Kedysi sa mi dostal do rúk program
slávnosti, ktorú organizovalo jedno z miest na Slovensku. Jeden bod
zaujímavého programu znel: stretnutie s osobnosťami mesta. Účasť na
slávnosti prisľúbili ľudia, ktorí sa tam narodili, odišli do sveta a našli
si prácu v rôznych oblastiach spoločenského života. Zároveň robia dobré
meno svojmu rodisku.
Veľkonočné obdobie je časom stretnutia
sa s osobnosťami Božieho slova, ktoré mali blízko ku Kristovi, ktorý vstal
z mŕtvych. Patria tam: Mária Magdaléna, učeníci – Peter a Ján, Tomáš
i emauzskí učeníci (sv. Juraj). Tak, ako existuje vianočný stôl, ktorý je
charakteristický pre vianočné obdobie, existuje aj nemenej významný, stôl
veľkonočný. Máme túžbu sadnúť si k tomu pomyselnému veľkonočnému stolu
spolu s vyššie menovanými osobnosťami, ktoré robia dobré meno prostrediu,
z ktorého vzišli. Prečo je to tak?
1.) Osobnosti nám ukazujú cestu spásy.
Prednedávnom
som si prečítal zaujímavú správu. V Bazilike sv. Petra majú vytvoriť tzv.
chodník pútnika. Ide o zvláštny vchod pre tých, ktorí sa chcú zúčastniť
sv. omše, vyspovedať sa, prípadne adorovať. Tento chodník pútnika je odlišný od
ostatných vchodov do baziliky. Tie využívajú najmä tí, ktorí prichádzajú s úmyslom
nasýtiť svoje zmysly telesne a rozšíriť vedomosti o tomto vynikajúcom
chráme, ktorý mnohých motivuje navštíviť ju.
Je čas na obdiv, je čas obdivovať veci
spásonosné. Nielen také, ktoré uspokoja zmysly. Je čas, aby sme obdivovali
skutočnosti, ktoré nasýtia dušu, nielen telo a rozum. Zmŕtvychvstalý Pán
umožnil niektorým, aby obdivovali jeho rany, aby obdivovali vrcholný úkon
umučenia, ktorý sa konal na kríži a aby obdivovali jeho prítomnosť po tom,
čo vstal z mŕtvych.
Dnes je čas, kedy by sme mali objaviť v sebe
schopnosť konať spásne veci. Životný chodník pútnika sa nám veľmi zíde. Znovu
začnime obdivovať význam pokánia, sv. omše či modlitby,
lebo bez týchto úkonov budeme veľmi ťažko hľadať cestu spásy.
Aj naďalej obdivujme veci súvisiace s kultúrou a umením,
ale prinajmenšom rovnako, ak nie viac, venujme svoj čas nájdeniu alebo
znovunájdeniu toho pomyselného spásonosného chodníka pútnika, ktorý sa nám
predstavuje v Bazilike sv. Petra v Ríme.
2.) Osobnosti ako vzor zápasu o vieru
Stať
z evanjelia nám pripomína zápas emauzských učeníkov o svoju vieru. Sú
zmätení, nechápu, sú frustrovaní, prežívajú najväčšie sklamanie svojho života.
Sú prázdni, hľadajú zmysel svojho života. Všetko sa točí okolo Ježiša z Nazareta
(„Bol to prorok mocný v čine, v reči. My sme dúfali, že on vykúpi
Izrael.“) (Lk 24, 13 – 35)
Ich cesta do Emauz mala byť
definitívna, no ukázalo sa, že e to iba „polcesta“, že sa musia vrátiť do
Jeruzalema, aby všetkým oznámili, že sa stretli so Zmŕtvychvstalým Pánom.
Ukazujú nám, že cesta zápasu o vieru
je veľmi dôležitá a vôbec nie je stratou času. Práve naopak. Ona môže byť
cestou nachádzania zmyslu života. Po tom, čo víťazne vybojujeme zápas viery,
nás ešte čaká ďaleká cesta ohlasovania toho tajomstva, ktoré v nás kedysi
odumrelo.
Dnes poznáme miesta, kde sa kedysi
viedli tuhé boje za slobodu. Svedčia o tom mnohé pamätníky, ktoré sa
nachádzajú v duši, lebo tam prebiehajú tuhé boje so životnou otázkou: „Ako
ďalej?“ V dnešnej dobe je takýchto zápasov veľa. Nevidíme do ľudských
duší. O niektorých ľuďoch by sme ani nepovedali, že v ich vnútri
prebieha boj. Niektorí ho vzdali veľmi ľahko, viera v nich nebola
zakorenená. Iní stále zápasia, lebo vedia, že jediný, kto „vykúpi Izrael“, je
Ježiš Kristus, ktorý je pravý Boh.
3.) Osobnosti
nám ukazujú, že všetko je prepojené s Bohom
Boh
dáva niektorým ľuďom milosť, aby videli širšie súvislosti, aby vnímali
prepojenie celého sveta s Bohom. Iní sú vďační za to, že vidia aspoň
prepojenie svojho života s Bohom, alebo sa aspoň o to pokúšajú.
Všimnime si Pána Ježiša.
Pripojil sa k emauzským učeníkom inkognito a hovoril a vysvetľoval
im všetky miesta z Písma, ktoré sa naňho vzťahovali. Išlo mu o to,
aby obidvaja pochopili, že celé Sv. písmo je prepojené s jeho osobou, že o ňom
hovorí, že ho neomylne favorizuje ako Mesiáša, ktorý má prísť. On je centrom
celých dejín ľudstva a všetko k nemu smeruje.
Každý majster – elektrikár, vodár,
plynár, atď. chce pri práci vedieť, ako je čo a kde prepojené. Privíta
schému, ktorá mu uľahčí prepojenia,
ktoré sa z vonkajšieho pohľadu nedajú určiť.
Prepojenia nášho života sú pre mnohých
akoby neprebádané. Z vonkajšieho pohľadu na životoch niektorých nebadáme
väzby na Boha, ale môžeme sa mýliť, lebo nevidíme dovnútra. Platí to aj opačne.
Čo sa navonok zdá, ako puto s Ježišom, môže ísť iba o mylnú interpretáciu,
ktorá sa so skutočnosťou rozchádza. Prepojenie človeka na Boha je síce tajomnou
skutočnosťou, ale platí to biblické: „Po ovocí ich poznáte.“ Pravé prepojenie
na Boha sa musí prejaviť v dlhodobej snahe o čnosti podľa vzoru
Ježiša Krista, ktorý je naším cieľom.
Naše eucharistické zhromaždenia by mali
byť stretnutiami osobností. Neznamená to, že všetci musíme zaujať v spoločnosti
vrcholné miesta popularity, ale to, že sme uverili v Ježiša Krista
umučeného a zmŕtvychvstalého. Uveriť v toto tajomstvo v dnešnom svete
je veľkým prejavom osobného prežívania spoločenstva s Ježišom. Zostaňme
takýmito osobnosťami každý v prostredí svojho života. Všade si nosme v duši,
ale aj v skutkoch života odkaz na zmŕtvychvstalého Pána. Tak ako apoštolom
po zmŕtvychvstaní, aj nám prináša to isté posolstvo: „Pokoj vám, ja som to!
Nebojte sa, aleluja!“
Osobnosťou
zostáva do konca života ten, kto si vieru uchová, prehĺbi a prinesie až k bránam
večnosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára