V istej rodine vychovávali
niekoľko detí. Niektoré z nich boli vlastné, niektoré adoptované. Po istom
čase sa známi a priatelia pýtali rodičov, aký je medzi deťmi rozdiel.
Nemysleli vek, ale spôsob správania a vlastnosti. Rodičia odpovedali, že
niektoré vlastnosti majú takmer rovnaké, ale v niektorých sa úplne
odlišujú.
Boh má svojho jednorodeného Syna,
Ježiša Krista, ale má aj adoptívne potomstvo, t. j. nás všetkých, lebo Ježiš
Kristus prelial svoju krv za všetkých ľudí. Tu platí biblické: „Sme jeho ľud a ovce
z jeho stáda.“ (Ž 100) Ježiš Kristus je Božím Synom prirodzenosťou, my na
základe milosti, ktorú nám získal Ježiš Kristus svojím veľkonočným dielom. O tejto
pravde máme v živote vydávať svedectvo. Ako sa to prejavuje?
1.)
Bohatstvo
Predstavme si scénu z evanjelia,
ktorá hovorí o tom, ako za Ježišom prišiel bohatý mladík. (Mt 19, 16 – 22)
V novéne, ktorú sa modlievame pred sviatkom Najsv. Srdca Pána Ježiša, je
takáto myšlienka: Stretli sa 2 bohatí. Jeden bol bohatý na pozemský majetok
(mladík) a druhý na lásku (Ježiš). Mladík bol bohatý majetkom, ale ešte
chudobný na lásku, lebo veľmi lipol na svojom majetku. Na druhej strane Ježiš
je bohatý na lásku, lebo on sám je Láska. Je však chudobný majetkom. (Syn
človeka nevie, kde by hlavu sklonil.)
Ježišovo bohatstvo je nepominuteľné,
dokonalé, absolútne. Naše vidiny pozemského bohatstva sú často naivné, lebo
stoja na vratkom základe. Skutočné svedectvo vydáva ten, kto chce nasledovať
Ježišovu lásku. Ten sa stáva bohatým na vyššie skutočnosti, lebo odumiera pre
pozemské pocty a ideály. Ak chceme bohatnúť pre Božie kráľovstvo,
potrebujeme si osvojiť črty Ježišovej lásky: obetavosť, modlitbu a pokoru.
2.)
Samota
a dýchanie
Raz
sa pýtali novokňaza, či sa neobáva samoty. Odpovedal: „Ja som rád sám, lebo
poznám niekoho, kto pre mňa dýcha.“ „Kto je to?“ pýtali sa ho. „Je to ten,
ktorý sa skrýva za dvierkami bohostánku; je to ten, ktorý ma povolal; je to
ten, ktorý mi dal milosť, že sa v mojich rukách na oltári on sám zjavuje v malom
kúsku chleba. On pre mňa dýcha, lebo za moje hriechy priniesol najvyššiu obetu
na Kalvárii.“
Dýchajme jeden pre druhého! Pomáhajme
si, doprajme si úctu a úspech! Ak budeme vedieť, že jeden pre druhého
dýcha, bude to pre nás povzbudenie, že netrpíme samotou, lebo tú za nás znášal
Ježiš, keď dokonával na kríži.
V čase korony mnohí ľudia ochoreli
na dýchacie cesty. Mnohí z nich na to aj zomreli. Istý človek, keď videl,
ako sa jeho otec trápi na dýchacom prístroji trápi, povedal: „Čo by som dal za
to, keby som mohol zaňho dýchať!“
Dýchať za niekoho znamená niesť aj jeho
kríže, a tak trochu nasledovať Šimona z Cyrény. Najkrajšie to
vyjadril sv. Pavol: „Neste si vzájomne bremená, a tak naplníte Kristov
zákon.“ (Gal 6, 2)
Dýchať pre niekoho alebo za niekoho
znamená dopriať mu života, vyzdvihnúť ho na úkor seba. Poznáme ľudí, ktorí žijú
vieru v Boha nedostatočne, akoby v náhradnom režime, akoby cez
dýchací prístroj. Veľmi im chceme pomôcť a dýchať s nimi. Takýmto
spôsobom chceme naštartovať u nich proces samostatného dýchania, aby vieru
prijali do vlastných rúk a konali ako dospelí vo viere. Táto samostatnosť
viery je ďalším svedectvom o Božom kráľovstve.
3.)
Hovoriť
o Božích tajomstvách
Pán Ježiš nám prízvukuje: „Čo vám
hovorím vo tme, hovorte na svetle, a čo počujete do ucha, rozhlasujte zo
striech.“ (Mt 10, 26 – 33) Pán Ježiš nechce, aby sme sa tejto zodpovednosti
zľakli. Pripomína nám... „Nehovorte veľa ako pohania.“ (Mt 6, 7) Veľký muž
Cirkvi, sv. Pavol, vyznáva: „...lebo ak som aj vo vyjadrovaní neobratný, v poznaní
nie.“ (2Kor 11, 1 – 11) Ježiš nás upokojuje, že pri ohlasovaní a vydávaní svedectva
nám nemá ísť o kvantitu slov, ani o vynikajúcu znalosť jazyka, ale o spoločenstvo
s Pánom a poznanie, ktoré z toho pre nás vyplýva.
Zákazník si v obchode kupoval
oblek. Vyskúšal jeden, nesedel mu. Požiadal o druhý, ani s tým nebol
spokojný. A keď mrzuto vrátil tretí, už nevládal zakryť sklamanie, a tak
povedal predavačke: „ Robíte všetko na jedno kopyto.“ No ona mu oponovala: „To
nie je na jedno kopyto, to je náš štýl, ktorým sme známi všade na svete.“
2000 rokov Cirkev ohlasuje to isté,
evanjelium Božieho Syna, Ježiša Krista. Mnohí hovoria: „Hlásate stále to isté
na jedno kopyto.“ No my oponujeme: „To je náš spôsob, ktorým hlásame Slovo.“
Cirkev to koná oficiálne pri liturgickom zhromaždení, ale aj individuálne, cez
osobné životné príbehy svojich veriacich. To je jej štýl, aj keď je povinná
vždy hľadať cesty do duše človeka. Nie tým, že zmení obsah ohlasovania, ale
tak, že hľadá vhodné spôsoby, ktoré sa môžu inovovať a prispôsobiť dobe.
Každopádne, tí, ktorí dostali za úlohu
ohlasovať Slovo, majú mať ucho pri Ježišovej hrudi neustále, ale zároveň nemôžu
byť hluchí ani voči životu ľudí, ktorý má v každej dobe svoje
charakteristiky.
Aj keď sme ľuďmi, ktorí majú rôzne
vlastnosti a prístup k životu, spája nás Ježišova láska. Zjednocuje
nás od okamihu prijatia sviatosti krstu a sprevádza nás celým životom pri
vydávaní svedectva. Boh si vždy nájde spôsob, ako ohlásiť svoje slovo a vyberá
si aj nás, aby sme boli otvorení pre prijatie úlohy sprostredkovateľov Božích
právd Božieho kráľovstva.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára