Enzo Ferrari
(1898 – 1988), zakladateľ svetoznámej rovnomennej automobilky, sa raz vyjadril
o výrobe áut. Povedal, že prioritou jeho firmy je vyrábať športové autá,
ale niekedy ho situácia donútila vyrábať aj bežné cestné automobily. Musel sa
preorientovať a špecializovať sa aj na výrobu áut, ktoré pôvodne vyrábať
neplánoval.
Johannes Kepler
(1571 – 1630) bol svetoznámy vedec, astronóm a matematik. Hoci jeho
prioritou bola astronómia, veda o vesmíre, nechal sa zlákať aj
astrológiou. Napísal niekoľko významných vedeckých diel o vesmíre. Z toho
ale nemohol vyžiť. Preto sa musel, podľa vlastných slov, preorientovať na
astrológiu, pavedu. Písal tak rôzne kalendáre, snáre a horoskopy.
Paradoxne, na astrológii zarobil viac.
Pred niekoľkými
rokmi mi riaditeľ istej firmy povedal, že
prioritou jeho firmy je stavebníctvo. Ale iba z toho by nevyžila.
Hoci nerád, ale musel svojich zamestnancov rekvalifikovať na výrobcov dverí
a okien.
Všetky tieto príklady naznačujú, že
človek sa v živote musí niekedy preorientovať a zvykať si aj na iné
priority, hoci tie pôvodné zanedbať nechce.
Predstavme si apoštolov. Pán Ježiš
ich povolal, aby išli za ním; aby zanechali pôvodné živobytie a išli
ohlasovať evanjelium. V dnešnej dobe by asi zostali pri pôvodnom povolaní
(rybár, mýtnik), pretože popri tom by mohli získať pre evanjelium viac ľudí.
Ježiš s tým nesúhlasil. Apoštoli
sa museli preorientovať a vyformovať do podoby špecialistov na ohlasovanie
Kristovej blahozvesti. K pôvodnému remeslu sa už asi nevrátili.
Prečo je to tak? Na to odpovedá
evanjelium sv. Matúša
(Mt 9, 36 – 10,8)
(Mt 9, 36 – 10,8)
1.)
Evanjelium
hovorí o nepomere. Na jednej strane veľký zástup, ktorý čaká spásu. Na
druhej strane Dvanásti. Je to veľký nepomer, ktorý sa nesie svetom
a dejinami až dodnes. Evanjelium ho presnejšie vyjadruje takto: „Žatva je
veľká, ale robotníkov málo.“
Pán Ježiš nehovorí tieto slová preto,
že ho tento nepomer trápil, alebo žeby prekazil jeho vykupiteľské plány. Hovorí
to preto, aby zaktivizoval všetkých kresťanov do iniciatívy za nové
a kvalitné duchovné povolania.
Boh nerieši fyzický
a matematický nepomer. Preňho to nie je dôležité. Ide o to, že
každého z nás má trápiť a zároveň motivovať nedostatok pracovníkov na
Pánovej žatve. Súčasne nás má táto skutočnosť motivovať k tomu, aby sme
každý zo svojej pozície pre dobro povolaní niečo urobili. Nemôžeme sa tváriť
nezúčastnene, s tým, že nás táto problematika nezaujíma.
2.)
Všimnime
si kontrast, ktorý ponúka evanjelium. Na jednej strane sú zástupy, ktoré sú
zmorené a sklesnuté, na druhej strane sú apoštoli, ktorí svoj zmysel
života vložili do Ježiša Krista. Jeden z nich to vyjadril unikátnym
spôsobom: „Pane, ku komu by sme išli? Ty máš slová večného života.“ (Jn 6, 68)
Apoštoli sa ocitli pred ťažkou
úlohou. Jednoduchšie je fyzicky a materiálne niekomu pomôcť ako priviesť
niekoho k zmyslu života podľa Krista. Zmysel života v Kristovi sa
nadobúda dlhodobou komunikáciou s ním.
Pri istej príležitosti som si vypočul
rozhovor dvoch ľudí, ktorí našli spoločnú tému. Hovorili o tom, ako
doopatrovali svojich rodičov. Keď jeden tomu druhému vyčítal, ten dotknutý
argumentoval: „Ja som žil s ním pod jednou strechou. Viem, aké to je.“
Zmysel života v Kristovi nájde
ten, kto žije s Kristom „pod jednou strechou“. Ten, ktorý sa oboznámil
s jeho náukou a systematicky sa snažil podľa nej žiť. Potom môže
povedať, že s Kristom žije a že vie, aké to je.
Žime s Kristom pod jednou
strechou ako apoštoli! Tak ako oni, aj my môžeme ponúknuť iným ľuďom svoje
životné princípy, ktoré sa opierajú o evanjelium. Bez života
s Kristom pod jednou strechou sa to nezaobíde. Mnohí blúdiaci
a hľadajúci potrebujú stretnúť Krista a bližšie sa s ním zoznámiť.
3.)
Jedným
z paradoxov evanjelia je skutočnosť, že apoštoli budú uzdravovať a liečiť,
a aj tak nebudú všetkými prijatí. Na jednej strane majú v rukách
obrovskú moc, ktorú dostali od Krista, na druhej strane to niektorým nestačí na
to, aby uverili. Apoštoli dokázali, že ohlasovanie evanjelia pohltilo ich
osobné ambície a plány. To je „kameň úrazu“ charakteristický pre každú
dobu. Je otázne, či nájdeme aj dnes ľudí, ktorí by boli otvorení takejto obeti.
Sú ochotní všetko podrobiť ohlasovaniu? Sú ochotní prijať skutočnosť, že
ohlasovanie evanjelia môže pohltiť ich tzv. slobodu a ambície, ktoré
miestami siahajú veľmi vysoko.
Príklad
apoštolov je unikátny. Všetko staré zanechali a nechali sa pohltiť
Kristovou náukou. Takýchto zanietených potrebujeme aj dnes v radoch
robotníkov, ktorí nastúpia do Pánovej žatvy. Myslime na nich aj počas letných
nedieľ, kedy sa Cirkev bude tešiť z nových povolaní.
Očakáva sa, že
pracovníci v Pánovej žatve zanechajú podľa vzoru evanjelia všetko.
Zanechajú všetko, čo by im prekážalo pri plnohodnotnom ohlasovaní evanjelia. Je
isté, že sa musia preorientovať zo svetského zmýšľania na evanjeliové
zmýšľanie. Nejde o jednoduchý proces. V sile Božieho Ducha sú určite
schopní túto premenu podstúpiť. Príklad apoštolov a iných im môže poslúžiť
na to, že nejde o chiméru, ale o skutočný jav, ktorý si mnohí
osvojili. Modlime sa za to, aby ani dnes nechýbali takíto adepti do duchovného
stavu!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára