Počas cesty autom môžeme natrafiť na dopravnú nehodu alebo na
prácu na ceste. Keďže dnes sa každý ponáhľa, v takom prípade sa pýtame:
„Musím čakať? Nemôžem to obísť?“
Iná situácia vznikne, keď nás zastavia v aktivite nejaké
zákony, a nemôžeme ísť za svojím cieľom. Vzápätí nám napadne otázka: „Nedá
sa to obísť?“
Sme zvyknutí na to, že všetky prekážky pri dosahovaní našich
cieľov sú také, ktoré sa dajú obísť.
Evanjelium hovorí, že nastal čas, aby Pán Ježiš začal
učeníkom vyjavovať „...že musí mnoho trpieť....že ho zabijú...“ (Mt 16, 21 –
27)
Apoštol Peter ho začal od takéhoto osudu odhovárať: „To sa ti
nesmie stať!“ Akoby sa chcel opýtať Ježiša: „Nemôžeš to obísť? Neexistuje iná,
schodnejšia cesta?“ Z tohto vzniká otázka: „Nie je Božie tajomstvo ťažké
a neprijateľné pre život?“ Božie slovo hovorí o tom, že viacerí
ohlasovatelia Božieho odkazu si uvedomili náročnosť v službe ohlasovania
a pritom sa nebáli vyjadriť navonok túto dilemu vo svojom svedomí.
1.)
Je
to prorok Jeremiáš. (Jer 20, 8)
Prorok prináša trpkú
ponosu: „Kedykoľvek hovorím, len kričím: „Násilie a lúpež!“ volám, veď
Pánovo slovo mi slúži na hanbu a výsmech celý deň!“
Prorok prežíva smútok a trpkosť nad tým, že obsah
ohlasovania je takmer vždy výhražný. Tak rád by hovoril niečo ľúbivé, ale Boh
ho upozorňuje na to, aby hovoril presne to, čo je Božia vôľa. Takéto
ohlasovanie bolo primerané dobe a situácii.
Sú tu však novozákonní ohlasovatelia, ktorí odovzdávajú
Božiemu ľudu myšlienky evanjelia. Aké sú tie myšlienky? Sv. opát Kolumbán píše:
„Ak si smädný, pi z prameňa života. Ak si hladný, jedz chlieb života.
Blahoslavení lační po tomto chlebe a smädní po tomto prameni, lebo stále
jedia a pijú a ešte túžia jesť a piť. Lebo je veľmi príjemné, ak
sa niečo stále je a pije a stále sa lačnie a smädí po tom, stále
sa to vychutnáva a stále sa po tom
túži. Preto hovorí kráľovský prorok: „Skúste a presvedčte sa, aký
príjemný, aký dobrý je Pán.“ (LH IV, s. 130) A vzápätí pokračuje: „Preto
bratia, máme právom túžiť, hľadať a stále milovať „prameň múdrosti“, slovo
Boha v nebesiach, veď v ňom sú, ako hovorí Apoštol, skryté všetky
poklady múdrosti a poznania, a volá smädných, aby z nich
čerpali.“
2.)
Prorok
Jeremiáš (Jer 1, 6 – 9)
Prorok tu poukazuje na
svoju neschopnosť a určitú obmedzenosť voči službe Slova. Dokazujú to jeho
myšlienky: „Ach, Pane, veď neviem hovoriť, mladučký som.“ Ale Pán mi riekol:
„Nehovor, mladučký som, lebo pôjdeš všade, kde ťa pošlem, a povieš všetko,
čo ti prikážem...Vtedy vystrel Pán ruku a dotkol sa mi úst. A Pán mi
riekol: „Hľa, vložil som svoje slová do tvojich úst!“
Špičkové pracovisko, ktoré sa zaoberá srdcovými
a cievnymi chorobami vyhlásilo, že v prípade mladých športovcov treba
robiť častejšiu diagnostiku, a to preto, lebo sú vystavení maximálnej
tréningovej záťaži, ktorá spôsobila, že mnohí z nich skolabovali
a zomreli. Ak by žili normálnym životom, pravdepodobne by prežili
plnohodnotný život. No priveľká záťaž na organizmus odhaľuje skryté chyby
srdca, ktoré môže kedykoľvek skolabovať.
Božie slovo odkrýva skryté chyby života i mylné
nastavenia duše. Aby život neskolaboval, je potrebný Boží dotyk tak, ako ho
absolvoval Jeremiáš. Záťaž súčasného štýlu života je veľká a spôsobuje
kolaps a dezorientáciu. Božie slovo je ako vhodná diagnostika, ktorá
poukáže neomylne na slabšie body života. Boh je ten faktor, ktorý sa svojím
slovom dotýka nedostatočne vybavených úst ohlasovateľa a neochotných sŕdc
prijímateľa, aby vytvoril plnohodnotné zázemie pre pôsobenie Božej milosti.
3.)
Sv.
Pavol (1Sol 3, 10)
„Vo dne v noci sa
vrúcne modlime, aby sme mohli uzrieť vašu tvár a doplniť to, čo ešte chýba
vašej viere.“
Ohlasovateľ napriek veľkému úsiliu vidí, že ovocie jeho
služby nie je 100%-tné. Od adresátov evanjelia by čakal viac. No do tej
pomyselnej plnosti niečo chýba. Má pocit, že život prijímateľov jeho služby nie
je primeraný úsiliu jeho vytrvalosti. Prečo je to tak? Preto, lebo Boh si
necháva posledné slovo. Aby si človek nemyslel, že všetko zdolá sám, že je sebestačný
pri hlásaní Božieho posolstva. Boh je tu na to, aby povedal definitívne slovo
podľa vlastného uváženia, a nie podľa toho, ako sme si to predstavovali
my. Bez Božieho zásahu nemôžeme hovoriť o plnosti. My sa často modlíme
a prosíme na nejaký úmysel. Robíme to preto lebo Boh to tak chce, ale
záverečný produkt vypočutia modlitieb je v Bohu.
V ktorejsi rodine majú takýto štedrovečerný zvyk
a tradíciu. Deti sedia za stolom, jedlo je už pripravené tiež, ale nikto
sa ničoho nedotkne, všetci čakajú, kým neprídu rodičia, nezapália sviečku
a nevyzvú k modlitbe.
V službe ohlasovania sledujeme určitú hierarchiu.
Služobník slova pripraví Slovo, spracuje ho, modlitbou prosí o účinnosť
(ako Pavol) a zároveň robí duše prijímateľov hladnými a otvorenými
pre pokrm Božieho slova. Ale ani to nestačí. Musí prísť Pán a zapáliť
svetlo účinnosti a prijatia. Nikto iný to nedokáže, iba Boh. Ľudia majú
žiť v očakávaní, modliť sa a prosiť, aby zostúpil Boží duch
a zavŕšil dielo spásy.
Hľadanie alternatívnej cesty do večnosti je odsúdené na
neúspech. Cesta prijatia evanjelia je totiž jedinečná a úspešná. Uisťuje
nás o tom sv. Peter: „Radujete sa, hoci sa teraz, ak treba, trochu aj
rmútite pre rozličné skúšky, aby vám vaša vyskúšaná viera, omnoho vzácnejšia
ako pominuteľné zlato, ktoré sa tiež skúša ohňom, bola na chválu, slávu
a česť vtedy, keď sa zjaví Ježiš Kristus.“ (1Pt 1, 6 – 8)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára