štvrtok 3. októbra 2019

Žena roka.

Zbadal som ju v jedno septembrové popoludnie. Sedel som v aute pred nákupným centrom. Čakal som,kým príbuzní nakúpia. Pozeral som cez okno auta,blúdil zrakom po okolí,ale nič podstatné nehľadal. Vtom som zbystril pozornosť. Do zorného uhla mi vošla ona. Žena neurčitého veku. Skôr staršia,ošumelá. Na sebe mala oblečenie,ktoré charakterizujeme ako nosené. Jej chôdza bola rýchla,ale zvláštna. Trocha krívala. Pozrel som lepšie a zistil,že spod staromódneho kabáta jej trčí protéza. Jednu nohu mala svoju,druhá bola protéza. Ľudia sa za ňou otáčali.Nenyslím si,že v zlom. Skôr v tichom obdive. Ľudia väčšinou maskujú protézu v nohavicjach,prípadne sedia na vozíku. Túto ženu som obdivoval,lebo nič neskrývala a naučila sa chodiť s protézou. Bolo jej jasné,že bude celý život konfrontovaná so svetom svojho okolia,že nikdy sa nebude mať tak,ako iní,zdravší okolo nej a napokon,že tí,ktorí ju neprijmu takú,aká je,nedokážu prijať ani vyššie hodnoty vo všeobecnosti. Pripomenula mi osud Ježišových učeníkov,ktorých on posiela a dáva dôležité usmernenia/Lk 10,1-12/. Hovorí,že ich "posiela ako baránkov medzi vlkov". Myslí tým neustálu konfrontáciu s vonkajším svetom. Ľudia s posolstvom evanjelia sú neustále konfrontovaní s pomermi tohto sveta,do ktorých sa ťažko presadzujú. Evanjelium je raz a navždy neprijateľné pre "vlkov" svojej doby. Tí "zožerú" všetko,čo ľudia s duchom evanjelia priniesli do duchovného bohatstva sveta,ale sami nevyprodukujú nič. Učeníci si majú uvedomiť,že nikdy nebudú takými pánmi,ako niektorí okolo. Z hľadiska materiálneho zabezpečenia a určitých výsad,budú ťahať za kratší koniec. Ježiš ich na to upozorňuje slovami:"Nenoste mešec ani kapsu ani obuv ..."Ich úlohou nebude zápas o to,čo kto vlastní,ale o to,čo získa z pokladnice nezaslúžených milostí od Pána. Budú bojovať nie o plný stôl svetských dobrôt,ale o to,aby diablovi zobrali to,po čom on najviac túži-ľudské duše. Napokon,treba uviesť ešte jeden prvok. Pán zdôrazňuje,že učeníci budú nie raz neprijatí:"Keď prídete do niektorého mesta  a neprijali by vás...". Neprijatie evanjelia nebude znakom zle podaného evanjelia,ale prejavom odporu voči Božiemu kráľovstvu,ktoré sa nám sprítomnilo v Ježišovi z Nazareta. Vyššie spomenutá žena bude pre mňa ešte dlho ženou roka. Nebude nikdy honorovaná a populárna. Keď prechádzala okolo,z igelitky jej trčalo hrdlo  fľaše,ktorá obsahuje "urýchľovač" do stavu zabudnutia...Zaujala ma pre svoj zjav a istú odvahu vstúpiť do prostredia "zdravých" ľudí. Pre mňa sú ľuďmi roka aj tí,ktorí hlásajú evanjelium. A najmä oni. Neboja sa vstúpiť do sveta tých,ktorí si o sebe myslia,že sú zdraví a nič nepotrebujú. Svet si o veriacich myslí,že sú to ľudia s hendikepom,akousi protézou,že nie sú "kompletní" a tým vhodní pre tento svet. Mýlia sa,lebo nie oni rozhodujú o kritériach pravého zdravia duše...To je už dané na základe Kristovho zjavenia.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára