Vždy,
keď nastupuje do úradu nejaká osobnosť, novinári a verejnosť sa pýtajú na
jedno jediné: „Aké budú vaše prvé kroky; čo urobíte ako prvé; koho navštívite
najskôr?“
Ľudia
sa zaujímajú o prvé kroky rôznych osobností, lebo takto môžu lepšie určiť
ich ďalšie smerovanie, ale aj vyznávanie určitých hodnôt v živote.
Mnohých
zaujíma, aké boli prvé kroky Ježišových učeníkov po tom, čo ich Učiteľ dokonal
na kríži a stratil sa im spred očí. Z evanjelia sa dozvedáme, že ani
nie tak apoštoli, ale Ježiš bol tým, kto urobil kroky na aktiváciu viery
apoštolov. (Jn 20, 19 – 31)
On
musel prísť do ich spoločenstva, aby ich povzbudil a posilnil v službe
ohlasovania evanjelia.
1.) Ježiš prichádza k vystrašeným apoštolom
a vysiela ich do sveta slovami: „Ako mňa poslal Otec, aj ja posielam vás.“
Aký je to paradox! Ježiš posiela
vystrašených učeníkov, aby išli do sveta a plnili zámer Božieho
kráľovstva. Nejde zo strany Pána Ježiša o nerozvážnosť a veľké riziko?
Budú vystrašení učeníci dostatočne silní a odolní v teréne života?
Všimnime si, že on ich povzbudil svojou prítomnosťou a darom Ducha
Svätého.
V tom momente
nastala zmena. Z vystrašených ľudí sa stali odvážni muži, ktorí položili
za Krista svoje životy.
Koľkí ľudia sú dnes
zbytočne vystrašení, keď majú pred Bohom otvoriť svoju dušu? Koľkí otáľajú s povinnosťou
očistiť si ju vo sviatosti pokánia? Robili by všeličo iné, čo je tiež dobré,
len nie to základné – vyznať svoje hriechy. Považujú to za prejav istej
slabosti.
Keby vedeli, ako sa
môže zmeniť ich život pozitívnym spôsobom, dlho by neotáľali. Z vystrašených
ľudí by sa čochvíľa stali odvážnejší ľudia, ktorí si najprv dajú do poriadku
svoje svedomie.
Zmŕtvychvstalý Pán
prichádza aj kvôli nim a prináša do ich duší dar pokoja: „Pokoj vám!“
„Pokoj vám, ktorí máte
pohnutý život! Pokoj vám, ktorí zbierate odvahu, aby ste si očistili duše!
Pokoj vám, ktorí hľadáte správne životné smerovanie do budúcnosti!“
2.) „Videli sme Pána.“
Týmito slovami privítali apoštoli
absentujúceho Tomáša. Nemáme takú vedomosť, že by mu boli niečo zazlievali či
vytýkali. Neznevažovali ho slovami: „Kde si bol, keď sme tu boli všetci? Ty si
chýbal...“
Nevidieť
tu ani náznak po povýšenectve typu: „My máme náskok, my vieme viac ako ty, my
máme skúsenosť navyše.“ Práve naopak!
Apoštoli
si medzi sebou odovzdali hlavnú pravdu viery: „Videli sme Pána!“ Hovoria tu o stretnutí
so Zmŕtvychvstalým Pánom, ktorý urobil v ich živote spásonosné zmeny. Je
to veľmi dôležité, aby sme sa v spoločenstve veriacich vzájomne
povzbudzovali, aby sme konštatovali, že sme videli Pána v ľuďoch, ktorí ho
oslavujú účasťou na sviatostnom živote, ktorí ho oslavujú štýlom života, ktorí
sa nehanbia vyznať, že boli účastní na sv. omši, prijali sviatosť zmierenia, že
sa zúčastnili púte alebo že sa doma spolu modlili.
Spoločenstvo
veriacich sa má vyznačovať schopnosťou budovať vnútorné základy a stavbu viery.
Jeden druhému máme odovzdávať posolstvo spásy.
3.) „Ak nevložím svoju ruku do jeho
boku, neuverím.“
Tomáš si veľmi cenil dotyk s Ježišovými
znakmi umučenia. Možno aj preto, aby neskôr cítil silu v momente, keď bude
musieť prejsť métou mučeníctva. Ten dotyk znamená hĺbku spojenia s Ježišom
Kristom. Všetci jedenásti apoštoli videli umučenia Pána Ježiša, čím sa s ním
ešte viac spojili.
Sám
Ježiš vysvetľuje, prečo: „Vy ste mojimi priateľmi.“ Nestačí pestovať iba
priateľskosť, musí ísť o priateľstvo medzi Ježišom a jeho učeníkmi.
Nedávno
som videl britský dokumentárny film zo zákulisia života súčasných britských
panovníkov. Bez početného služobníctva by sa nezaobišli ani jediný deň. Jeden
zo služobníctva, bývalý komorník Jeho Veličenstva, povedal: „S členmi kráľovského
rodu sa môžeš dostať maximálne na úroveň priateľskosti, nie priateľstva.“
Prečo?
Priateľskosť
je stav otvorenosti, ktorý sa nikdy nenaplní, ostane vždy oficiálny, trochu
škrobený a rešpektujúci hranicu odtiaľ – potiaľ. Na druhej strane priateľstvo
znamená aj prinášanie dobrovoľných obiet a to bez toho, že by niekto za to
čakal oficiálne uznanie.
Priateľskosť
vo vzťahu ku Kristovi je málo. Sme pozvaní k tomu, aby sme nastúpili na
cestu priateľstva vo vzťahu ku Kristovi. Mnohým ešte stále vyhovuje
priateľskosť, t. j. stav otvorenosti, ale zároveň aj nezáväznosti voči Božím
požiadavkám a taktiež je to aj vo vzťahu k Cirkvi.
Priateľskosť
znamená neschopnosť urobiť jeden krok voči Ježišovej láske, ktorá sa pre nás
otvára dokorán.
Sv.
Ján Pavol II. vo svojej encyklike Dives in misericordia píše: „Ježiš Kristus,
Boží Syn, je ten, ktorý ku koncu mesiášskeho poslania – ba v určitom zmysle
po ňom – zjavuje seba samého ako nevyčerpateľný prameň milosrdenstva, t. j.
lásku, ktorú potom v priebehu dejín spásy v Cirkvi treba považovať za
vždy silnejšiu než je sám hriech.“
Mnohí
ľudia vlastnia video, na ktorom vidieť ich prvé životné kroky. Neexistuje také
video, ktoré by zachytilo prvé kroky, ktoré urobí srdce človeka po tom, čo sa
ho zmocní Ježišova láska. Koľko je v nich nadšenia, radosti a duchovnej
energie! Každý deň môžeme robiť prvé kroky znovu a znovu, a to potom,
keď si očistíme pred Bohom svoju dušu.
Modlime
sa za to, aby naše znovuprvé kroky i tie posledné v živote, sa
spojili s Kristovými. Jedine on nám priniesol ako Zmŕtvychvstalý Pán dar
nového života.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára