Istý človek sa vrátil domov zo
zahraničia. Pracoval tam niekoľko rokov. Keď sa vrátil domov, rozprával o svojich
skúsenostiach. Svoje rozprávanie vždy zakončil touto vetou: „Nič ti tam
nespadne z neba iba tak.“ Všetko, čo dosiahol, je výsledkom veľkého
úsilia. Každý a všade žiada od človeka výkon. Je pravdou, že bez úsilia a námahy
sa človek nikam nedopracuje.
Ježiš hovorí o sebe, že je chlieb z neba.
On je Boží Syn, ktorý zostúpil z neba a ponúkol sa nám ako chlieb.
Tiež nespadol „iba tak“. Prijal ľudskú prirodzenosť, narodil sa do ľudského
spoločenstva, pracoval a vyučoval na Božiu slávu a svoj život ukončil
bolestnou smrťou na kríži. Toto všetko malo svoj význam. Jeho obeta bola
potrebná. Prečo je Ježiš pre nás chlebom z neba?
1.)
Naši predkovia zvykli zabaliť chlieb
do obrúska.
Niekde tento zvyk ešte pretrváva. Vždy,
keď ho išli krájať a podávať, museli najprv obrúsok rozbaliť.
Pomyselný obrúsok Pána Ježiša a jeho
Tela je chudoba, v ktorej sa narodil a v ktorej prežil celý
pozemský život. Patrí tam aj jeho nevýslovné utrpenie a krutá smrť na kríži.
Každý, kto chce uveriť v neho ako v Božieho Syna, musí tento
pomyselný obrúsok rozbaliť a preniknúť do podstaty. Bez pochopenia Ježišovej
chudoby, utrpenia a smrti by sme veľa z jeho poslania nepochopili.
Tento prienik do Ježišovho tajomstva môže dokázať iba viera. Ona jediná má
schopnosť preniknúť cez šat Ježišovej postavy do vnútra poslania, ktoré mal na
tomto svete. Tento obrúsok na Ježišovi odvíjame vždy s úctou a s láskou.
Len tak pocítime sladkosť a hodnotu viery v neho.
2.)
Vždy, keď sa dokončieva proces
pečenia chleba, niekto naň pozrie, povie: „Už je upečený a pripravený.“
Niektorým ľuďom stačí iba jeden pohľad na
to, aby zistili, či je chlieb upečený, alebo mu ešte niečo chýba.
Aby sme boli pripravení na prijatie
chleba z neba, musíme sa pozrieť na kríž a uvedomiť si, že Ježišova obeta
bola vykonaná aj za mňa. Som pripravený prijať tento čistý chlieb ako ovocie
Pánovej obety alebo ho prijímam iba automaticky, bez myšlienky.
Prijímanie eucharistického chleba má byť sprevádzané
uvedomením si pravdy, podľa ktorej Ježišova obeta bola vykonaná aj za moje
hriechy. Ježišova obeta je dokonalá, ale moja príprava trpí občas nedostatkami.
Častý pohľad na Ukrižovaného nám pomáha vrátiť sa do reality.
3.)
Spomínam si na čas strávený v základnej
vojenskej službe.
My, mladí, ktorí sme narukovali, sme sa k strave
ani nedostali. Prebiehali nás starší, ktorí dostali kompletný obed. Kým sme my
prišli na rad, niekedy už nebolo čo jesť. Stalo sa aj to, že v polovici obeda
velitelia zavelili: „Vstyk, odchod!“ Okamžite sme museli vstať a odísť.
Mohli sme však jedno urobiť. V kuchyni pri okienku bol nakrájaný chlieb.
Bohuvďaka, bolo ho dosť. Každý si bral plnými priehršťami a kládol ho do
vojenskej kapsy. Chlebom sme suplovali nedostatok varenej stravy. Chlieb sa nám
vtedy zdal ako pokrm v núdzi života.
Eucharistický chlieb je dar a pokrm najmä
pre núdznych tohto sveta. Človek sa môže ocitnúť v núdzi materiálnej i duchovnej.
Eucharistický chlieb mu pomáha preklenúť všetky neduhy a ťažkosti spojené
s pozemským životom.
Pri návšteve banky som si všimol slogan.
Bola to reklama na jeden z bankových produktov. Znel takto: „Ak budete
používať tento náš produkt, už vás nič nezastaví.“
Ak budeme prijímať chlieb z neba,
nič nás nezastaví na ceste za Kristom. Nijaká ťažkosť alebo absencia nejakého
dobra. Eucharistický chlieb nás pohýna k tomu, aby sme za Kristom neochvejne
kráčali. Nehanbime sa priznať, že eucharistia je pre nás všetkých, ktorí môžeme
byť v stave akejkoľvek núdze.
Všetci veríme, že eucharistia, to je sám
Kristus. Ten je darom nebies. Ježiš sa identifikoval s chlebom života.
Jeho prítomnosť cítime denne. V sile tohto pokrmu sa snažíme vykonávať si
svoje povinnosti a hlavne vytrvať vo viere.
Eucharistia je chlieb z neba, a to
preto, aby sme vo večnosti našli pôvodcu tohto pokrmu, Ježiša, Božieho Syna.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára