Pred niekoľkými mesiacmi sa vykonával
neďaleko nášho kostola geologický prieskum. Geológovia doviezli výkonnú vŕtaciu
súpravu. Tá sa postupne zahrýzala do zeme a vyťahovala vzory pôdy. Každá
vzorka pochádza z inej hĺbky. Geológ každú vrstvu odborne vyhodnotil
a popísal. Laik vidí iba obyčajnú zeminu, hlinu a kamienky. Odborník
má k dispozícii prierez pôdou, ktorý mu presne povie, aká je to pôda, akú
má kvalitu a či sa na nej dá postaviť nejaká stavba.
Prorokyňa Anna (Lk 2, 36 – 40)
Sv. písmo udáva prierez jej života.
V stručnosti charakterizuje jednotlivé etapy jej života. Opisuje ju najprv
ako slobodnú pannu, neskôr manželku (7 rokov), a napokon vdovu (do 84.
roku života). Život s ťažkosťami sa zavŕtal do jej duše, no ona
v každej vrstve nového kríža ukázala, že na tejto pôde sa dá stavať.
Potvrdila, že nikoho nesklame fakt, ak postaví svoj život na Kristovi. Končí sa
rok a my robíme jeho prierez. Odhaľujeme jednotlivé vrstvy
a vyhodnocujeme ich. Čo nám ukázali?
1.) Naučili sme sa žiť v atmosfére pandémie.
Pandémiu chápeme ako stav ohrozenia.
Žijeme v pandémii. Teraz už chápeme nazaretskú rodinu, ktorá žila roky
v ohrození. Najprv to bolo riziko pôrodu, neskôr nebezpečenstvo
vyplývajúce z počínania kráľa Herodesa a jeho besnenia. Ak sa niekto
nachádzal v ohrození života, tak v prvom rade to bola nazaretská rodina. (Mt 2, 13 – 18) Ich
správanie v dobe ohrozenia bolo príkladné. Držali spolu, nerozdelili sa
a netrieštili sily. Žili s Bohom, lebo verili, že Boh ich povolal
a že má s nimi plán.
2.) Osvojili sme si nový výraz „dištančný“.
Slovo „dištanc“
v športovej terminológii znamená zákaz činnosti na určitý čas alebo
navždy. To isté slovo v bežnom slovníku znamená istú vzdialenosť,
napríklad držať sa od niekoho na dištanc. Všetci sa učíme žiť podľa zásady, že
si nemôžeme dovoliť užívať si všetky dobrá, a to plnými dúškami. Učíme sa brať
ohľad na osoby a veci v našom okolí.
V čase, keď bol vydaný rozkaz cisárom Augustom
vzťahujúci sa na sčítanie obyvateľstva, bola Mária tehotná. Nikto na to nebral
ohľad. Kvôli byrokracii vtedajšieho systému musela spolu s Jozefom
podniknúť dlhú a namáhavú cestu. Nevzťahovala sa na ňu a jej podobné
žiadna výnimka. V súčasnosti aj za protipandemických opatrení výnimky existujú. Táto situácia nás
má naučiť ohľaduplnosti. Mám skúmať, či blížnemu neubližujem. Aj keď ide
o dve podobné slová – blížny a ubližovať, bolo by hanebné, keby sme
blížnemu ubližovali. Mám rozmýšľať, či si môj blížny nezaslúži viac
ohľaduplnosti, či nemôžem urobiť viac pre jeho dobro. Mám držať „na dištanc“
zlovôľu, ktorá sa niekedy dostane do mojej duše.
3.) Zjemniť dopad utrpenia. Dnešná doba
znovu dovolila preniknúť utrpeniu do našich životov. Veľa toho zažívame
a počúvame o tom. Zároveň, najmä v odborných kruhoch, sa skúma,
či sa nemôže urobiť viac po stránke materiálnej, finančnej, technickej alebo
personálnej. Tieto komponenty síce utrpenie neodstránia, ale môžu zjemniť jeho
dopad na človeka. Viac ako toto všetko sa cení ľudskosť.
Starý Simeon (Lk 2, 22 – 35) oznámil v jeruzalemskom
chráme Panne Márii,
že bude trpieť: „tvoju vlastnú dušu prenikne meč.“ Vzápätí však akoby zjemnil
správu o dopade jej utrpenia, keď ich požehnal.
Mladá lekárka pracuje ako jedna z viacerých na covidovom
oddelení v nemocnici. Stále hovorí, že okolo zomierajú ľudia. Ťažké je aj
to, že pri sebe nemajú nikoho. Nikoho z rodiny k nim nepustia.
Niekedy až zúfalo podávajú lekárke ruku. Cítia, že odchádzajú z tohto
sveta a chcú ešte pocítiť teplý dotyk ľudskej ruky. Chcú pocítiť dotyk tej
ruky, ktorá prejavila súcit, aj keď plný bezmocnosti, ale súcit, ktorý zjemňuje
ľudské utrpenie.
Urobme si
vlastný prieskum svojho vnútra. Vyhodnoťme jednotlivé vrstvy udalostí, ktoré
sme prežili. Skúmajme, či sa dá ešte na pôde nášho života stavať, či neutrpela
naša viera a naša dôvera v Božiu prozreteľnosť. Skúmajme to meradlom
evanjelia. Božie slovo, ktoré preniká do hĺbky, nech nás očistí, privedie
k pokániu a nech nás naplní odhodlaním žiť v Božej blízkosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára