Počas vianočného obdobia vysielal jeden z televíznych kanálov
dokumentárny film o kráľovských sídlach vo Švédsku. Vo filme vystupovali
členovia kráľovskej rodiny a zvlášť korunná princezná Viktória. Divákov a návštevníkov
sprevádzala veľkým objektom ich kráľovského sídla. Diváci mali možnosť vidieť
nádhernú dobovú architektúru, unikátne kusy nábytku a rôzne bytové
doplnky, ktoré siahajú do minulosti niekoľkých storočí. V jednej časti
programu pristúpila k dverám, otvorila ich a tam sa otvoril nový
svet. Bol to svet služobníctva. Jednoduché dvere, ktoré splývali s akousi tapisériou
oddeľovali dva svety – svet kráľovského života a svet chodieb a miestností
podstatne jednoduchších, ktoré slúžili pre potreby personálu. Ľudia z jedného
sveta sa príliš nezaoberali tými s druhej strany dverí. Pritom ich delili
len jedny dvere.
Evanjelium na sviatok Zjavenia Pána nám predstavuje dva
svety. Ten prvý v luxusnej forme predstavuje kráľ Herodes. Druhý za akousi
virtuálnou oponou predstavuje svet 3 mudrcov. Oba svety čosi od seba
oddeľovalo. Pulzovali životom, ale každý kvalitatívne iným. Predstavitelia
jedného sveta nevedeli príliš veľa o tých z druhej strany opony.
Herodes o 3 mudrcoch nevedel a tí zasa nevedeli veľa o Herodesovi.
Čím je charakteristický svet Herodesa a svet 3 mudrcov?
1.) Reakcia na prijatie správy o narodení
nového židovského kráľa.
Herodes
sa po prijatí správy prekvapil a zhrozil. Bol si istý svojím trónom a tým,
že nemá konkurenta. Jeho reakcia spočívala v tom, že si zavolal židovských
zákonníkov a vyzvedal sa o tajomstve Mesiáša. Oni mu poskytli
odpoveď. Potvrdili, že Mesiáš sa má narodiť v Betleheme. Nepovedali mu
však základnú informáciu – kto bude ten Mesiáš a aké bude jeho poslanie;
aký bude zmysel jeho života na zemi. Na druhej strane mudrci dôverovali vede,
poznatkom a svojmu duchovnému inštinktu. Spôsob prijatia správy o Mesiášovi
bol rozdielny v tom, že Herodes zostal vo svojom paláci a mudrci vykročili
do terénu hľadať Mesiáša.
Čo
znamená správa o narodení Mesiáša pre nás? Znamená toľko, že nemôžeme
ostať zavretí vo svojej bubline a že musíme vykročiť, hľadať a spoznávať
Mesiáša. Pre mnohých je Ježiš taký, ktorý je vysoko nad nami a predstavuje
typ akéhosi vzdialeného šéfa. Takého, ktorý všetko riadi, nad všetkým má dohľad
a všetko ide cez jeho plány. Nič blízke, nič osobné. Ak chceme Mesiáša
spoznávať, musíme ísť s ním do bližšieho vzťahu. Musíme sa naučiť spoznať,
čo Ježiš prináša pre náš osobný život; prečo je Ježiš naším Mesiášom; v čom
vidíme zmysel našej viery v toho, ktorý prináša slobodu od hriechu a pripravuje
nás na večné radosti. Ak to neurobíme, zostaneme uviaznutí vo svojich
obmedzených prejavoch viery tak ako Herodes vo svojom paláci.
2.) Zmena života po narodení Mesiáša
Ako
sa zmenil Herodes po prijatí správy o narodení Ježiša? Reagoval hnevlivo,
podráždene, nervózne. Narodenie Mesiáša sa stalo preňho životným problémom.
Snažil sa zorganizovať veci tak, aby Mesiáša eliminoval a aby sa jeho
život čím skôr vrátil do starého režimu. Nechcel byť vyrušovaný nijakým vplyvom
a starý štýl života mu vyhovoval.
Ako boli na tom mudrci? Tých prenikli opačné myšlienky. V žiadnom
prípade nechceli, aby po poznaní Mesiáša sa ich život vrátil do starých koľají.
Uverili, že on je pôvodca nového spôsobu života; t. j. života bez hriechu. Túto
novosť života môže priniesť iba Ježiš Kristus. Starý režim života im už
nevyhovoval. Potom, čo spoznali Krista, potom, čo sa mu poklonili, ich život
nadobudol inú vážnosť, iný zmysel. Symbolicky to bolo vyjadrené v evanjeliu,
kde sa píše, že sa: „...inou cestou vrátili domov.“ Stali sa reprezentantmi
novej cesty a nového spôsobu života, ktorý priniesol so sebou Mesiáš.
Vedeli, že takéto prevratné veci môže priniesť iba novonarodený židovský kráľ.
Čo to znamená pre nás? Napríklad to, že vždy znova a znova máme hľadať
cestu k slobode, ktorú nám priniesol Kristus.
Prednedávnom som si všimol zaujímavý údaj o živote ukrajinského
prezidenta, Volodimira Zelenskeho. Novinári priniesli jeho podobizeň spred roka
a tú súčasnú. Na jeho tvári je viditeľná veľká zmena. Očividne mu pribudli
vrásky a akoby zostarol pod vplyvom ťažkej situácie, v ktorej sa
nachádza jeho národ. Napriek tomu neprestáva byť nádejou pre svojich a neustále
volá po slobode.
Aj nám pribudli vrásky – tie skutočné i vrásky v prenesenom
slova zmysle. Napriek tomu nemáme prestať hľadať slobodu, ktorá je v Kristovi.
Máme odmietať starú cestu hriechu a ukázať, že jedinou možnosťou pre nás
je cesta nevinnosti a boja proti hriechu.
3.) Dary pre Mesiáša
O dary
pre Mesiáša sa postaral i Herodes i 3 mudrci. Akým spôsobom? 3 mudrci
mu priniesli zlato, kadidlo a myrhu. Herodes priniesol tiež dar a ani
netušil, o aký ide. Podľa svedectva Písma vieme, že dal povraždiť v Betleheme
a v okolí židovských chlapcov od 2 rokov nadol. Myslel si, že medzi
nimi bude novonarodený židovský kráľ. Jeho gesto bolo šialené. Napriek tomu
nevedomky priniesol Bohu špeciálny dar – životy nemluvniat – mučeníkov. Jeho
besnenie položilo základy mučeníctva v židovskom národe. To sú prvé
výhonky mučeníkov na oslavu Krista a na oslavu jeho kráľovstva. Ktovie či
niektorá z betlehemských matiek mala takého poznanie. Predpokladáme, že
veľa takých nebolo. Napriek tomu porodili a vychovali dieťa, ktoré bolo
obetované Kristovi. Čo človek začne, to Boh doplní.
Pred
niekoľkými dňami vysielali v správach ukážku o spolupráci postihnutých
detí s umelcami. Deti trpiace určitou chorobou namaľovali obraz podľa
svojich predstáv. Potom sa toho obrazu ujali profesionálni umelci a dotvorili
ho. Tak vzniklo zvláštne dielo, ktoré bolo kombináciou detskej aktivity a odbornej
činnosti. Bohu môžeme dávať rôzne dary. Nemusíme sa báť, že budú príliš malé a nepatrné.
Boh je ako najvyšší umelec, ktorý ich dotvorí. Mnohé dary preňho majú charakter
našich každodenných obiet. Možno nevyzerajú príliš vábivo tak ako kresby
postihnutých detí. Boh sa ich ujíma a doplní, dotvorí, dokreslí veci do
takej podoby, aby boli ušľachtilé a slúžili na Božiu slávu.
Kým
neprišiel Mesiáš, svet Boha bol pre nás vzdialený. Akoby existovala neviditeľná
bariéra, ktorá nás od Boha oddeľovala. Prišiel však Kristus, narodil sa z Panny
Márie do ľudského spoločenstva. Zbúral pomyselné dvere a spojil nebo so
zemou – ako hovorí vianočná liturgia. Prijal údel života človeka, aby sme my
prijali údel života Božieho dieťaťa. Ako Božie deti máme blízko k Ježišovi,
ktorý sa pre nás stal cestou slobody a spásy.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára