Nedávno sa
konal vo farskom kostole – v Kostole sv. Jozefa, robotníka, vo Svite,
organový koncert. Ako predel medzi jednotlivými skladbami si mohli účastníci
vypočuť duchovné slovo. Spomínala sa tu aj myšlienka o rybolove. Rybári,
ktorí používajú plachetnice, uveria v Ježiša Krista viac a rýchlejšie
ako tí, ktorí brázdia vodné plochy v rýchlych motorových člnoch. Prečo? Tí
na plachetniciach si môžu vychutnať dlhodobejšie pôžitky rybolovu a prítomnosť
Boha, ale aj rôzne ťažké chvíle intenzívnejšie. Tí na rýchlych člnoch všetko
sledujú v rýchlosti, pričom rýchla jazda je ich jediným pôžitkom.
Mnohí
prežili cestu pokánia dôkladne vo všetkých aspektoch. Tak ako rybári na plachetnici.
Len tak sa mohli presvedčiť a uistiť, že s nimi je Boh ako milosrdný
otec. Z evanjelia vyplýva, že márnotratný syn prežil svoje obrátenie so
všetkými zákonitosťami, do dôsledku. Nie ako pasažier rýchleho člna. (Lk 15, 1 –
32) Ako sa to prejavilo?
1.) Mladý muž vstúpil do seba.
Romantická literatúra alebo film prinášajú obraz hrdinu,
ktorý náhle vstúpil na scénu. Nie hocijako, ale odvážne, sebavedomo, razantne.
Hneď si získal obdiv a priazeň okolia. Všetci vidia, že na scénu vstúpila
populárna, žiadaná a medializovaná autorita.
Sú však ľudia, ktorí nevstúpia do oslnivého lesku popularity,
ale na scénu cesty spásy. Dokážu to tým, že vstúpia do seba. Ich cieľom nie je
to, aby vstúpili na scénu, ktorá je prchavá a labilná, ale na scénu, ktorá
znamená obrátenie a stálu cestu k Bohu. Stávajú sa tak
nasledovaniahodnými autoritami, po ktorých zostáva hodnotný životný príbeh. Oni
ukazujú, aké je dôležité nebyť otrokom neistých scén popularity, ale ako sa
stať služobníkom zverenej cesty pokánia.
2.) Evanjelium nám pripomína, že márnotratný syn hynul od hladu.
Človek môže hynúť z rôznych dôvodov, nielen od hladu.
Hynúť znamená proces, pri ktorom niekto pomaly postupne stráca chuť a zmysel
pre Božie veci. Keď nerobíme Božie veci, hynieme.
Prednedávnom skončila svoju úspešnú činnosť známa hudobná
skupina Van Halem. Preslávila sa najmä hitom s názvom Jump – skok. Autor
textu sa priznal, že jeho prvotným úmyslom bolo povzbudiť tých, ktorí otáľajú
so sebevražedným skokom, aby neváhali a skočili. Neskoršie pod ťarchou
rozhorčenej verejnosti svoju interpretáciu zmenil. Začal hovoriť, že jeho text
povzbudzuje ľudí k tomu, aby sa nebáli a skočili do vzťahu. Ktovie,
koľkých ľudí dovtedy priviedol svojimi textami na tú najhoršiu cestu.
Márnotratný syn by bol možno zahynul, keby neabsolvoval skok
do vzťahu: Boh a otec. Pri svojom návrate povedal: „ Zhrešil som proti
nebu i proti tebe...“ Vrátil sa k Bohu a obnovil pokrvné vzťahy
s rodinou. Nech by sme pociťovali akúkoľvek formu hynutia, zachráni nás
skok k Bohu a k priateľom, ktorí pre nás znamenajú pokoj a istotu.
Niekedy to inak nejde. Zívajúcu priepasť nášho hynutia zdoláme iba odvážnym
skokom do atmosféry Božej milosti.
3.) Stálosť v dobrom a v pokání treba overiť a potvrdiť.
Presvedčil sa o tom aj márnotratný syn, o ktorom hovorí
evanjelium, že v tejto fáze: „...bol ešte ďaleko.“ Bol stále ďaleko, aj
keď ho medzitým už otec na obzore zbadal. Každý kajúcnik či obrátenec má svoj
úmysel očistiť sa, dlhodobo overovať a potvrdzovať.
V bežnej praxi života od nás žiadajú rôzne úrady a inštitúcie
potvrdenia. Niekto musí našu vec zaevidovať, dať jej správnu pečiatku s podpisom.
Niekedy tomu (ne)správne byrokracia.
Od úmyslu zmeniť sa je ešte ďaleko do reality, aj keď už sú
na obzore viditeľné kontúry úprimnej snahy. Obrátenie nie je byrokraciou, lebo
tam pôsobí Božia milosť. Ľudia z okolia musia pri tom potvrdiť, že v danom
človeku sa odohral konflikt s hriechom, a ten vyústil do úprimnej
snahy zmeniť svoj život. Možno si niekedy myslíme, že sme už „za vodou“. V skutočnosti
sme ešte stále ďaleko od stabilizovania sa v dobrom. Nech je nám vzorom
obrátenia sv. Pavol, ktorý o sebe napísal: „Ďakujem tomu, ktorý ma
posilnil, Kristovi Ježišovi, nášmu Pánovi, že ma uznal za verného a zveril
mi službu, hoci som bol predtým rúhač, prenasledovateľ a násilník. No
dosiahol som milosrdenstvo, lebo som to robil z nevedomosti v nevere.
Ale nadmieru sa rozhojnila milosť nášho Pána s vierou a láskou, ktoré
sú v Kristovi Ježišovi.“ (1Tim 1, 12 – 13)
Je isté, že k pokániu človek nedospeje rýchlosťou
dnešného životného štýlu. Ten pripomína divokú jazdu na motorovom člne. Mali by
sme zvoliť cestu plachetnice, ktorá nám ponúka dôkladné prežitie každého styku
s priazňou alebo nepriazňou životných okolností. Boh je ten, ktorý nás
povedie tak, aby naša plachetnica pokánia objavila istý ostrov Božej
prítomnosti, ktorý sa stane pre nás trvalým miestom.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára