Istí kňazi, ktorí pôsobili ako úradníci
na biskupskom úrade, s pobavením spomínajú na jednu príhodu. Bolo to v čase
modlitieb za kňazské a duchovné povolania. V Nedeľu Dobrého Pastiera
kňazi čítali pri sv. omšiach posolstvo diecézneho biskupa. Biskup často použil
biblický výraz: „Pánova žatva“. Odpradávna sa vzťahoval na kňazskú službu.
Okrem iného pripomenul, že je málo robotníkov v Pánovej žatve. Po tejto
nedeli zaklopal na dvere biskupského úradu nejaký človek. Vošiel dnu, pozdravil
a začal: „Počul som, že hľadáte ľudí. 20 rokov som pracoval na JRD. Viem,
čo je žatva.“
Postoj tohto jednoduchého človeka je
síce zábavný, no faktom je, že „žatva je veľká, ale robotníkov málo.“ (Mt 9, 36
– 10, 8)
Nedeľné evanjeliá nám začiatkom leta
predkladajú na úvahu témy kňazského povolania. Zmyslom tejto Božej i cirkevnej
iniciatívy je pozvanie adeptov do služby, alebo aspoň ponúknuť túto tému na
uvažovanie do budúcna. Čo nám o tejto téme hovorí Božie slovo?
1.) Pán stále volá, neprestáva.
V istej domácnosti sa starali o ťažko
chorého človeka, ktorý bol pripútaný na lôžko. Domáci boli krajne vyčerpaní,
lebo chorý každú chvíľu volal, vždy čosi
chcel a vždy to isté.
Pán volá vždy, znova a znova, a pritom
sa neunaví. Volá a žiada to isté: nových pracovníkov do svojej žatvy.
Hľadá tých, ktorí si vyberú ako životné poslanie ohlasovanie evanjelia. Chce
ich teraz a tu.
Istá reklama, ktorú vysielajú v televízii,
obsahuje heslo: „Hneď a všetko!“ Ide o reklamu na bankové produkty.
Pánovo volanie neznesie odklad. Ono je urgentné. Ako prví to pochopili apoštoli
– rybári. Ježiš ich povolal a oni hneď
„zanechali siete a išli za ním.“ (Mt 4, 20 – 22)
Pohotovosť do Božej služby je v Božích
očiach vysoko cenená. Ani len netušíme, aké je dôležité ohlasovanie evanjelia
pre našu spásu a aké je dôležité je jeho prijatie. V modlitbe nás Boh
môže poučiť o tom, ako môžeme skrze službu kňaza pokročiť na ceste k dokonalosti.
2.) Pán vždy povoláva konkrétneho
človeka.
Ježiš si povolal Dvanástich a my ich
mená poznáme. Ľudia, ktorí stoja pri tvorbe novín a časopisov vedia, že
musia zachovať proporciu medzi písaným textom a obrazovým materiálom.
Svojho času bolo v katolíckej tlači istom čase veľa fotografii novokňazov.
Bolo to preto, lebo bolo relatívne dosť povolaní. Nikto nehľadel na to, či je
zachovaný pomer medzi textom a fotografiami. Všetci sa jednoducho tešili z duchovných
plodov povolaní. Dnes je situácia taká, že fotografií novokňazov ubúda, lebo
klesá počet povolaní. Možno dnes viac o kňazstve hovoríme a píšeme,
niekedy, najmä z dôvodu početných zlyhaní. Inokedy z dôvodu toho, že
sme bezradní a nevieme napomôcť vzbudzovaniu nových povolaní. Ľahšie je o tom
písať ako konať obety naprieč celého spektra Cirkvi. Ľahšie sa o tom hovorí,
kritizuje, ako ponúka spôsob riešenia nedostatku povolaní. V mnohých rodinách
veriaci vylučujú už vopred svoje dieťa zo služby oltára. Je to logické, lebo
dnes mladí strácajú vieru príliš zavčasu.
Tam, kde nie je viera, nemôžeme očakávať
duchovné povolania. Kedysi sa rodičia obetovali celoživotne za duchovné
povolania v rodine. Dnes robia všetko pre to, aby sa ich deti mali dobre
po stránke materiálnej. K tomuto cieľu im pomôžu, ale vieru im nedokážu
odovzdať.
3.) Čo je úlohou ohlasovateľov
evanjelia?
Žijeme v ére projektov. Rodia sa
vždy nové a nové. Cirkev má iba jeden ideový projekt – rozmýšľa, ako
účinne ohlasovať už 2000 rokov staré evanjelium. Ona verí, že tento Boží
projekt je neprekonateľný a chce o tom presvedčiť aj okolitý svet. Je
isté, že najprv samotní ohlasovatelia musia prijať tajomstvo Božieho slova.
Musia ho prijať ako nosný bod svojho života. Niečo o tom sa dozvedáme z Knihy
Jozue (Joz 1, 1 – 18) Tam čítame, ako Boh poúča Jozueho, lebo prevzal
vodcovstvo po Mojžišovi. Pripomína mu: „Neodkloníš sa od neho (zákona) ani
napravo, ani naľavo, aby si mal úspech vo všetkom, do čoho vykročíš.“
Úspech služobníka oltára je dnes už
vernosti záväzkom, ktoré má voči Bohu a Cirkvi a jej náuke.
Rozkmitanie sa životom napravo či naľavo oslabuje proces zvestovania radostnej
zvesti. Vernosť, ľudská stabilita a ochota komunikovať s Božím ľudom
je vhodný základ na ohlasovanie evanjelia.
Boh Jozueho poúča takto: „Nech sa
nevzdiali tento zvitok zákona od tvojich úst, ale budeš o ňom rozjímať vo
dne i v noci...“
Za
ohlasovanie evanjelia treba prosiť tak, aby ohlasovateľ nosil v hlave i v srdci
Božie slovo. Nie ľúbivé a bombastické témy sveta, ale rýdze slovo Boha,
ktoré má moc spasiť naše duše. (Jak 1, 21) Preňho má byť Božie slovo
každodenným chlebom, ktorého sa nemá zriekať, ale všetko posudzovať vo svetle
Božej prítomnosti.
Bez Božieho slova by bol služobník
oltára bezmocný, a to pre intenzitu činnosti diabla, ktorý sa snaží
neutralizovať pôsobenie Božieho slova v ľudských dušiach. Po týchto
udalostiach sa Jozue prihovára svojim mužom: "Vy však, všetci mocní muži,
prejdete ozbrojení pred svojimi bratmi a budete im pomáhať...“ Boží ľud
potrebuje takých „ozbrojencov“, ktorí moc danú Bohom (sviatostnú) využívajú pre
tých, ktorí sú slabí a nemohúci. Koľkí by sme bez pomoci sviatostí v tomto
svete obstáli? Koľkí by sme dokázali niesť svoje kríže, keby nám nepomáhal ten,
ktorý svoj kríž vyniesol na Kalváriu? Koľkí by sme stratili hodnotovú
orientáciu, keby nebolo evanjelia?
Ísť pracovať do Pánovej vinice a do
jeho žatvy znamená ísť tam, kde sú už postavené základy. Tie postavil Pán.
Robotník v Pánovom diele musí tieto základy rešpektovať a na ich
ďalej stavať. Má byť otvorený pre to, aby sa vnútorne sám premieňal, a to o toľko
viac, o koľko je stavba Božieho kráľovstva pevnejšie a pravdivejšia.
Presne toto očakávame od adeptov kňazského a duchovného povolania.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára