Mnohí máme ešte v pamäti revolučné novembrové dni roku 1989. Bolo jedna veľká eufória, ktorú človek nezažije každý deň. Po čase sme zistili, že iba z eufórie sa vyžiť nedá. A tak forma jednoty a zomknutosti, ktorá sa vtedy na uliciach vytvorila, mala trvanie dočasné. Mysleli sme si, že nám vydrží, ale prišla realita života a s ňou vytriezvenie. Mnohí si pamätajú rok 2002. Vtedy sa Slovensko stalo majstrom sveta v hokeji. Aj vtedy sme zažili eufóriu a zomknutosť, ktorá mala neopakovateľné parametre. Je príjemné zažiť takúto atmosféru, no eufória nie je jediným pilierom jednoty. Nevyniká stabilitou, rýchlo vyprcháva.
Pán Ježiš sa vo svojej veľkňazskej modlitbe prihovára nebeskému Otcovi a prosí za našu jednotu /Jn 17, 20-26/. Hovorí:"...nech sú...dokonale jedno...".S touto jednotou nemá eufória veľa spoločného. Tá jednota, Kristom ohlasovaná, má mať mimoriadne parametre.
Skutky apoštolov potvrdzujú, že zdrojom jednoty medzi Židmi sa mohol stať Pavol a to prostredníctvom náuky Ježiša Krista. Mohol sa stať, keby ho jeho súkmeňovci prijali. O čo išlo? Veliteľ pevnosti Antonia , chcel poznať Pavlovu slabosť, preto ho dal predviesť pred akúsi židovskú teologickú komisiu, aby s ním viedla debatu /Sk 22, 30 ,23, 6-11/. Zistil, že Pavol slabosť nemá, ale že ju majú Židia. Tou slabosťou je nejednota. O zviditeľnenie tejto nejednoty sa postaral sám Pavol. Dokázal, že príslušníci jeho národa sa nedokážu zjednotiť vo vieroučných otázkach, najmä v otázke zmŕtvychvstania. Tak, ako Pavol poľahky našiel slabé miesto Židov v nejednote, tak jedine on mohol byť strojcom jednoty, ale v Kristovi, ak by ho prijali. Iba Kristus môže byť byť pilierom jednoty. Iba v ňom sa môže všetko spájať a zjednocovať do dokonalosti. Bez Ježiša nemožno hovoriť o plnohodnotnej jednote, iba o eufórii a z nej vyplývajúceho náznaku zjednocovania. On musí stáť pri nás, keď chceme zjednotiť myseľ a skutky. On musí zoslať svoju milosť, aby sme mohli popracovať na diele jednoty v rodine. On je ten, ktorý svojou pečaťou Ducha posilňuje tých, ktorí sa obetujú pre dobro a jednotu v Cirkvi i spoločnosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára