Počas života sa
viackrát stretneme so slovom amnestia. Napríklad vtedy, keď hlava štátu,
prezident republiky, niekedy udelí nejakým väzňom amnestiu. Po pozornom
preskúmaní ich káuz sa dostanú z väzenia na slobodu. Je už potom na nich,
ako so svojou slobodou naložia. Niektorí si ju vážia, iní nie.
V pašiách sa
dozvedáme, že na sviatky mohol vladár udeliť amnestiu. Mohol prepustiť jedného
väzňa. (Mt 27, 11 – 54) Pilát predložil židovským pohlavárom dve alternatívy –
buď prepustí zločinca Barabáša, alebo Ježiša. Na nátlak židov musel prepustiť
Barabáša a Ježiša Nazaretského vydal do ich rúk. Aký paradox! Pozemský vladár
mohol prepustiť u židov iba jedného väzňa. Na druhej strane iný väzeň –
Ježiš z Nazareta – vydobyl svojou smrťou na kríži amnestiu pre všetkých ľudí,
lebo všetci sa ocitli vo väzení hriechu. Ako sa majú správať a žiť takí,
ktorí sú amnestovaní samotným Božím Synom?
1.)Nad ich životom svieti zvláštne svetlo.
V Knihe Exodus (Ex 10, 21 – 11, 10) sa dozvedáme, že Boh
trestal Egypťanov rôznymi ranami dovtedy, kým neprepustili Izraelitov z otroctva.
Jedna z nich spočívala v tom, že na Egypťanov dopustil tmu, ale nad
Izraelitmi bolo svetlo.
Nad veriacimi
ľuďmi žiari zvláštne svetlo. Je také intenzívne, že zatvrdlivým hriešnikom
svieti do svedomia a vyrušuje ich v nezriadenom živote. To svetlo
mnohých dráždi, a preto sa dožadujú, aby ho kresťania „stlmili“; aby žili
iba pri tlmených svetlách viery. To je však neprijateľné. Prípadne sa snažia
presvedčiť kresťanov, že sa dá žiť aj potme, že svetlo životného príkladu možno
bez výčitiek zo života vylúčiť. Kresťan, ktorý je amnestovaný Ježišovým
vykupiteľským dielom, nesmie na takúto voľbu pristúpiť.
2.)Kresťan sa má rozlúčiť s hriechom definitívne.
Egyptský vládca, faraón, prepustil židov, aby mohli na púšti
priniesť obetu. Prepustil ich, ale s podmienkou: „Ovce a dobytok nechajte
tu.“ Židovský vodca, Mojžiš, oponoval: „Berieme všetko, nezostane ani kopyto.“
Takto má vyzerať lúčenie sa s hriechom. Nemáme si nechávať nič z hriešneho
spôsobu života. Nijakú pamiatku, ktorá by v nás spôsobovala sentimentálne
spomienky na hriešne časy, žiadne suveníry z hriešnej minulosti nech
nekraľujú v našich dušiach. Rozchod s minulosťou neznáša nijaký relikt
ako pamiatku na staré časy.
Sv. Bazil v Knihe
o Duchu Svätom píše: „Ponajprv treba skoncovať s predchádzajúcim spôsobom
života. Ale to nemôže dosiahnuť nik, ak sa nenarodí znova, ako hovorí Pán; ak je totiž znovuzrodenie, ako to
aj samo meno hovorí, začiatok iného života. A preto prv, než začneš iný
život, treba urobiť koniec predošlému. Ako tí, čo na pretekárskej dráhe dobehli
k cieľu a obracajú sa, akoby na chvíľku zastali a oddýchli si
pred behom naspäť, tak zrejme aj pri zmene života musí nastať smrť medzi
predchádzajúcim a nastávajúcim spôsobom života, ktorá urobí koniec
predošlému a dáva počiatok nasledujúcemu.“ (LH, s. 402)
3.) Boh pokoril faraónovu tvrdošijnosť tým, že zahubil všetko živé
prvorodené z Egypta, izraeliti zostali nažive.
Boh teda
rozlišuje medzi dobrom a zlom. Nie ako si mnohí myslia, že mu je všetko
jedno. Stav tohto sveta nám vsugerúva nesprávnu myšlienku, podľa ktorej sa Boh
zmieril s tým, že definitívne akceptuje zlo, a to preto, lebo
nereaguje na chorý stav spoločnosti. Kresťan je ten, ktorý svojím životom
poukazuje na zvrátenosti doby. Osvojil si totiž Kristovo zmýšľanie, ktoré
zavrhuje hriech. Tí, ktorí hriech zavrhnú, zostanú nažive pre Božie kráľovstvo.
Tí, ktorí iných
rozmanitým spôsobom zotročujú, zostávajú v tme a zomierajú vo svojich
hriechoch. Zmŕtvychvstanie Pána je dobrou príležitosťou vystúpiť z tmy do
svetla života. Ak budeme rozlišovať medzi dobrom a zlom, bude to znamenať,
že Zmŕtvychvstalý Pán sa zjavuje tým, ktorí chcú byť nositeľmi nového života.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára