Počas pozemského života sa stretávame s mnohými ľuďmi,
s niektorými z nich vedieme aj vážne rozhovory. Tie sa týkajú práce
alebo ide o odborné debaty. Pritom skúmame, ako daný človek premýšľa, podľa
akej schémy uvažuje. Pýtame sa, o čo mu ide, aký má zámer, na čo sa
chystá, aký má skutočný úmysel s nami.
Ak toto platí o človeku, čo môžeme potom povedať o samotnom
Bohu. O to viac, keď my, kresťania – katolíci, vyznávame vieru v Trojicu
Osôb – v Boha Otca, Boha Syna a Boha Ducha Svätého. Tiež by sme
chceli poznať Božie zámery. Vedieť, ako Boh rozmýšľa. O čo mu ide, aké má
zámery, prečo dopúšťa to, čo dopúšťa... Takmer denne sa napĺňajú slová Sv.
písma: „Aká hĺbka Božieho bohatstva,
múdrosti a vedomosti! Aké nepochopiteľné sú jeho súdy a nevyspytateľné jeho
cesty! Veď kto poznal Pánovo zmýšľanie? Alebo kto bol jeho radcom? A kto mu dal
niečo prvý, aby mu bolo treba vrátiť? Lebo od neho, skrze neho a pre neho je
všetko. Jemu sláva naveky. Amen.“ (Rim 11, 33 – 36)
Z týchto
slov vyplýva nemožnosť pochopiť tajomstvo Trojjediného Boha tu, na zemi.
Napriek tomu môžeme s istotou povedať niektoré vlastnosti Boha, ktoré sú
blízke aj nášmu ľudskému chápaniu.
1.) Boh je láska. (1 Jn 4, 16)
Čo to znamená? Žiť podľa
lásky znamená držať sa zásad evanjelia. Podľa Jánovej náuky, ktorá hovorí, že
Boh je láska, náš život má byť konkretizovaný podľa týchto zásad:
a)
v živote sa niekoho ujímame
Spoločné modlitby, ktoré sa
spievajú v liturgii Veľkého piatku, hovoria o Ježišovi: „...ujal sa
utláčaných.“ Kresťan sa ujíma tých, ktorí sú rozmanitým spôsobom utláčaní a nie
je im dopriate naplno rozvinúť svoj život.
b)
sprevádzať iných na ceste životom
Toto sprevádzanie neznamená
iba tzv. tieňovú spoluúčasť na osude iného človeka, ale odzrkadľuje udalosť
súvisiacu s emauzskými učeníkmi počas ich putovania. Zmŕtvychvstalý Ježiš
sa k nim pridáva a dôkladne ich poúča o diele spásy. Sami neskôr
priznávajú, že im: „horelo srdce, keď im otváral písma.“ (Lk 24, 32)
Správnym spôsobom sa ujímame
iných, keď sa snažíme dosiahnuť, aby im zahorelo srdce pre vyššie hodnoty než
im ponúka pozemský život. Aj my môžeme zapaľovať srdcia iných pre vieru.
c)
ochraňovať iných
Liturgia hodín večernej
modlitby kladie kňazovi do úst tieto myšlienky: „Ochraňuj nás, Bože, keď
bdieme, opatruj nás, keď spíme...“ Prakticky to znamená, že prosíme Boha o trvalú
ochranu. Z toho vyplýva pre nás povinnosť nepretržite bdieť nad životom a vierou
najmä našich najbližších.
Na svete je veľa
nebezpečenstiev a osídel, ktoré si vyžadujú, aby sme ochraňovali a opatrovali
svojich blízkych.
2.) Boh je jednota
Vo
svete sme svedkami javu, podľa ktorého sa ľudia zjednocujú z rôznych dôvodov.
Ľudia sa zjednocujú na báze zištnosti, ziskuchtivosti, chamtivosti alebo rôznej
formy prospechárstva. Prax ukazuje, že tieto formy jednoty nemajú dlhodobú
trvácnosť. Chamtivosť jednej alebo viacerých strán spôsobí rozpad tzv. jednoty.
Skutočná snaha o jednotu má obsahovať prvok vernosti. Vernosti druhému a vernosti
zásadám, ktoré tieto zväzky budujú zvnútra.
V nasledujúcich
dňoch otcovia biskupi vysvätia nových pracovníkov do vinice Pánovej. Cirkev
prosí, aby celý život zostali verní tomu, čo pri obrade vysviacky sľubujú, t.
j. vernosť poslaniu, ktoré im zveril Kristus. Vernosť je neodmysliteľnou
súčasťou jednoty v celom cirkevnom spoločenstve.
3.) Boh je večný život
Túto
myšlienku si môžeme názorne predstaviť na biblickom príbehu putovania
vyvoleného ľudu do zasľúbenej zeme. Zasľúbená zem vo večnosti je naším konečným
cieľom.
Predstavme
si situáciu, na základe ktorej sme po nejakej náročnej práci prišli domov a s hlbokým
vzdychom povedali: „Tak a teraz sa odtiaľto nikam nepohnem.“ Tento
povzdych znamená, že človek našiel odpočinok po svojich námahách.
Večný
život je v tom, že už nikde neutekáme, že sa už nemusíme neustále pozerať
na hodinky, že už nám je pri nejakej činnosti dlho, že musíme stihnúť ešte
nejaké povinnosti.
Večný
život spočíva v precitnutí človeka, ktorý povie: „Tu je moje miesto.“ Už
nič nehľadám. Každý z nás môže byť predsieňou Božieho príbytku pre iného. Všetci
hľadáme aspoň trochu pochopenia, úcty a otvorenosti v srdci iného
človeka. Ak mu to poskytneme, v tom prípade našiel náznaky kontúry
blízkosti Božieho kráľovstva.
Boh
uvažuje v intenciách spásy. On nechce smrť hriešnika, ale aby sa obrátil a žil.
On nie je Bohom mŕtvych, ale Bohom živých. Keďže všetky tieto skutočnosti sú
nám blízke, zisťujeme, že Boh je nám blízky. Aj keď naše zmysly a schopnosti
nie sú schopné vidieť do podstaty Božieho Slova, napriek tomu si môžeme byť
istí, že má o nás záujem a že chce, aby sme boli aj my blízko jeho
tajomstva nielen tu, na zemi, ale aj potom, vo večnosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára