Tí, ktorí pravidelne sledujú filmy s kriminálnou témou,
poznajú dôverne výraz: „odveďte ma!“ Týka sa to zločinca, ktorý bol práve
usvedčený a hrozí mu väzenie. V inom prípade sa používa tento výraz v zmysle
evakuácie: „Odveďte ma!“ Myslí sa na bezpečné miesto.
V evanjeliu sa nachádza niekoľko miest, kde sa hovorí
o tom, že Ježišovi blízki chceli odviesť svojho Učiteľa do bezpečia. Akoby
ho chceli varovať, odviesť a niekde ukryť. Povedzme si o tom viac.
1.)
Mária s Jozefom odviedli Dieťa Ježiša pred nebezpečenstvom, ktoré sa
volalo Herodes. (Mt
2, 13 – 14)
Mária s Jozefom chceli odviesť Božie Dieťa mimo dosahu zloby. Zloba má
veľký dosah. Tento fakt by sme nemali podceňovať. Nikdy si nemôžeme byť istí,
že rôzni Herodesovia nepoložia na nás ruku. Je jedná cesta. Spočíva v odovzdaní
sa do rúk milosti, ktorá má dlhší dosah ako zloba.
Dosah
milosti má svoj vrchol vtedy, keď vypovieme vojnu hriechu a začneme pravidelne
sviatostne žiť. Vtedy zloba narazí na radikálny odpor. Nebojme sa dať bokom
ľudí a aj veci, ktoré nás postupne posúvajú zo zorného uhla zloby.
2.)
Ježiša chceli odviesť jeho blízki, lebo sa obávali, že od vyčerpania skolabuje.
Hovorili
otvorene: „Pomiatol sa.“ Pán Ježiš mal nahustený program, povedané súčasnou
terminológiou. Vedel, prečo je to tak. Sám hovorí: „Deti, už len krátko budem s vami.“
(Jn 13, 33) Chcel sa úplne rozdať, a preto pracoval na doraz. V prvom
bode zamyslenia sme hovorili o tom, že sa nemáme ukazovať zlobe na dosah.
Teraz hovoríme, že je nebezpečné ísť na doraz, hazardujúc so svojím zdravím a životom.
Súčasný životný štýl je štýlom v zmysle: na doraz. Doraziť človeka,
vyžmýkať z neho všetko, a potom odhodiť ako nepotrebný odpad. Ježiš
na takých nezabúda a pripomína: „Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste
preťažení.“ (Mt 11, 28)
3.)
Ježiša chcel odviesť Peter
Chcel
ho odviesť od jeho poslania: „Pane! Toto sa ti nesmie stať!“
(Mt 16, 22) Ježiš totiž začal otvorene hovoriť o svojom spásonosnom
utrpení. A to sa nikomu z jeho nasledovníkov nepáčilo. Keby sme boli
tam, medzi nimi, nepáčilo by sa to ani nám. Pýtali by sme sa: „Pane, niet inej
cesty? Nedalo by sa to inak? Nedá sa to obísť?“ Nekritizujme Petra príliš, že
takto zmýšľa. Robíme to aj my. Často sme konfrontovaní s utrpením. Okolo
nás je veľa ľudí, ktorí sú v biede: duchovnej, duševnej i telesnej.
Potom využívame modlitbu, aby sme Boha odviedli od úmyslu dosiahnuť cieľ cestou
utrpenia určitého človeka. Boh nás niekedy vypočuje, ale niekedy nie. Posiela
nám odkaz prostredníctvom sv. Tomáša Akvinského. Ten píše: „Lepšie je krívať po
ceste, ako kráčať veľkými krokmi mimo cesty. Lebo ten, kto kríva po ceste, aj
keď slabo napreduje, blíži sa k cieľu. Kto však kráča mimo cesty, čím
rýchlejšie beží, tým viac sa vzďaľuje od cieľa.“ (LH III, s. 298)
Odviesť Boha od jeho zámeru znamená zriekať sa správnej
cesty. On jediný ju pozná, my často nie a ak, tak iba čiastočne.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára