V Božom slove
sa objavuje (najmä v Advente) slovo „púšť“. Čo nám, ľuďom dneška, hovorí
toto slovo?
1.) Je to exotika spojená s dovolenkou
s možnosťou navštíviť krátkodobo atmosféru púšte.
2.) Automobilové preteky Paríž – Dakar.
3.) Pojem „púšť“ sa nám spája s literatúrou,
ktorá čerpá svoj dobrodružný motív práve z púšte.
4.) Safari – pre milovníkov lovu.
Evanjelium hovorí, že Ján Krstiteľ verejne účinkoval na
púšti. (Mk 8, 1 – 8; Jn 1, 6 – 8, 19 - 28) Ľudia prichádzali za ním s rôznymi
požiadavkami, lebo Ján bol pre nich nevídanou autoritou. Existujú tri
neoficiálne, pomyselné pásma púšte, ktoré súvisia so životom Pána Ježiša. Ktoré
sú to?
1.)„Utiahol sa na pusté
miesto a tam sa modlil.“ (Mk 1, 35)
Nešiel veľmi ďaleko od apoštolov,
lebo netrvalo dlho a našli ho. Voľne povedané – bol iba na skok vzdialený.
My, ľudia, označujeme krátkodobé vybavovanie istej veci za „odbehnutie na skok“.
V prípade Pána
Ježiša to tak nebolo. Nebol síce veľmi hlboko v púšti, ale jeho kroky nie
je možné označiť „za odbehnutie“. On odišiel od silného k silnejšiemu. Katechéza
pre zástupy bola preňho silným, t. j. podstatným prvkom jeho spásnosného
poslania. Keď katechézu dokončil, išiel na púšť, aby sa modlil k Nebeskému
Otcovi. Preto hovoríme, že odišiel od silného k silnejšiemu.
Modlitbu máme
tendenciu podceňovať a považovať za záležitosť slabých alebo za stratu
času. Myslíme si, že od našich celodenných prác a činností neexistuje nič
silnejšie. Toto si myslia najmä tí ľudia, ktorí sú na vrchole svojich síl.
Mnohí ignorujú pravdu, že od silného sa dá prejsť k silnejšiemu, lebo Boh
je najsilnejší. Keď sa obraciame s dôverou k najsilnejšiemu Bohu,
vraciame sa potom posilnení Pánovou milosťou k svojim silným povinnostiam.
Púšť modlitby sa môže pre nás stať zdrojom života.
2.)Ježiš a jeho trojdňová
duchovná obnova pre zástupy. (Mt 15, 29 – 37)
Pán Ježiš: „... už tri dni sa
zdržiavajú pri mne...“ A učeníci na to: „Kdeže vezmeme na púšti toľko
chleba...“ Z týchto slov vyplýva, že boli pomerne hlboko v púšti.
Určite ďalej, ako keď ho našli modliť sa neďaleko od nich. Z tejto scény
vyplývajú pre nás minimálne tri skutočnosti:
1.
Boh
dokáže fascinovať človeka tak, že on zabudne, ako plynie čas. Viera v Boha
sa stáva vrcholom a centrom života. Nie však iba krátkodobo, ale aj v ďalekej
perspektíve na ceste do večnosti.
2.
Boh
sa môže zmocniť srdca človeka do hĺbky. V tom prípade sa môže človek meniť
k lepšiemu. Viera udržiavaná na povrchu, bez úmyslu zostúpiť nižšie, po
čase chabne, až sa úplne vytratí.
3.
Ak
viera dosiahne určitú hĺbku, človek potom ľahšie odráža rôzne príkoria a skúšky.
Vtedy cítime, že Boh sa o nás stará, že za nás bojuje, že sanuje, čo
treba, napráva, dopĺňa, vynahradzuje. Ak sa presvedčíme, že Boh nás zahŕňa
dobrodeniami, nebude pre nás problém zniesť skúposť a útlak tohto sveta.
3.)Najťažšie pásmo púšte v súvislosti
s Ježišom. Jeho 40-dňový pôst na púšti. (Mk 1, 12 – 15) „Ježiš bol medzi
divou zverou a anjeli mu posluhovali.“
Tu hovoríme o najnáročnejšej úrovni
života na púšti Ide o epicentrum púšte, v ktorom môže bežný človek
zažiť hrôzu. Tu zažívame najmä v súvislosti s faktormi a javmi v púštnych
podmienkach. O čo ide?
1.
V noci
je tma bez svetiel, ktoré v modernej dobe poznáme. Tma je aj tam, kde sa
stáva život krutou púšťou, lebo hriech sa sal normou života. Hriech vytvára
púšť, lebo v duši človeka je temnota bez Božej milosti.
2.
Nočný
chlad – najcitlivejší sme na chlad vo vzťahoch. Tam, kde vládne takýto chlad, je málo radosti,
málo spontánnosti, málo motivácie do práce a služby. Človek uviazne v akomsi
medzistave, ktorý sa prejavuje tak, že sa síce snažíme konať dobro, ale naše
úsilie nám neprináša radosť a ľahkosť na duši.
3.
Samota
na púšti – najhorší scenár pre človeka dnešnej doby. A pritom je dnes veľa
ľudí v našom okolí s podobným osudom! Všimnime si takých s ponukou
pomoci, lebo nevieme, ako dopadneme my.
4.
Divá
zver – nevyhol sa jej ani Ježiš, ako vieme z evanjelia.
Aj naša doba sa vyznačuje divokosťou
a dravosťou v zmysle dostať sa vyššie. Ide o divokosť v honbe
za materiálnymi hodnotami a za mocou. Tieto skutočnosti sú vždy lákadlom a budú
až do konca sveta.
Málokto z nás túži po trvalom
spoločenstve púšte. Ale púšť môže byť nezvanou skutočnosťou takmer denne. Takto
môžeme vnímať rozpory doby. Vložme do nej semienka vegetácie obety, prajnosti a lásky.
Za takých podmienok sa môže stať, že rozkvitne aj púšť.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára