Slovenčina pozná výraz „mať
to z krku“. Čo to znamená? Keď máme pred sebou ťažkú úlohu, snažíme sa ju
zdolať čím skôr. Dôvod je jednoduchú – chceme to „mať z krku“; aby to bolo
čím skôr za nami. Školopovinné deti majú niekedy problém s motiváciou do
učenia, a tak im povieme: „Vydrž ešte niekoľko dní, týždňov...a budú
prázdniny. Oddýchneš si a budeš to „mať z krku“.“ Ani my, dospelí,
nie sme výnimkou. Určité nepríjemné veci chceme mať čím skôr za sebou –
napríklad vyšetrenie u lekára. Chceme to „mať z krku“. Logické sú
potom otázky typu: „Koľko ešte? Koľkokrát ešte? Ešte dlho?“ Atď.
Čosi z tohto zmýšľania musel mať v sebe aj taký
veľký človek, akým bol sv. Peter. Raz pristúpil k Ježišovi s otázkou:
„Pane, koľko ráz mám odpustiť svojmu bratovi, keď sa proti mne prehreší? Azda
sedem ráz?“ (Mt 18, 21) Tiež chcel poznať hranicu, kvótu, ktorú chcel naplniť a „mať
túto záležitosť z krku“. Tým nepriamo priznal, že sa touto problematikou
zaoberá, že mu nie je ľahostajná. Možno čakal od Ježiša, že mu povie nejakú
normu, ktorú v odpustení naplní a bude pokoj. Táto matéria, najmä u toho,
kto má o odpustenie prosiť, nie je jednoduchá. Nie je jednoduchá ani pre
toho, kto má odpustiť, kto má prosbu prijať a zadosťučiniť odpusteniu.
1.) Je potrebné pestovať atmosféru
zmierenia.
Niekedy
zaznieva medzi ľuďmi otázka: „Čím sa živíš?“ Môže to znamenať dopyt na tvoj
jedálny lístok alebo otázka môže smerovať na tvoje zamestnanie, t. j. zdroj
obživy. My môžeme túto otázku rozšíriť a prehĺbiť do takejto podoby: „Čím
živíš svoju dušu? Čo je pokrmom tvojho
vnútra?“ Odpoveď znie: „Svoju dušu chcem živiť pokrmom zmierenia, t. j. chcem
pestovať mentalitu zmierenia.
My to nechápeme vždy správne. Niektorí z nás chápu
pojem zmierenia ako zmierenie sa s hriechom – nebojujú s ním, nerobia
si primerané výčitky svedomia, nerozlišujú medzi dobrom a zlom, jednoducho
povedané – zmierili sa so životom v područí hriechu. Toto nie je správna
atmosféra zmierenia. Tá totiž predpokladá pravidelnú úkon zmierenia sa s Bohom.
Kto má ambíciu zmierovať sa s Bohom, vytvára minimálny priestor na to, aby
pestoval nenávisť a robí veľa pre to, aby dokázal odpúšťať v ľudskom spoločenstve,
lebo si je vedomý toho, že Boh jemu odpúšťa neustále.
2.) Odložiť zbrane natrvalo.
V jednom
belgickom meste je súsošie dvoch vojakov,
ktorí si podávajú ruky. Ide o vojakov, ktorí bojovali na opačných
stranách. Jeden je Brit, druhý Nemec. Ide o reakciu na prvé Vianoce v čase
1. svetovej vojny v r. 1914. Vianoce našli vojakov v zákopoch. Počas
Štedrého dňa a na Prvý sviatok vianočný vojaci bojujúci proti sebe vyšli
zo zákopov a podávali si ruky. Dávali si darčeky, debatovali, ponúkali si
stravu a údajne si zahrali provizórne aj futbal. Išlo o pekný a hlboký
moment. Netrval však dlho. Prišli rozkazy a boje potom pokračovali v krvavej
dráme. Odloženie zbraní bolo iba chvíľkovou idylkou.
Sv. Pavol nás vyzýva: „Ale teraz odložte aj vy všetko: hnev,
rozhorčenie, zlobu, rúhanie i mrzké reči zo svojich úst.“ (Kol 3, 8)
Apoštol vyzýva, aby ľudia odložili zbrane, ktoré zabíjajú dušu – veď človek ak
niečo odloží, mieni sa k tomu vrátiť tak, ako sa to stalo na bojisku 1. svetovej
vojny. Pavol myslí nie na chvíľkové poľavenie v zlobe ale jeho výraz –
odloženie – rešpektuje definitívne vzdanie sa úmyslu pomstiť sa a akokoľvek
ubližovať.
3.) Zveriť svoju situáciu Bohu.
Na
ktoromsi cvičisku klusali na jednom koni dvaja ľudia. Bola to matka s malým
synom. Chlapča – už školopovinné – už sedelo vpredu, matka sedela za ním. Uzdu
držali obidvaja. Dieťa tak malo pocit, že ono vedie koňa. V skutočnosti to
bola matka, ktorá viedla uzdu skúsenou rukou. Nebolo by dobré, keby vodcovskú
schopnosť prenechala dieťaťu.
Človek rád používa výraz: „beriem spravodlivosť do svojich
rúk“. Dotyčný chce prevziať riešenie situácie do vlastných rúk, hoci uzdu
spravodlivosti má držať Boh. Niekedy je to tak, že ľudia pod záštitou
spravodlivosti robia kroky, ktoré vedú k pomste. Človek má blízko k pomstychtivosti,
no Boh nikdy. Boh koná spravodlivo, nie pomstychtivo. Z toho vyplývajú aj
naše časté otázky: „Prečo Boh nekoná? Prečo nezasahuje tak, ako by sme chceli?
Prečo otáľa, keď vo svete je veľa krívd a nespravodlivosti?“ Boh koná
spravodlivo, lebo chce, aby sa ľudia zmenili a napravili. To je jeho
spôsob vedenia uzdy spravodlivosti, hoci aj nám necháva kompetencie, aby sme sa
snažili v zmysle zákona o spravodlivosti.
Existuje
nejaký benefit v zmysle odpustenia blížnemu? Najlepšou odpoveďou je citát
z Ježišových myšlienok: „Získal si svojho brata.“ (Mt 18, 15 – 20) Nemusí
to hneď znamenať, že si si získal svojho brata, ale získal si brata a ponúkol
si možnosť zmierenia a cestu spásy. Odpustením pomáhame iným, aby sa
dostali z bludiska života na cestu istoty.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára