sobota 20. augusta 2022

Nie je klopanie ako klopanie

 


 

         Všetci si pamätáme na momenty v živote, keď sme sa stretli s ľuďmi, s ktorými sme sa dávno nevideli. Väčšinou bývajú takéto stretnutia rýchle, spontánne a nezriedka aj srdečné. Majú rýchly priebeh, lebo aktéri sa zvyknú niekam ponáhľať. Najzaujímavejší býva záver stretnutia a rozlúčka. Existuje napr. takáto forma: „A keď pôjdeš okolo, kedykoľvek sa zastav!“

         Ide o starý dobrý trik, ako uniknúť zo stretnutia. Nie všetci to myslia vážne. Raz sa ktosi rozhodol, že bývalého kolegu vezme za slovo. Naozaj išiel o niekoľko dní okolo, ale nikto nebol doma. Po čase išiel znovu okolo, no nikto neotváral. Naveľa sa telefonicky spojili a bývalý kolega mu povedal: „Nie sme doma, ale zastav sa kedykoľvek inokedy.“

         Skúsenosť nás učí, že kedykoľvek neznamená vždy naozaj kedykoľvek. Aj kedykoľvek má svoje limity a obmedzenia.

         (Mt 7, 7) V evanjeliu nachádzame takúto Ježišovu myšlienku: „Klopte a otvoria vám.“ No zároveň zisťujeme, že to neplatí vždy. Nie je totiž klopanie ako klopanie. Aj výraz „klopte“ má svoje limity a obmedzenia. Na inom mieste v evanjeliu čítame: „Keď hospodár vstane a zatvorí dvere a vy zostanete vonku, začnete klopať na dvere a volať: Pane, otvor nám. A on vám povie: Ja neviem, odkiaľ ste.“ (Lk 12, 22 – 30)

         Aj klopanie môže prísť neskoro. Nemôžeme sa spoľahnúť na to, že naše klopanie môže byť vypočuté kedykoľvek. Čas na klopanie pred Bohom nie je neobmedzený. Najmä pre mladých je pojem „neobmedzený“ veľmi príťažlivý. Napríklad – neobmedzené dáta. Boh je síce vo svojej moci neobmedzený, ale pre naše klopanie stanovil určité podmienky a hranice. Aké?

1.)  Klopanie spoločenstva (Jer 38, 4 – 6. 8 – 10)

Starozákonný pisateľ uvádza, že neprajníci chytili proroka Jeremiáša a hodili ho do starej cisterny. Tá bola určená na vodu, no žiadna tam nebola. Bolo tam iba bahno. Jeremíáš zapadol do bahna. Istý muž, Abdelmelech, zašiel za kráľom a žiadal vyslobodenie Jeremiáša. Kráľ mu nariadil, aby si zobral 30 mužov a proroka z cisterny vytiahli.

         Voda znamená život. Keď chýba, alebo keď jej niet, zostane iba bahno. Aj to vyschne. Mnohí si myslia, že nachádzajú v rôznych živloch tohto sveta skutočný život. Zostávajú však prekvapení, keď zistia, že namiesto „do života“ sa dostali „do bahna“. Napríklad v morálnom slova zmysle. Ale na scéne sa objavujú aj iní, ktorí klopú a prosia o ich záchranu. Boh ich počuje a vypočuje.

         V niektorých farnostiach prebieha podujatie s názvom: „Modlime sa za mesto“. Ľudia z farnosti sa dohodnú na určitej hodine a vtedy sa modlia nielen za farnosť, ale aj za celé mesto. Teda aj za inovercov či neveriacich. V tom momente nastáva situácia, že duchovne silné spoločenstvo klope na dvere milosrdenstva a Boh aj takéto klopanie počuje a naň prihliada. V silách každého spoločenstva je, aby takéto aktivity uviedlo do praxe.

2.)  Klopanie prácou a oslavou

Nejedna rodina sa pred letnými prázdninami rozhodla, že leto strávi spolu. Aspoň niekoľko dní alebo týždňov. Jednotliví členovia nechávajú bokom svoje individuálne záležitosti a všetko robia spoločne. Napríklad prácu i oslavu.

         V evanjeliu čítame o tom, ako hospodár najímal robotníkov do svojej vinice. Robil to celý deň. Tak dosiahol, že tí, čo u neho robili, robili spolu. (Mt 20, 1 – 16)

         Ak si určití ľudia prácu posväcujú, klopú na Pánove dvere. Koľkí to robia tak, že pri prekročení prahu pracoviska prosia za celé pracovné spoločenstvo! Robia to každý deň. Keby sa našli takíto viacerí, ako veľmi by to napomohlo na zlepšenie vzťahov na pracovisku!

         Hospodár okrem ponuky práce pozýva ľudí aj na oslavu. Napríklad na svadobnú hostinu (Mt 22, 1 – 14) Aj oslavou sa môže spoločenstvo zapojiť do duchovného klopania na Pánov príbytok. Oslavy jednotlivých častí ľudského života by sa mali konať s mierou. Na druhej strane, oslava Pánovho života môže byť bez miery. Neraz to robíme opačne. Oslavy človeka často idú do krutých extrémov a oslava Božej prítomnosti býva často chvíľková, chaotická, náladová a povrchná. I práca i oslava môže patriť „do arzenálu“ prostriedkov, prostredníctvom ktorých sa dostávame bližšie k Bohu.

         Človek pracuje a oslavuje celý život. Ak týmto činnostiam dáme duchovnú náplň, môžeme si byť istí, že ide o klopanie pred Božou tvárou, ktoré on vypočuje.

3.)  Klopanie na bránu milosti sa očakáva najmä od tzv. „vylepšených“ či „polepšených“ ľudí

Všetci máme radi vylepšené veci okolo seba. Napríklad pracovné náradie, rôzne materiály, prístroje, atď. Kedysi pri tankovaní na čerpacej stanici istý zamestnanec každému klientovi položil otázku: „Prajete si benzín normálny, či ten vylepšený?“ (samozrejme, drahší) Človeku „nesedí“ výraz vylepšený, iba ak berieme do úvahy skrášľovacie plastické procedúry. Znie to tak, akoby bol človek robotom. Skôr sa hodí výraz „polepšený“, zmenený, t. j. taký, ktorý sa obrátil a zdokonalil svoj život.

         Pán Ježiš kedysi skúšal bohatého mladíka, ktorý mal záujem Ježiša nasledovať. (Mt 19, 16 – 22) Učiteľ z Nazareta ho vyzval, aby sa najprv zriekol majetku, a až potom sa vrátil a nasledoval ho. Mal sa vrátiť premenený, zdokonalený chudobou, odbremenený od materiálnej záťaže. Nevedno, či sa mu to podarilo.

         Duchovná aktivita „polepšených ľudí“ môže priniesť veľa dobra. Ich modlitby a obety sú milé Bohu a môžu vyprosiť veľa ovocia. Po každej spovedi sa dvíhame, meníme a rastieme. Vždy, keď si vstúpime do seba, vytvárame podmienky na to, aby sme sa stali Bohu milšími. Všetci, ktorí sme sa vrátili „z horších ciest“ a hodláme kráčať iba po tých „evanjeliových“, sa stávame „novými ľuďmi“. Naše obrátenie vyznieva ako vážne klopanie na srdce Pánovho piedestálu. Takéto klopanie má právo zaznieť kedykoľvek. Boh pri ňom nikdy nepovie: „Nepoznám vás.“ Práve naopak! Povie: „Poďte, požehnaní, do môjho kráľovstva!“ 

 

         Sú situácie, kedy narýchlo odbavíme známeho slovami: „Niekedy sa zastavím.“ Nie je isté, či sa tak aj stane. Ak to povieme Bohu, mali by sme to brať vážne. Boh má otvorené dvere a citlivo reaguje na naše klopanie. Nebude však čakať donekonečna. Kým sme tu a žijeme v tomto ľudskom spoločenstve, spájajme sa a zjednocujme sa v snahe dobyť Božie kráľovstvo. Pre seba i pre celý svet.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára