V istej
rodine sa zaoberali gazdovstvom. Mali menšie gazdovstvo, na ktorom pracovala
celá rodina, vrátane detí, keď nemali školské povinnosti. Každý rok sa tešili z darov,
ktoré im hospodárenie prinieslo. Tešili sa z úrody na poli, ale aj z úžitku,
ktorý prináša maštaľ. Domáca pani mala vo zvyku každý rok urobiť niekoľko
balíčkov z týchto produktov a rozniesť ich chudobnejším v ich okolí.
Posielala s nimi deti. Deti sa spočiatku zdráhali a vraveli: „Mama,
pošli to po niekom inom, nemusíme tam ísť
my.“ Odpoveď matky bola jednoznačná: „Chcem, aby ste tam išli práve vy. Chcem,
aby ich zaniesol niekto z rodiny. V živote sa vám to zíde.“
Vianočné
obdobie mám hlása, že sa narodil Boží Syn, Mesiáš. Boh nám poslal dar –
Vykupiteľa a Spasiteľa. Neposlal hocikoho, ale svojho jednorodeného Syna.
Chcel, aby práve on ako najvzácnejší dar zostúpil
do ľudského spoločenstva. Zostúpil a nasýtil najchudobnejších. Vlastne,
celé ľudstvo bolo chudobné, lebo nepoznalo Mesiáša. Bez poznania Mesiáša je
život človeka chudobnejší. Sám Mesiáš, Boží Syn, neskôr povolával ďalších,
aby radostnú zvesť ohlasovali vo svete. Nie hocikoho, ale tých, ktorých prijal
za svojich a povolal ich do služby.
My,
ktorí sme spoznali evanjelium, nemusíme trpieť duchovnou chudobou. Radostná
zvesť evanjelia napĺňa naše duše. Ako sa to prejavuje v praxi života?
1.) Dôležitý je potenciál
Potenciál človeka sú
možnosti, ktoré umožňujú vykonávať určité poslanie. Potenciál na ohlasovanie
evanjelia sa dokonalým spôsobom prejavil v živote
sv. Jána. (Jn 20, 2 – 8) Prejavujú sa tu dve formy potenciálu: prvý sa týka
mladosti – fyzických síl, rýchlosti. Tento potenciál Ján využil na to, aby bol
pri hrobe prvý. Je to logické, pretože ako mladý človek bol na vrchole síl.
Každý zdravý mladý človek takýmto potenciálom oplýva. V dnešnom svete sa
práve toto považuje za ideál, ktorý je
propagovaný médiami. Sv. Ján nezostal iba
pri tomto potenciáli. Na svet uviedol aj druhý, dôležitejší. Je to potenciál
úcty, pokory a rešpektu voči autorite. Prejavilo sa to tým, že síce sv.
Ján pribehol k hrobu ako prvý, ale umožnil Petrovi, aby on vošiel do hrobu
ako prvý.
Ukázalo
sa, že potenciál úcty, pokory a rešpektovania autority povýšil
nad potenciál, ktorý propaguje tento svet. Optimálnym riešením je, ak by
mladosť vyznačujúca sa mladosťou, fyzickými silami a talentami, bola
zapojená do vyššieho stupňa potenciálu úcty a rešpektovania autority.
Dnešnej generácii mladých ľudí sa toto odporúča ako tzv. „jánovský typ“
ohlasovania evanjelia v tomto svete. Jeho životný príbeh poukazuje na jeho
duchovné bohatstvo.
2.) Schopnosť napojiť sa na hlavnú
líniu evanjelia
Hlavnú líniu
ohlasovania Ježišovho zmŕtvychvstania predstavujú: Mária Magdaléna, Peter a Ján.
Títo protagonisti boli prví, ktorí sa objavili
pri Ježišovom hrobe. Týmto je ich svedectvo hodnoverné. Ďalšie generácie
kresťanov sa na túto líniu môžu napojiť. V súčasnosti prebiehajú v našich
mestách a dedinách rôzne výkopové práce. Kope sa hlavná línia, napríklad
telekomunikačných služieb a vytvorí sa možnosť prípojky. Ľudia sa môžu
pripojiť a čerpať produkty. Niekde sa však ľudia nepripoja. Tie prípojky
sú dočasne mŕtve. Tak je to aj pri ohlasovaní evanjelia. Sú rodiny,
spoločenstvá, ktoré čerpajú z hlavnej línie evanjelia. Ale žiaľ, časté sú
aj prípojky, ktoré sú dočasne mŕtve. Stále čakajú na oživujúci prvok, ktorý ich
uvedie do spásonosnej činnosti. Niekedy ich môžeme ovplyvniť a povzbudiť k tomu
aj vlastným príkladom.
Hlavnú
líniu teda tvoria: Mária Magdaléna, u ktorej je výrazný prvok emócie.
Evanjelium hovorí, že stála pri hrobe a plakala. Emočný prvok bol u nej
silno zastúpený. Takto dávala najavo stratu svojho milovaného Učiteľa.
Na druhej strane sú stĺpy apoštolského zboru – Peter a Ján. Dávajú sa do
pohybu až na základe emočného podnetu zo strany Márie Magdalény. Na rozdiel od
nej sa však prejavujú racionálnym spôsobom. Rozhodnú sa, že si informáciu o prázdnom
Ježišovom hrobe overia. Podnikajú cestu k Ježišovmu hrobu.
Cirkev
potrebuje pri prijímaní a ohlasovaní Božích právd oba prvky. Mária
Magdaléna určite nezazlievala Petrovi a Jánovi, že si idú dané skutočnosti
overiť. Na druhej strane, Peter a Ján nevytýkajú Márii Magdaléne jej
emotívne opísanie situácie. Oba prvky by mali byť v rovnováhe. Nemôžeme
nebyť emotívni, keď stojíme pri betlehemských jasliach. Môžeme zostať
zatvrdliví, keď vidíme chudobu betlehemskej maštale? Môžeme chladní, keď
počúvame zvesť o tom, ako Herodes navždy umlčal betlehemských chlapcov?
Toto všetko musí pohnúť naším vnútrom. Na druhej strane nemôžeme tieto pravdy a pohnútky
nechať v zlatom obale, musíme ich konfrontovať s tvrdou realitou
života. Emotívny prvok musí byť účinne a duchovne plodne prenesený do
života, ktorý sa vyznačuje logikou a niekedy aj tvrdou racionalitou
života.
3.) Z rybára sa stal evanjelista
Nikto z ľudí by
takúto kombináciu nevymyslel. Pre Boha to však nebolo nemožné. Práve naopak.
Určité prvky zázemia života rybára sa preniesli
aj do Jánovej služby pisateľa a ohlasovateľa evanjelia. Na čo konkrétne
myslíme?
a)
Pri rybolove treba počítať aj s neúspechom.
Evanjelium hovorí o tom, že niektoré pokusy apoštolov – rybárov – boli neúspešné.
Pri ohlasovaní evanjelia máme pocit – nie raz – že sme neúspešní. Výsledok je
neprimeraný náročnosti prípravy na ohlasovanie. Veľká námaha, úsilie a viditeľnosť
účinku je minimálna. Takto to aspoň vidíme my, ľudia, svojimi obmedzenými
schopnosťami.
b)
Rybári museli pred rybolovom
skontrolovať siete a lode. Všetko muselo byť v 100%-tnom stave, aby
si nemohli nič vyčítať. Aj pri ohlasovaní evanjelia (či už oficiálnom alebo
neoficiálnom) robíme takisto určitú revíziu. Nechceme nechať nič na náhodu.
Ohlasovaniu evanjelia musí zodpovedať čo najdokonalejšia úroveň života viery.
c)
Rybári museli pracovať v spoločenstve.
Dnes tomu hovoríme tímová práca. Boli neustále v kontakte a navzájom si
na mori pomáhali. Pri ohlasovaní evanjelia je takisto dôležitá súčinnosť a spolupráca.
Nemala by tam byť rivalita či nezdravé pretekanie sa pri dosahovaní výsledkov.
Dôležitá je podpora rôznych spoločenstiev, tímov, rodín a jednotlivcov.
Štiepenie rozrieďuje výsledky ohlasovania evanjelia. Naopak, jednota, súdržnosť
a spolupatričnosť v dobrom i v zlom môže vytvoriť dobrý
predpoklad na bohaté ovocie pri ohlasovaní evanjelia.
Keď zohľadníme tieto
momenty z čias rybolovu a premietneme ich
do praxe Cirkvi, ľahšie pochopíme skutočnosť, podľa ktorej sa Ján – bývalý rybár
– stal pilierom ohlasovania evanjelia. Akýkoľvek predpoklad, ktorý sme dostali
od Boha do vienka, môžeme plodne využiť pri svedectve o Kristovi. Duch
Svätý nám poukáže na prostriedky a cesty, ktoré môžeme využiť. Aj toto je
tzv. „jánovský systém“, ktorý nikdy nestratí svoju atraktivitu a platnosť.
Pán Ježiš sa vyjadril,
že jeho radostná zvesť je adresovaná najmä chudobným. Svet trpí značnou
chudobou. Platí to po stránke materiálnej,
aj po stránke duchovnej. Cirkev sa usiluje zmierňovať dopad materiálnej chudoby
a odstraňovať duchovnú tým, že ohlasuje evanjelium. Sám sv. Ján o tom
hovorí, že ohlasuje „Slovo života.“ (1Jn 1, 1 – 4) Je našou úlohou toto Slovo
života podávať ďalej. Sami sa ním živíme, ale podávame ho aj ďalej. Tak ako to
v praxi doviedol do dokonalosti Pánov miláčik, sv. Ján apoštol a evanjelista.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára