Všetci dobre vieme, čo je to krádež. Jej
podstata spočíva v tom, že niekto si vezme a osvojí vec, ktorá mu
nepatrí. Väčšinou sa to týka materiálnych vecí. Stáva sa však, že niekto môže
ukradnúť niekomu nápad, myšlienku. Prevezme
ju a prezentuje ju ako svoju. Dotiahne ju do konca a ešte aj
z toho profituje.
Lukášovo
evanjelium hovorí, že majiteľka domu, Marta, prišla s myšlienkou prijať vo
svojom dome Ježiša a pohostiť ho. No veľa ocenenia veľa nezožala. Na scénu
prichádza jej sestra Mária, ktorá akoby myšlienku svojej sestry prebrala
a viac z nej vyťažila. Svedčia o tom Ježišove slová, podľa
ktorých si Mária „vybrala lepší podiel a ten jej nebude odňatý.“ (Lk 10,
38 – 42)
Prečo
sa tak stalo? Prečo Marta svoj nápad „nedotiahla“ do úspešného konca?
V čom urobila Marta chybu?
1. Marta mala plno práce
s obsluhou.
Stačilo by, keby iba obsluhovala.
Svätopisec zámerne uviedol, že mala plno práce. Je rozdiel medzi pojmami
„obsluhovať“ a „mať plno práce“. Termín „obsluhovať“ predpokladá primeranú,
slušnú obsluhu. Termín „mať plno práce“ znamená túto činnosť preexponovať
a zájsť až do extrému.
Je
dôležité nájsť v živote rovnováhu, lebo ak máme „plno práce“
s niektorými činnosťami, je to na úkor niečoho dôležitejšieho, napríklad
na úkor osobného vzťahu k viere.
Radšej „obsluhujme“ ako by sme mali stratiť cestu k Bohu. Nájsť cestu
k Bohu predpokladá „ísť do hĺbky“.
Pri
istej návšteve v domácnosti sa domáci priznali, že dolu v pivnici
majú neporiadok, ktorý sa nakopil za celé roky. Priznali, že radšej upratujú
hore, na prízemí, lebo tam raz-dva
poutierajú prach a povysávajú. Do suterénu sa im veľmi nechce. Odrádza ich
závažnosť neporiadku. Ale predsa len si dali predsavzatie, že tento rok
v lete zostúpia dolu a dajú všetko do vzorového stavu.
Keď
má človek „plno práce“, zostáva „na povrchu“. Nevšíma si, že musí zostúpiť do
hĺbky a tam dať svoj život do poriadku tak, aby cesta k Bohu bola
priechodná a čistá.
2. Marta adresuje Ježišovi výčitku:
„Pane, nedbáš, že ma sestra nechá samú obsluhovať?“
Marta
sa začína porovnávať so svojou sestrou. Sesterský vzťah sa narúša
a degraduje sa na rivalský. Marta zo svojej sestry urobila
v prítomnosti Ježiša súperku a rivalku.
Takéto
správanie nie je v súlade so zmýšľaním evanjelia. V rodine by nemalo
byť miesto na degradáciu vzťahov na úroveň nezdravého súperenia. Nemá ísť
o rivalitu, ale o službu, o dobro svojho blížneho. Koľko ľudí
v rámci najbližších pokrvných vzťahov zmenilo svoj status:
z rodinných príslušníkov sa stali až znepriatelení súperi podľa hesla –
Kto z koho?
Dnešný
životný štýl naberá nesprávne obrátky. Prejavuje sa bezohľadnosťou namiesto
úcty, chamtivosťou namiesto ochoty podeliť sa a zaslepenosťou namiesto
snahy pozerať sa na svet okolo seba Ježišovými očami.
3. Marta „ sa starala
a znepokojovala.“
Ide o paradoxnú situáciu, kedy sa
niekto v prítomnosti Ježiša znepokojí. Marta sa neusilovala upokojiť svoje
vnútro a zamerať sa viac na Ježišovo posolstvo. Na druhej strane Mária
vnímala vzácneho hosťa, Pána Ježiša, ako nositeľa posolstva pokoja. Pán Ježiš
nie je bežným hosťom, ktorý iba – tak voľne, nezáväzne a príjemne
konverzuje. Jeho návšteva má hlbší charakter. Prináša do rodiny posolstvo
pokoja, ktoré sa týka pomerov v dome, ale aj v dome Božieho
kráľovstva. Mnohé skutočnosti v našom živote musia ustúpiť, aby vystúpila
a dostala sa do popredia myšlienka spásy. Mária túto skutočnosť pochopila viac ako Marta.
Väčšina
z nás počas svojho života dostala injekciu do žily. Tí, ktorí vykonávajú
tento úkon, ocenia, ak je žila na ruke viditeľná, ak vystúpi do popredia.
V opačnom prípade je to rizikové a vykonáva sa len – tak naslepo,
Keď nie je v praxi
viery viditeľná myšlienka spásy, viera sa stáva slepou a jalovou. Mnohé
životné kroky majú charakter rizika a prázdneho dobrodružstva.
V Ježišovej blízkosti je legitímne znepokojiť sa, no len vtedy, keď nás
Pán dostane do stavu ľútosti nad hriechmi a následného pokánia.
V prípade spokojného svedomia človek nájde pri Ježišovi pokoj, súlad
a odhodlanie do ďalšieho života.
Boh v našom živote
začal myšlienku spásy. Chce ju aj zavŕšiť naším spasením. Osvojme si túto Božiu
myšlienku! Ona nie je náhodná, ale vyplýva z Ježišovej obety na kríži. Je
teda trvalá, hlboká a vhodná na to, aby sme každý deň podľa nej svoj život
obnovovali.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára