Výraz „taktika“ sa používa najmä v športe
a v problematike vojny. V podstate sa zaoberá tým, čo platí na
súpera alebo protivníka. Tento pojem poznáme zo situácií, v ktorých chceme
niečo presadiť, niečo dosiahnuť,
napr. víťazstvo.
Na túto tému zaznelo veľa slov. Aj v prostredí
farizejov a zákonníkov sa tento výraz objavil, hoci nevedno, či poznali
termín „taktika“. Podstatné je, že teoreticky i prakticky plánovali určité
veci voči Ježišovi. Malo to svoju logiku, pretože Ježiš bol pre nich
nepriateľom č. 1. Poprední židia sa dokázali zomknúť v nenávisti
voči nemu. A aj keď mali medzi sebou rozpory, nenávisť voči Ježišovi ich
zjednocovala. Neustále vymýšľali taktiku, podľa ktorej by Ježiša eliminovali.
Aká to bola taktika?
1.) Ježiša
neutralizovať
Išlo o to, aby jeho vplyv bol minimálny,
resp. žiadny. Prostriedok, cez ktorý to chceli dosiahnuť, bolo ukrižovanie.
Istý duchovný spisovateľ napísal, že
Ježiš aj ako mučený a ukrižovaný riadil svet.
V domácnosti je ťažko chorý človek.
Je imobilný a odkázaný na pomoc svojho okolia. V podstate možno
konštatovať, že on riadi všetko, lebo všetci v domácnosti sa mu snažia
prispôsobiť. Chod domácnosti sa odvíja od situácie, v ktorej sa chorý
nachádza.
Pán Ježiš na kríži neprestal ani na
chvíľu mať vplyv. Presvedčili sme sa o tom v podobe výroku stotníka,
ktorý konštatoval: „Toto bol naozaj Boží Syn!“ Neexistuje taký prostriedok,
ktorý by definitívne eliminoval Ježišov vplyv na človeka. To, že ma vplyv aj na
nás, svedčí početné zhromaždenie veriacich na liturgických obradoch.
2.) Posmech
Z Ježiša si robili posmech. V prvom
rade myslíme na vojakov, ktorí ho s posmechom obliekli do purpurového
plášťa a bolestivým spôsobom mu nasadili na hlavu tŕňovú korunu. Židia si
z Ježiša urobili posmech aj inak. Sv. písmo hovorí, že pri vstupe do Jeruzalema
mu cestu vystlali ratolesťami a trstinami.
(Mk 11, 1 – 10) O niekoľko dní neskoršie ten istý evanjelista (Mk 15, 1 –
39) zaznačil, že ho trstinami bili po tvári. Sme svedkami krutého paradoxu. Na
jednej strane židia chceli, aby zažil určité pohodlie, keď ho vítali na prahu Jeruzalema.
To sa dá sčasti dosiahnuť aj trstinami položenými na ceste, po ktorej kráčal.
No zároveň mu tými istými trstinami spôsobovali veľkú fyzickú bolesť, keď ho
bili po tvári.
Podobne je to aj so slovom. Lebo slovo
môže utešiť, povzbudiť, motivovať, ale aj raniť. Človek dokáže všetko zneužiť a obrátiť
na posmech. Ježiš, naopak, všetko obracia na dobré. „Keby boli vaše hriechy ako
šarlát, zbelejú ako sneh.“ (Iz) Ježiš znáša posmech a potupu, ale vnáša
všade pokoj, radosť a nádej. Platí to aj o nás. Keď sa pokúšame
znášať nejaké nutné zlo, vnášame do svojho prostredia niečo z Ježišovho tajomného
vykupiteľského diela.
3.) Brutalita
Židia boli voči Ježišovi brutálni. Ako sa
to prejavilo?
a) Chceli
ho zhodiť zo skaly.
b) Chceli
ho kameňovať.
c) Volali:
„Ukrižuj ho!“
Tieto javy a tendencie nám
pripomínajú, že boli brutálni, krutí a primitívni. Takí sú aj diktátori všetkých
čias. Židia boli krutí v primitivizme a primitívni v krutosti.
Tak konali v prípade, keď niekto narušil ich zaužívané zvyklosti.
Ježiš, naopak, bol milosrdný a láskavý,
ale nekompromisný voči hriechu. Bol mierny v múdrosti a múdry v miernosti.
Hriech je taktikou diabla. Láska je jedinou taktikou Boha. Láskou na kríži Ježiš
vykúpil celý svet.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára