Každý rečník,
ktorý vystupuje v pléne s nejakým prejavom, by sa mal patrične aj na
to pripraviť. Musí byť pripravený aj na situácie, počas ktorých bude hovoriť
hlasnejšie alebo tichšie. Svoj prejav má prispôsobiť tak, aby ho počula väčšina
auditória (ak nie všetci). Má dbať na to, aby hovoril zrozumiteľne a aby väčšina
(ak nie všetci) porozumela, o čo mu ide a o čom chce poslucháčov
presvedčiť. Napokon im musí dopriať čas na to, aby sa slobodne rozhodli, či
prijmú jeho ponuku alebo nie.
Pán Ježiš bol
určite znamenitý rečník. Musel mať dobrý hlasový fond, lebo neraz mal pred
sebou niekoľkotisícový zástup. Okrem toho sa snažil byť zrozumiteľný, preto
hovoril v podobenstvách a názorne. /“Pochopili ste to?“/ (Mt 13, 51)
Bol ako Učiteľ, ktorý je ochotný zopakovať matériu aj dvakrát, len aby jej
poslucháči porozumeli. Nechával čas na to, aby sa slobodne rozhodli a nerobil
ihneď po katechéze deliacu čiaru, aby oddelil tých, ktorí ho prijali od
ostatných. Chcel, aby sa jeho slovo šírilo, aby služba ohlasovania
nestagnovala. Ktoré momenty ohlasovania treba stále pripomínať?
1.)„Čo vám hovorím vo tme, hovorte na svetle, a čo počujete
do ucha, rozhlasujte zo striech.“ (Mt 10, 26 – 27)
Pán Ježiš odporúča, aby sme využili
každú príležitosť na ohlasovanie Božieho slova. Každý, kto písal diplomovú
prácu, musel použiť tzv. zdroje, t. j. materiály, o ktoré sa najviac
opieral. Tie majú byť aktuálne, renomované a hodnotné. Pri hlásaní slova
čerpáme najmä z vlastnej komunikácie s Bohom a skúmame, či sme v súlade
s hlasom Cirkvi. Inšpiratívne znie myšlienka z liturgickej spomienky
na pustovníkov – sv. Andreja Svorada a Beňadika: „...aby sme sa uprostred
hluku tohto sveta započúvali do Božieho hlasu.“ Akákoľvek katedra (oficiálna i neoficiálna)
je vhodná na ohlasovanie Ježišovho slova.
Istý vysokoškolský
pedagóg konštatoval: „Moja katedra je dobre obsadená (učiteľmi).“ Do konca čias
nebude dostatočne obsadená katedra pre službu ohlasovania. Sám Ježiš to
potvrdzuje: „Žatva je veľká, ale robotníkov málo.“ (Lk 10, 2) Vždy tam zostane
miesto aj pre nás. Biskup, sv. Ambróz, nás povzbudzuje: „Tvoje slovo (Bože) sa
neuchováva v hrobe mŕtvych, ale v knihe živých.“ (LH III, s. 479)
2.)V dnešnej dobe sa však vyskytuje problém so schopnosťou počúvať. S ochotou
počúvať a zároveň prijať to, čo hovorí Boh.
Pán Ježiš pripomína proroctvo Izaiáša:
„Lebo otupelo srdce tohto ľudu: „Ušami ťažko počujú a oči si zavreli, aby
očami nevideli a ušami nepočuli...“ (Mt 13, 15) Vieme, že aj samotný Ježiš
nebol vždy prijatý svojimi poslucháčmi: „Tvrdá je to reč!“ (Jn 6, 60) Jeho
úsilie bolo neúnavné, čo si osvojil aj sv. Pavol: „Hlásaj slovo, naliehaj vhod
i nevhod...“ (2Tim 4, 2) Každý, kto absolvoval základnú vojenskú službu,
držal aspoň chvíľu v rukách samopal. Absolvoval základné streľby. Pred
výstrelom treba namieriť a prižmúriť oko, aby výstrel bol čo najpresnejší.
V službe slova treba zacieliť presne, a to do centra problému, ktorý
sa dotýka človeka. Je to dôležité preto, aby veriaci spresnili svoj život čo
najviac podľa vôle samotného Krista. Ide o situáciu, v ktorej nie je
žiaduce „prižmurovať oko“ nad matériou Božieho slova a vyberať si z nej
témy pohodlnejšie a zároveň odsúvať menej prijateľné či menej citlivé pre náš
život. Božie slovo nepreosievajme, aby sme vytiahli na svetlo iba tzv.
znesiteľné prehrešky menšieho rozsahu. Nechajme dopadnúť Božie slovo v plnom
rozsahu na svoju dušu, aby sme mohli náležite oľutovať hriechy a začať nový
život.
3.)Pán Ježiš ohlasoval evanjelium v perspektíve či nádeji budúcnosti.
Ľudia ešte slovo evanjelia nepoznali.
Až on ich pripravoval na jeho prijatie a doprial im čas na to, aby ho
vstrebali. Dnes je už evanjelium na mnohých miestach prijaté, ale zároveň žiaľ,
aj zavrhnuté. Dnes sa mnohí modlia za reštart prijatia Božieho posolstva, najmä
na starom kontinente. Je koniec obdobiu ovácií, nastáva čas práce, ktorá je
zameraná na znovuzískanie pozície viery. Nemáme veľa dôvodov na skandovanie, už
sme odstránili piedestály a už veľmi málo počítame so stavbou tzv. monumentov,
t. j. veľkolepých a prepychových kostolov. Nastal čas stavať vieru, ktorú
sme zo svojho života vyhostili.
Architekt
Klement Trizuljak hovorí, že dnes už nebudeme stavať kostoly – monumenty.
Odôvodňuje to tým, že doba kresťanstva skončila a navštívila nás doba
sekulárna. Už sa nemáme zháňať a zameriavať sa na výstavbu exkluzívnych
kostolov s mimoriadnymi rozmermi a výzdobou, ale na spoločenstvo,
ktoré sa okolo oltára zhromažďuje. Boh nám dopraje čas na to, aby sme sa v nových
časoch zorientovali a sústredili sa na budovanie spoločenstva, ktoré teraz
neraz pripomína skupiny, ktoré sú zmorené a sklesnuté ako ovce bez
pastiera. (Mt 9, 36) Monumentov je dosť,
kresťansky formovaných charakterov pomenej.
Je chvályhodné,
ak má rečník – ohlasovateľ – dobrý hlasový fond. Je chvályhodné, ak my,
pokrstení, využívame svoj fond viery na zvestovanie spásy. Z každého fondu
sa majú čerpať prostriedky na dosiahnutie dobrých cieľov. Existuje aj fond
viery, ktorý spravuje Cirkev v mene Ježiša Krista. Každý tam má svoje
miesto a svoju úlohu. Z neho čerpáme, ale aj odovzdávame do svojho
prostredia. Služba ohlasovania Božieho slova je témou dňa. Treba sa zamerať na
to, aby Boží hlas k nám prišiel a našiel v nás človeka „dokonalého
a pripraveného a každé dobré dielo“. (2Tim 3, 17)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára