3. nedeľa v období cez rok má titul: Nedeľa Božieho
slova. Pri tejto príležitosti sme dostali emailovou poštou do farnosti návrh
rodinnej pobožnosti s názvom: Intronizácia Božieho slova. Intronizácia
znamená uvedenie na trón v striktnom slova zmysle. Má však aj význam,
ktorý spočíva v tom, že znovu sa odhodlávame povýšiť hodnotu Božieho slova
nad všetko ostatné. Zdôrazňujeme, že miesto Božieho slova na ceste spásy je
nezastupiteľné. Cirkev využíva oficiálne i neoficiálne príležitosti na to,
aby ho ohlasovala tým, ktorí kráčajú v ústrety Božiemu kráľovstvu.
Zaoberáme sa teda myšlienkou Božieho slova. V súvislosti s tým rozoberieme
niekoľko aspektov na tému: Božie slovo.
1.) Situácia, keď chýba slovo
V ľudskom vnímaní
je dôležité, aby existovala medzi ľuďmi komunikácia. V slovenčine hovorievame:
Slovo dalo slovo. Znamená to, že si ľudia porozumeli a na niečom sa
dohodli. Slovo potrebujeme, lebo môže prinášať úctu, uznanie a povzbudenie.
Ak ho niet, tak potom nám chýba dôležité slovo.
Ešte ťažšia
situácia nastáva vtedy, keď musíme konštatovať, že nám chýba Božie slovo. Mnohí
ľudia sa takto s ľútosťou vyjadrovali v čase zúrenia covidu. Nemali
prístup k Božiemu slovu vo vlastnom kostole. V Starom zákone čítame: „Mohli
by sme premnoho hovoriť, no chýba nám slovo.“ (Sir 43, 29) To isté konštatujeme
v bežnej praxi života. Chýba nám žité Božie slovo. Napríklad u človeka,
u ktorého predpokladáme, že sa sýti Božím slovom a nevidíme u neho
dosah na praktický život.
Sv. Ignác Antiochijský píše v Liste Efezanom: „Strom
možno poznať po ovocí. Tak aj tých, čo vyznávajú, že patria Kristovi, poznať
podľa ich skutkov. Lebo teraz nejde o to, či niekto vyzná vieru slovom,
ale či vytrvá v činnej viere až do konca. Je lepšie mlčať a byť, ako
hovoriť a nebyť. Je dobré učiť, ak ten, čo hovorí, aj koná.“ (LH III, s.
47)
2.) Slovo je u Boha
Sv. Ján
evanjelista píše na úvod svojho evanjelia: „Na počiatku bolo Slovo a Slovo
bolo u Boha a to Slovo bolo Boh.“ (Jn 1, 1) Bežne sa stáva, že
potrebujeme od niekoho nejakú informáciu. Takú, ktorá je pre nás dôležitá.
Niekto povie: „Choď k tomu človeku a on ti povie tú informáciu.“
Zároveň môžeme povedať, že ak potrebujeme informáciu potrebnú k spáse,
máme ísť k Bohu a on nám ju poskytne. Kto je vo veciach spásy
kompetentnejší ako Ježiš Kristus?
Český teológ a spisovateľ,
prof. Tomáš Halík, uvádza takúto epizódu: „K židovskému rabínovi prišiel istý
človek a povedal: „Boh ma nechce vypočuť. Už dlhé mesiace ho prosím, aby
mi pomohol vyhrať v lotérii. Prosím ho, aby mi povedal, čo mám pre to
urobiť. A on mlčí.“ Rabín sa zamyslel a povedal: „Ale on ti už
odpovedal. Povedal ti, že nie. No určite ti otvorí iné dvere, keď prvé zatvorí.“
Boh nám vždy ukáže nejaké nové dvere
na ceste viery. Také dvere, ktoré sú primerané našej situácii. Niekedy si
myslíme, že Boh na nás zabudol, ale keď prídeme k nemu a prijmeme jeho
slovo, nejaké dvere, t. j. riešenia, sa
nám otvoria. Boh nám otvorí iba také dvere, ktoré s určitosťou vedú
do Božieho kráľovstva. Iba vo svetle Božieho slova môžeme takéto otvorené dvere
objaviť.
3.) Slovo ako zdroj
Božie slovo sa
ohlasuje najmä pri slávení eucharistie. Vyššie spomenutý sv. Ignác Antiochijský
píše: „Usilujte sa častejšie zhromažďovať na vzdávanie vďaky Bohu a na jeho
oslavu. Lebo keď sa často schádzate na tom mieste, narúša to satanove sily a svornosť
vašej viery ničí jeho dielo skazy.“ (LH III, s. 46)
Svornosť
prijatia viery a Božieho slova je dôležitým prvkom nášho liturgického
stretávania sa. Je dôležité, aby sme takúto svornosť pestovali v rodine, v rôznych
spoločenstvách.
Cirkev sa
prvýkrát v histórii rozhodla blahorečiť naraz celú rodinu. Týka sa to
rodiny Ulmových, ktorí žili neďaleko poľského mesta Rzeszów. Ich príbeh sa odohral počas
II. svetovej vojny. Rodičia, ktorí vychovávali 6 detí a 7. bolo na ceste,
ukrývali Židov. Táto správa sa dostala k nacistom. Tí poslali vojakov, aby
ich pozabíjali. Celá rodina svorne prijala smrť. Stalo sa tak preto, lebo už
predtým svorne prijali vieru.
V dnešnej dobe sme svedkami
situácie, kedy sa rodiny rozdrobujú. Netýka sa to len toho, že jej členovia sú
rozcestovaní, ale niekedy aj rozhnevaní. Týka sa to aj skutočnosti prijatia
viery. Diabol využíva svoje príležitosti, aby rozdrobil rodiny z pozície viery.
Sv. Ignác Antiochijský k tomu dodáva: „Nemýľte sa, bratia moji. Tí, čo
rozvracajú rodiny, nebudú dedičmi Božieho kráľovstva. (LH III, s. 47)
Buďme svorní najmä teraz, keď slávime
Nedeľu Božieho slova. Svorne prejavme ochotu prijať slovo, ktoré zaznieva z Božích
úst. Je to dôležité preto, lebo ide o pokrm pre dušu, o smernicu života,
o svetlo v tmách, o nádej v neistote a o vytvorenie
silnejšieho puta pre nás, členov putujúcej Cirkvi.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára