V živote sa riadime podľa určitých
schém. Podľa nich postupujeme, vyhodnocujeme určité situácie alebo zachovávame
postup pri dosahovaní svojich cieľov.
Tieto
schémy nadobúdame napr. výchovou a postupne ich zdokonaľujeme a aj prispôsobujeme
životným situáciám. Čím je človek starší, tým má menší záujem o to, aby
tieto schémy menil.
Je
o ich správnosti presvedčený a ony sa rokmi prehlbujú. Existujú
určité schémy, ktoré sa odporúčajú ľuďom, ktorí vstupujú do manželského života.
Sú primerané mladým – začínajúcim manželom, ale aj takým, ktorí už prežívajú
pokročilé roky manželského spolužitia.
Tieto
schémy vychádzajú z evanjelia. Jednu z nich zachytil evanjelista,
ktorý píše o Ježišovi, ako pri poslednej večeri „vzal chlieb, dobrorečil,
lámal ho a rozdával“ (porov. Mt 26,26).
Tento
Ježišov úkon, ktorý dnes Cirkev používa pri slávení eucharistie, môže byť
zároveň aj životným programom pre ľudí, ktorí uzavreli sviatostné manželstvo.
Akým
spôsobom ho môžeme premeniť na drobné?
1.) Ježiš vzal chlieb (do svojich rúk)
Ľudia, ktorí vstupujú do manželstva,
berú do vlastných rúk zodpovednosť. Cítia, že ich Boh povoláva, aby boli
zodpovední nielen za seba, za svoje postoje, ale aj za atmosféru života
manželského a rodinného spoločenstva. Ide o vec istej zrelosti
človeka. Iba zrelý človek, osobnosť, dokáže vziať hodnoty do svojich rúk nie
tak, aby ich deformoval, ale naopak – aby ich zveľadil a prehĺbil.
Manželia
majú cítiť zodpovednosť za dar, ktorý dostali od Boha v podobe spoločného
manželského života. S pomocou Božej milosti môžu dar, ktorý majú v rukách
zveľadiť a vytvoriť hodnoty pre večnosť.
2.) Ježiš dobrorečil
Týmito alebo podobnými slovami zvolávame
požehnanie pre dielo, ktoré je v ľudských rukách. Každé ľudské dielo, aj
keď je na vysokej úrovni, potrebuje požehnanie zhora.
Z toho
vyplýva, že manželský život potrebuje nielen horizontálnu, ale aj vertikálnu
rovinu. Naši starí otcovia to vyjadrili jednoducho, ale presne: „Márne ľudské
namáhania bez Božieho požehnania.“
Táto
myšlienka by mala byť vštepená hlboko do života všetkým, ktorí nastupujú na
spoločnú cestu životom.
Dobrorečenie
od Pána sa vzťahuje na osoby, ktoré sú si navzájom blízke v rodinnom spoločenstve,
ale aj na činnosti, ktoré rodina vykonáva.
3.) Ježiš lámal chlieb
Chlieb je určený na to,
aby sa lámal. Nikdy nie je určený iba pre jedného. Túto schopnosť deliť majú
iba ľudia, ktorí už v mysli rozmýšľajú sociálne, spoločensky. Vedia, že ak
dostali nejaké dary od Pána, nemajú ich iba pre seba, ale majú poslúžiť
viacerým.
Znamená
to, že najprv sa treba podeliť s blížnymi v mysli, v srdci, a potom
aj v konkrétnej praxi života. Lámanie chleba alebo akéhokoľvek daru je
darom od Boha. Ide o schopnosť, ktorou človek zabúda na seba a vidí periférne
okolo seba potreby a situácie svojich blížnych.
Ak
takto vnímajú situáciu manželia, ich spoločný život bude požehnaním.
4.) Ježiš dával chlieb
Dávanie má vtedy význam
pre večný život, ak má v sebe pečať nezištnosti. Odovzdávame lásku
zhmotnenú v skutkoch, lebo aj Boh daroval Lásku, t. j. svojho Syna ako
najväčší dar pre ľudské pokolenie.
My
dávame iným, lebo čakáme odmenu nie od ľudí, ale od Boha, ktorý je Láska sama.
Dávať je znakom zdravého ovzdušia v manželskom živote. Bez tejto čnosti a ochoty
sa život dopredu neposunie.
Dávaním
a následne vďačným prijímaním vzniká požehnaný kolobeh Božej milosti, na
ktorej je rodina závislá.
Všetci
manželia sa môžu v tejto schéme prehlbovať vždy, keď sú prítomní na sv.
omši. Tam budú stále počuť slová kňaza, ktorý koná v osobe Ježiša Krista a ktorý
berie chlieb do rúk, vzdáva vďaky, láme ho a rozdáva tým, ktorí majú
pripravené srdce. Slávenie eucharistie im túto požehnanú aktivitu pripomenie,
ale zároveň ich obdarí aj potrebnou silou, aby v tejto činnosti vytrvali
do konca.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára