Chlieb, lebo je pôst.“ Mladý ohrnul nos, ale pôstnu disciplínu narušiť
nechcel, a tak si
na chlebe pochutil.
Dnešný
človek hľadá módne veci, to, čo je atraktívne.
Ide mu o prestíž a postavenie. Eucharistický chlieb je
jednoduchý svojím výzorom. Cirkev nič „lepšie“ nemá ako je Pánovo telo. Ono nie
je módnou skutočnosťou. Nie je ani vecou prestíže ani spoločenského postupu. My
radi hľadáme exkluzívnejšie skutočnosti, no na eucharistickom pokrme nič také
nenájdeme, iba strohosť, pokoru, poklonu, mlčanie a oddanosť.
3.)
Do
obchodu vbehol tesne pred záverečnou
zákazník. Hľadal chlieb, ale v tom
čase už bol vypredaný.
Pracovníka
sa spýtal, či im nejaký nezostal. Išli sa pozrieť a s veľkou úľavou
konštatovali, že ešte jeden bochník zostal. Zošuchol sa a zapadol medzi
ostatné pečivo, takže ho nebolo vidieť.
Najhoršie
je, keď eucharistický pokrm „zapadne“ medzi iné skutočnosti. Nie je dobré, keď
sa sprofanizuje a dá s na úroveň takých vecí, ktoré nemajú nič
spoločné s pokrmom duše. Človek potom hľadá niečo na duchovné osvieženie a nenachádza
nič, čo by mu prinieslo pokoj. Potom musí prácne vymaniť eucharistický chlieb
spomedzi iných lákadiel a znova objaviť čaro Božieho chleba z neba.
Núdza
nie raz človeka k takémuto kroku privedie, aby hľadal a nachádzal.
Lebo možno ten pravý chlieb z neba zapadol, čo sa týka nášho záujmu o poschodie
nižšie. Treba sa pred Pánom zohnúť a pokloniť a aj pokľaknúť, aby sme
jeho úžitok znova objavili.
Eucharistia
vyvoláva v človekovi tzv. sväté túžby. Motivuje, aby prijímajúci túžil po
vyšších veciach. Ona aj udržiava človeka v tomto nastavení. Čím častejšie
ju prijímame, tým viac po Bohu túžime.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára