Jedna
z najznámejších rockových skupín na území bývalého Československa je aj
skupina Olympic. Jedna z jej piesní obsahuje refrén: „Já, já, jenom já...“
Autor
textu piesne zdôrazňuje myšlienku sebeckého a egoistického pohľadu na svet
okolo seba. Takýto pohľad nikdy neprinesie nič podnetné a užitočné.
Omnoho
plodnejší je pohľad na svet, ktorý by sme mohli vyjadriť slovom „my“. Teda nie „ja“,
čo býva prejavom sebectva a majetníckosti, ale uvažovanie v širšom kontexte,
t. j. „my“.
Toto
je jeden z prvých krokov, ktorý musia urobiť manželia vstupujúci do
manželského zväzku. S pohľadom „ja“ by ďaleko nedospeli. S pohľadom „my“ sa dostanú v živote
ďalej.
Ktoré
momenty podnecujú v človeku pohľad v duchu „my“? Môžeme sa inšpirovať
stretnutiami apoštolov so Zmŕtvychvstalým Pánom.
1.) Apoštol Peter inkognito nasleduje
svojho Majstra, ktorého zatkli a vyšetrujú ho pred najvyššími orgánmi.
Aj keď sa Peter
schováva a zapiera svoju identitu Ježišovho učeníka,
aj tak je odhalený nemilosrdným pohľadom služobníctva: „Aj ty patríš k jeho
učeníkom...“ alebo: „Aj ty si bol s ním...“
Tento týždeň, vo štvrtok, bol Svetový deň Zeme. Parkoval som pred jednou základnou školou. Z budovy vychádzali žiaci a každý z nich mal v ruke nejaký pracovný nástroj, t. j. rýľ, hrable a pod. Týmto dali najavo, že počas svojho života patria tejto Zemi, že sa k nej hlásia a že ju chcú zveľaďovať, očisťovať a odľahčovať od všetkého škodlivého. Pekná symbolika!
Aj manželia, ktorí sa
hlásia ku Kristovi dávajú najavo rozmanitým spôsobom, že chcú patriť Jemu; že
život s Ním spôsobuje odľahčenie, očistenie a prevzdušnenie nielen
vonkajšieho priestoru, ale aj atmosféry v duši.
Pestovaním vzťahu ku Kristovi sa zvýrazňuje v manželstve a v rodine to dôležité „my“. Človek pozerá na svet Ježišovými očami a hľadá zakotvenie v jeho osobnosti.
2.) Apoštoli stolovali s Ježišom pred jeho obetou na kríži.
Sv. písmo hovorí, že
Ježiš vzal chlieb, namočil ho v mise, čo bola na stole, a tak podával
jesť svojim učeníkom.
V živote
si ľudia podávajú akoby obyčajný chlieb. Bez ničoho. Len tak. Ale sú ľudia,
ktorí si podávajú chlieb, ktorý bol ponorený v náuke evanjelia – a v tom
je zásadný rozdiel.
Obdarovať iného iba z čisto prirodzených dôvodov a obdarovať človeka chlebom nie jednoduchým, ale takým, ktorý je presiaknutý Ježišovou náukou, nie je to isté. Takéto zázemie v rodine má vychovávať členov rodiny k tomu, aby zdôrazňovali dôležitosť Božieho slova a sviatostného života a ich vplyv na každodenný život.
V spoločenstve apoštolov s Ježišom sa ukazuje, aké je dôležité vzájomné obohacovanie sa a odovzdávanie si hodnôt. Biblické podávanie chleba ako pokrmu znamená, že je dôležité odovzdávať si nielen životnú skúsenosť, ale aj svedectvo viery a prajnosti, ktorá život v rodine prehlbuje.
3.) Apoštoli dostali možnosť dotknúť sa Ježišových rán po jeho zmŕtvychvstaní.
V tomto prípade išlo o overenie
autenticity Učiteľa z Nazareta. Bolo to dôležité preto, aby apoštoli mohli
povedať: „Ten, koho rán sa dotýkame, je Ježiš z Nazareta, ktorého sme
dôverne poznali, obdivovali ho a vložili doňho všetky svoje nádeje.“
Je
dôležité, aby sa rodiny a manželia dotýkali nielen svojich rán v prenesenom
slova zmysle, ale a rán celého sveta. Ten, kto sa dotýka rán iného, ako
keby chcel tie rany zahojiť, liečiť; akoby ich chcel do istej miery prevziať na
seba - aspoň časť z nich. Dotýka sa
to známeho biblického vyjadrenia: „Neste si vzájomne bremená.“
Sú
ľudia, ktorí sa dotýkajú rán sveta alebo jednotlivcov preto, aby ich jatrili a spôsobovali
tým väčšiu bolesť. No vďaka bohu, poznáme ľudí, ktorých dotyk s ranami sveta
je liečivý a blahodarný. Nápadne sa podobá na reakciu Samaritána z evanjelia,
ktorý sa dotkol rán pocestného a liečil mu ich.
V rodine
vítame také zázemie, v ktorom je liečenie rán – nielen tých telesných –
samozrejmosťou. V takej rodine sú k dispozícii duchovné lieky, ktoré
spôsobujú ovlaženie, zjemnenie bolesti a produkujú medikamenty presahujúce
rámec pozemského sveta.
Ak ľudia žijú s Bohom, dostáva sa im liečivých milostí, ktoré poslúžia nielen im, ale aj ľuďom v okolí ich života.
S radosťou
vítame také manželstvá a atmosféry rodinného života, kde to „my“ je
výsledkom hľadania a nachádzania Ježiša Krista. Jeho vzor zbavuje ľudí
sebectva, individualizmu a pomáha im objaviť silu spoločného hľadania
pravdy.
Nejde
len o pravdu v bežnom význame života, ale aj o Pravdu – o Ježiša
Krista. Takýto postoj k životu ich nesklame, ale zachová dielo ich rúk až
do večnosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára