Nedávno uplynul rok od začiatku vojny na Ukrajine. Stále prebiehajú
kruté boje. Mnoho ľudí umiera, ľudia plačú, hľadajú nádej a prijímajú každú
pomoc. Nedávno som čítal rozhovor s ukrajinským kňazom, ktorý pôsobí v prostredí
poľnej nemocnice. Uviedol veľa zaujímavých skutočností z prostredia svojho
pôsobiska. Okrem iného povedal, že vojna vyliečila mnohých ľudí z duchovných
chorôb. Špina a nečistota vojnovej atmosféry mnohým otvorila oči.
Prejavilo sa to tak, že po dlhom čase prijali sviatosť pokánia, dali sa
pokrstiť alebo sa zosobášili. Je paradoxné, že vojna mnohých vylieči – najmä z duchovných
neduhov a urýchli proces dospievania a vyzrievania do stavu
osobnosti.
Evanjelium nám poukazuje na to, že špina použitá Ježišom, t.
j. blato, očistila a otvorila zrak slepému od narodenia. (Jn 9, 1 – 41)
Evanjelista napísal, že Ježiš zmiešal slinu so zemou, a tým potrel oči
slepému. Vzniklo blato, ktoré neznesieme ani na topánkach, ani vo vlastnom
byte, Ježiš použil blato a špinu na to, aby otvoril človeku oči.
Boh nám otvára oči aj cez špinu vlastného života. Keď si
uvedomíme, ako žijeme a nachádzame veľa nezriadeností, je to Božia milosť,
ak sa nám otvoria oči. Precitnutie sa prejaví tak, že prehodnotíme aj svoju
pozíciu viery. Tá nás začne motivovať k tomu, aby sme o nej rozprávali.
Sv. Gregor Veľký v komentári ku Knihe Jób napísal: „Lebo
keby jazyk mlčal o tom, čo srdce verí, jeho volanie by v nás našlo
miesto, kde by ho nebolo počuť. Ale aby v nás jeho volanie nebolo skryté,
každý z nás podľa svojich schopností musí oboznamovať blížnych s tajomstvom
svojho nového života.“
V Skutkoch apoštolov sa uvádza, že apoštoli Peter a Ján
ohlasovali zmŕtvychvstalého Ježiša. Vodcovia židovského ľudu ich predvolali na
súd a tam im prísne zakázali učiť v Ježišovom mene. Vtedy Peter
povedal: „My nemôžeme nehovoriť o tom, čo sme videli a počuli.“ (Sk
4, 20)
Aká má byť kondícia našej viery potom, čo nám Ježiš v pôste
očistí zrak? Pomôžeme si citátom z Knihy Exodus (Ex 16, 1 – 18)
1.) Izraeliti šomrali na púšti proti
Mojžišovi a Áronovi. Kričali: „...aby ste celú pospolitosť umorili hladom?“
Len čo opustili
preplnené egyptské hrnce, pocítili hlad. V Egypte ho nepoznali. Počas
putovania na slobodu áno.
Keď človek opustí
hriech, má pocit hladu. Myslí si, že mu niečo podstatné chýba, že niečo
dôležité opustil. Tento stav trvá dovtedy, kým nepocíti sýtosť Božej lásky.
Obdobie prechodu od
hriechu k čnosti môže byť dosť dramatické. Každým to zatrasie. Hriech a hriešny
spôsob života sa neopúšťa ľahko. Človek sa ešte obracia naspäť, ako vzhliadal k tomu,
čo zanechal. Ale ak vytrvá, Boh ho bude postupne sýtiť takým duchovným pokrmom,
ktorý mu zabráni smútiť za hriešnou minulosťou. Boh obdarúva kajúcnika sýtosťou
svojich milostí a odmieňa ho pokojom v duši. Toto sľubuje ako ovocie
aj pôstne obdobie, ktoré prežívame.
2.) Starozákonný svätopisec píše, že Židia
počas putovania dostali hotový pokrm – prepelice a mannu.
Pán Ježiš nám dáva
hotový pokrm – svoje Telo a Krv. My na ňom nemáme nijakú zásluhu.
Uvedomujeme si, aké milosti dostávame? Prijímame ako na podnose hotový pokrm na
cestu do večnosti. Boh nám ponúka takýto „full servis“, kým iní hľadajú nádeje
a istoty na krkolomných cestách života. Hľadajú a blúdia, blúdia a hľadajú
a občas aj uviaznu. Mnohým sa nedostáva ani náznak svetla na to, aby pokračovali
po správnej ceste. My sme dostali milosť na to, že ten správny pokrm môžeme
prijímať od raného detstva až po odchod z tohto sveta. Som schopný
poďakovať Pánovi za takúto milosť? Alebo prijímam Božie dary eucharistie a slova
povrchne, automaticky, suverénne?
Pôstne obdobie je časom
možnosti poďakovať za nekonečné Božie dary, ktoré nám, pútnikom do večnosti,
pripravuje Boh ako pokrm na cestu.
3.) Židia sa živili prepelicami a mannou,
kým sa ich nohy nedotkli hraníc zasľúbenej zeme.
Kým putujeme, môžeme sa
spoľahnúť na to, že Boh nás bude živiť sladkým a jemným pokrmom
eucharistie dovtedy, kým neprekročíme hranicu časnosti a večnosti. Tá je
pre nás neznáma, a preto s vierou, so záujmom a s láskou máme
tento pokrm prijímať. Hranica je pre niekoho blízko, pre niekoho ešte
vzdialená, ale skôr či neskôr, k nej každý doputuje.
Zároveň platí, že
prijímaním eucharistického pokrmu posúvame pomyselné hranice svojich síl a schopností.
Eucharistia nám pomáha zdolávať nové a nové výzvy života a Božieho plánu
spásy. Najviac to cítia tí, ktorí znášajú kríže svojho života a utrpenia.
Sú to hrdinovia, ktorí tieto hranice posúvajú až na maximálnu mieru. Účinne im
v tom pomáha Boží pokrm, ktorý Cirkev rozdáva a ponúka najmä v dramatických
životných situáciách.
Všade okolo nás sa
zdvíha latka náročnosti. Ľudia to cítia v práci, deti v škole, cítime
to aj v rodine. Náročnosť života nás vyšťavuje a dvíha úlohy stále
vyššie a vyššie. My tieto pomyselné hranice môžeme dosiahnuť, prípadne ich
posunúť len vtedy, ak prijmeme vrchol Ježišovej lásky, ktorý sa prejavuje v eucharistickom
pokrme. Objavme ho nanovo v tomto pôstnom období! Naša viera v Boha to
potrebuje. Túžba po eucharistii je výrazom obnovenej viery.
Pôstne obdobie, ktoré
prežívame, nám môže otvoriť vnútorný zrak. Nastane situácia, kedy špina našich
hriechov nami zatrasie a otvorí nám zrak do takej miery, že budeme hľadať
dokonalejší a čistejší život. Prosme o milosť otvoreného zraku pre
Božie pôsobenie a pre možnosti, ktoré nám Boh podáva ako pomoc v pravom
čase.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára