sobota 18. februára 2023

NAD VŠETKÝM JE BOH

 


 

         Prednedávnom zomrel básnik a literárny kritik Milan Hamada. Internetový denník Postoj uverejnil pri tejto príležitosti starší rozhovor s ním. Okrem iného Milan Hamada spomína veľkého majstra pera, Milana Rúfusa. Zdôraznil, že Rúfus celý život býval v Bratislave na kopci, pri hrade, a tým akoby bol bližšie k Bohu a zároveň akoby bol nad vravou ľudu. Básnik nad vravou ľudu. My toto obmeníme: Boh nad vravou ľudu; Boh nad celým svetom.

         Evanjelium píše: „Vy teda buďte dokonalí, ako je dokonalý váš nebeský Otec.“ /Mt 5, 48/ Boh sa nám tu podáva ako vzor dokonalosti, ktorý je nad všetkým, ale napriek tomu je pre všetkých.

Človek túži ísť vyššie a vie, že v tomto snažení mu môže pomôcť jedine dokonalý Boh. Mal by sa poučiť z počínania ľudí, ktorí svojho času stavali Babylonskú vežu. /Gn 11, 1 – 9/

 

1.) „Poďte, postavíme si mesto a vežu, ktorej vrchol bude siahať do neba. A urobíme si meno...“

Už tu sa ukazuje túžba človeka ísť vyššie, komunikovať s Bohom. V tomto prípade však išlo o nesprávnu motiváciu: urobíme si meno. Namiesto toho, aby oslávili Boha a jeho meno, a nie seba. Dobré meno by si urobili vtedy, keby chceli výškou stavby zvelebovať Boha.

         Dobre koná človek vtedy, ak dvíha svoj život vyššie z priemernosti života a výškou života vzdáva Bohu chválu a vďaku.

         Vyššie spomenutý literárny kritik, Milan Hamada, dostal za socializmu ponuku od vtedajšieho ministra kultúry, Miroslava Válka, aby napísal niečo v prospech režimu. Odkázal mu: „Stačí, keď napíšeš pár riadkov, nie veľa, iba pár riadkov a bude všetko v poriadku.“ No Hamada odmietol napísať aj tých pár riadkov v prospech režimu. Zato mu neumožnili publikovať, ocitol sa na indexe, nemohol ísť kariérne vyššie, ale ľudsky a hodnotovo vystúpil týmto činom veľmi vysoko.

2.)  Stavitelia Babylonskej veže mali premyslený plán, ako postaviť vysokú vežu: „Poďme, urobíme tehál a vypálime ich v ohni.“

Z hľadiska technicko-stavebného tomuto plánu nič nechýbalo. Na svoju dobu išlo o to najlepšie, čo vtedy poznali.

         Človek sa dostáva bližšie k Bohu aj vtedy, keď svoj život „vypáli“ v ohni obiet a kríža. Toto je zaručená cesta, ktorou môžeme stúpať vyššie. Život vypálený v utrpení je cestou slávy k Bohu. Boh tejto ceste rozumie, lebo touto cestou kráčal na Kalváriu aj Boží Syn...

         Zábery po zemetrasení v Turecku a Sýrii sú drastické. Napriek tomu ešte stále vytiahnu spod ruín živého človeka, napríklad malé dieťa. Mnohí zahynú, ale život ide ďalej. Život, ktorý prešiel ohňom skúšky, sa môže stať ešte silnejším. Život, ktorý bol vytiahnutý z pece ruín, trosiek a požiaru, sa hlási o slovo a môže byť zocelený a pripravený na ďalšie životné previerky.

3.) Svätopisec uviedol, že v čase stavby Babylonskej veže bol iba „jeden jazyk a jedna reč“.

Komunikačne išlo o ideálnu situáciu, lebo všetci ľudia si rozumeli. V rovine horizontálnej bolo všetko v poriadku, ale horšie bolo to, že zlyhali v rovine vertikálnej, lebo nekomunikovali s Bohom.

         V súčasnosti vidíme problémy i v rovine ľudskej,  pod čo sa podpísali rôzne krízy. Zlyhávame ale aj v oblasti vzťahu k Bohu. Mnohí súčasníci si radi vytvárajú svoje vlastné náboženstvo. Ide o náboženstvo, ktoré k ničomu nezaväzuje a nekladie na nikoho nároky.

         Napriek tomu existuje jedna reč, ktorej rozumejú ľudia všetkých čias a kultúr. Tou rečou je reč obetavej lásky. Tú majú zakódovanú v duši všetci ľudia dobrej vôle. Ona by mala vyniknúť najmä v dnešnej dobe, v ktorej je veľa neistoty, prázdnoty, obáv a frustrácie.

         Niektorí potomkovia slovenských emigrantov sa zúčastňujú kurzov slovenského jazyka. Chcú porozumieť materinskej reči svojich predkov. Reč obetavej lásky je akoby materinská reč kresťana. Mala by byť nadčasová a nik by ju nemal zabudnúť.

 

         Občas musí každá rodina niečo dôležité vybaviť. Doma diskutujú a rozhodujú sa, na koho sa so svojím problémom obrátiť. Zaznievajú podnety: „Poďme za tým; poďme k tomu a tomu...“ Zrazu niekto povie: „Za tým, lebo on je nad všetkým!“

V živote nezablúdime, ak budeme hľadať Boha, lebo on je nad všetkým. On je nad našimi slabosťami, hriechmi, nádejami a radosťami. Keď je Boh taký dokonalý, pokúsme sa mu čo najviac podobať a stúpať v živote vyššie!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára