V demokracii
na úrovni spoločenského života sme zvyknutí na to, že ľudia diskutujú. Ide o diskusie
na rôzne témy. Prednášajú svoje názory, pýtajú sa názor iných, a to preto,
aby mali vo veciach jasnejšie. Ak sa nájde medzi nimi všeobecne uznávaná osobnosť
– autorita – zraky všetkých sa uprú na ňu. Položia otázku: „Čo na to povieš ty?“
Názor a postoj autority býva veľmi cenený a mienkotvorný.
Sprievod
na čele s Pánom Ježišom vstupuje do Jeruzalema. (Mt 21, 1 – 11) Pán tam
vstupuje ako autorita. Ľudia si kladú otázky: „Nevieš, kto je ten, čo mu
preukazujú takúto úctu?“ Hneď si aj odpovedajú: „Toto je ten prorok, Ježiš z galilejského
Nazarete.“
Ježiš
vie, čo ho čaká v Jeruzaleme. Vie, že bude zatknutý a konfrontovaný so
židovskými vodcami a Pilátom. Mnohokrát dostane otázku: „Čo povieš na to?“
Táto otázka nevyplýva z úcty židovských pohlavárov k Ježišovi, ale zo
snahy usvedčiť ho z najťažšieho zločinu, a to z bohorúhania. Ako
vieme, Pán Ježiš obstál v súdnom procese ako oddaný plniteľ Otcovej vôle.
Kedy náš život vykazuje známky toho, že sme prijali Ježiša do svojho života ako
autoritu?
1.) Keď ho počúvame nielen ušami, ale
aj srdcom.
Sám Ježiš o tom hovorí: „Dávajte
teda pozor, ako počúvate, lebo kto má, tomu sa pridá, a kto nemá, tomu sa
vezme aj to, o čom si myslí, že má.“ (Lk 8, 18) Vždy, keď chceme v slovenčine
vyjadriť hĺbku určitej dôležitej činnosti, používame na to predponu za-.
a) Zahľadieť sa
Predstavme
si situáciu, že nám niekto ukazuje fotografie. Nestačí bežný, letmý pohľad v rýchlosti.
Potrebujeme taký pohľad, ktorý je hlbší, preto používame výraz: zahľadieť sa,
t. j. pozrieť sa viac do hĺbky.
b) Zamyslieť sa
Táto
situácia nastáva vtedy, keď nebude stačiť roztržitá úvaha na nejakú tému.
Bude potrebné veci premyslieť dôkladnejšie.
Vtedy sa nám odporúča, aby sme sa zamysleli.
c) Započúvať sa
V Slovenskom
rozhlase uvádzajú niektoré dramatické diela týmito slovami:
„Započúvajte sa!“ Robia to preto, aby
mal poslucháč väčší zážitok. Takto máme správne počúvať Božie slovo. Stane sa
to vtedy, keď spojíme tri prvky v jednom, a to: zahľadieť sa,
zamyslieť sa a započúvať sa.
2.) Keď prijímame Boží pokrm a uznávame,
že Boh je náš Živiteľ
Tu nestačí iba pocit príjemnosti v oblasti
chuťových pohárikov ani pocit plného žalúdka. Boží pokrm eucharistie má byť
základom nášho života v duchu evanjelia. Sám Boží Syn sa stáva naším
Živiteľom. Súčasťou našej stravy, ak neberieme do úvahy vegetariánsky pokrm, je
aj to, čo bolo kedysi živé. Teraz už nie je, ale je rozmanitým spôsobom
upravované a jedlé.
Pri
sv. omši prijímame skutočného, živého Krista. Tento Boží pokrm netreba nijako
upravovať. Práve naopak. Žiada sa, aby sme upravili život podľa toho, koho
prijímame.
3.) Keď berieme kríž, prijímame ho a kladieme
si ho na plecia
Je dôležité, aby sme túto schému
dôkladne zachovali. Celý jej postup a všetky fázy sú dôležité. Prečo? Lebo
niekedy niečo berieme do rúk s tým, že už dopredu vieme, že to nechceme.
Napríklad nejaký darček. Zo slušnosti ho berieme do rúk, ale v mysli už
kombinujeme, komu ho posunieme. Robíme tak preto, lebo nám z nejakého dôvodu
nevyhovuje.
Kristus
trvá na tom, aby sme kríž prijali a položili na plecia. Nie ako Šimon z Cyrény,
ktorý ho síce zobral do rúk, ale neprijal ho a pri najbližšej príležitosti
sa ho zbavil. Ježiš vystúpi v našom živote ako autorita vtedy, ak budeme
pomáhať iným s nesením ich kríža. Stane sa to aj vtedy, keď ho sami budeme
príkladne niesť.
Aká
je reakcia človeka, ktorý sa dozvedel, že ak pôjde na určité miesto, čaká ho
niečo zlé? Bude sa snažiť vyhnúť sa nepríjemnej situácii. Pán Ježiš isto vedel,
čo ho čaká, keď vstupuje do Jeruzalema. On sa nevyhol krížu, dobrovoľne ho
prijal, aby splnil Otcovu vôľu. Preto je lesk jeho autority taký, ktorý nikdy
nevybledne. On je pre nás neprekonateľným ideálom, ktorý máme celý život
nasledovať.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára