V poslednom
období sa vyskytlo niekoľko situácií, pri ktorých zasahovala polícia na celom
svete. Pri takýchto zákrokoch sa skúma ich primeranosť. Napríklad v USA, v Belgicku,
ale aj na Slovensku.
Primeraný
– čiže majúci takú mieru, ktorá práve zodpovedá,
vyhovuje istým okolnostiam.
Okrem iného sa skúma, či bola
zabezpečená postupnosť krokov pri danom zásahu, či sa zachovali všetky
predpísané zákonitosti, ktoré sa na danú situáciu vzťahujú.
V evanjeliu rezonuje otázka, ako
získať blížneho a vrátiť ho na správnu cestu. (Mt 18, 15 – 20)
Aká má byť postupnosť krokov, keď ho
chceme stiahnuť zo zlej cesty a získať na dobrú. Aj tu platí, že treba
zachovať postupné kroky, nie unáhlené rozhodnutia. O aké kroky ide?
1.) „Napomeň
brata medzi 4 očami.“
Z kontextu
vyplýva, že verejnosť má byť z tohto úkonu vylúčená. Poznáme napr. súdne
procesy, ktoré sa dejú za zatvorenými dverami. Verejnosť je z toho vylúčená.
Prvý krok napomenutia blížneho má teda charakter dôvernosti, nie publicity. Ide
o akési rovnomerné rozloženie síl. Ale aj na to potrebuje človek odvahu,
aby v dobrom napomenul svojho blížneho. Odporúča sa najprv tento krok
vložiť do modlitby a predložiť ho Pánovi.
Skupina ľudí na istom pracovisku rozoberala
otázku neúspechu pri jednej transakcii. Išlo o pracovisko, ktoré bolo veľmi
solventné. Zrazu však prišiel neúspech. Prišli o množstvo peňazí. Niet sa
čo čudovať, že sa tým zaoberali.
Jeden z diskutujúcich povedal: „Robili
sme to nesprávne. Mali sme to robiť takto.“ Ponúkol riešenie, ktoré bolo v nesúlade
so zákonom. Iný povedal: „Robili sme to zle, lebo aj to prvé riešenie bolo v rozpore
s morálkou.“
Treba mať odvahu na to, aby sme tomu
druhému povedali: „Robíš to nesprávne, robíš to zle.“ Poukázali pri tom na jeho
spôsob života, ktorý je plný nespravodlivosti. Robme to takto – radšej sami
pred sebou prehodnocujme svoj život a často sa pýtajme: „Nerobím niečo
zlé, nekonám niečo, čo je v rozpore s Božou vôľou?“
2.) „Priber
si ešte 1 alebo 2 svedkov.“
Z kontextu
tejto myšlienky vyplýva, že ide o presilovku. Použijúc športovú
terminológiu by sme povedali, že je to prečíslenie. Niekto by to
charakterizoval ako psychologický moment – viac ľudí na jedného. Lenže tu nejde
o matematické hľadisko. Oveľa viac ide o to, aby sa zvýraznila
myšlienka, že viac ľudí preberá myšlienku zodpovednosti za jednu vec. V tomto
bode argumentáciu naberá na vážnosti a hĺbke.
Vždy, keď vznikne v spoločnosti nejaká
vážna situácia, sú prizvaní odborníci. Vzniká krízový štáb, ako napr. teraz,
pri riešení situácie s COVID 19 a ten rozhoduje o ďalších krokoch
v spoločnosti. Všetci prijímajú ťarchu zodpovednosti. Všetci akoby sa
dotýkali konkrétnych riešení a brali za to zodpovednosť.
V najnovšom číslo Katolíckych
novín (36/2020) je na titulnej strane fotografia zobrazujúca 6-tich mužov,
ktorí stoja dookola stola a každý sa rukou dotýka dvoch kníh, ktoré sú
vystavené. Ide o knižné tituly – Faust a Božská komédia. Tento
kolektív dizajnérov a odborníkov získal prestížne medzinárodné ocenenie „red
dot award“ – „dizajnového oscara“. Fotografia vyjadruje viac ako symbolickú
myšlienku. Tí, ktorí sa dotýkajú svojho diela, sú významní nielen tým, že
prevzali cenu, ale aj tým, že prijali zodpovednosť za to, aby sa dielo
vydarilo.
Tí, ktorí sú v zostave ľudí
napomínajúcich hriešnika, akoby sa dotýkali jeho života. Nie pre to, že by ho
chceli trestať, ale pre to, že prevzali zodpovednosť za nápravu jeho života a za
jeho pokánie. Bolo by zaujímavé zistiť, koľko fotografií by vzniklo, keby sa na
snímku dostali všetci tí, ktorí sa pozitívne dotkli nášho pozitívneho
smerovania k dobrému. Až večnosť odpovie na tieto otázky.
3.) „Keby
ich nepočúvol, povedz to Cirkvi.“
Toto
sa javí ako konečné štádium. Cítime, že je to v rukách inštitúcie, že tu
už ide o oficiálny postup. Už sa to nedá vrátiť. Nie je to možné
ovplyvniť.
Istý človek navštívil zákaznícke
centrum firmy s úmyslom nahlásiť zmenu. Dostal prekvapivú odpoveď: „Už sa
to nedá, už je to v systéme.“ Akoby chceli povedať, že to, čo je v systéme, sa zmeniť nedá.
Cirkev vždy robí postupné kroky –
najprv napomína, rôznymi spôsobmi karhá a až potom vymeriava trest, až
potom to ide „do systému“. Lenže aj systém môže byť „ovplyvňovaný“ – a to modlitbou
a pôstom. Ako dôkaz použime slová evanjelia: „Ak budú dvaja z vás na
zemi jednomyseľne prosiť o čokoľvek, dostanú to od môjho Otca, ktorý je na
nebesiach.“
Zmyslom tejto činnosti nie je trest ako
taký, ale na prvom mieste náprava človeka. Ide o jeho návrat na dobrú
cestu. A aj keď už je akoby „v systéme“ trestu Cirkvi, vždy je tu nepredvídateľná
sila modlitby, ktorá môže veľa zmeniť – v prvom rade človeka, ktorý sa na
základe pokánia môže vrátiť na správnu cestu.
Božia láska a Božie milosrdenstvo
sú nevyspytateľné. Tieto prostriedky použime, ak máme v dosahu života
niekoho, koho potrebujeme dostať na správnu cestu. Urobme aspoň pokus, ktorý má
byť sprevádzaný duchovnou aktivitou. Výsledok a účinok nechajme na Pána.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára