Každý z nás vie, čo znamená, keď
je naňho vyvíjaný tlak. Existuje politický nátlak, spoločenský, pracovný. So všetkými sa učíme vysporiadať. Človek
rozmýšľa, či sa mu podriadiť alebo vzdorovať, a to aj za cenu obetí.
V časti evanjelia, ktorá hovorí o umučení Pána Ježiša a o udalostiach, ktoré tomu predchádzali, sa dozvedáme o tlaku, ktorému je vystavený apoštol Peter, samotný Pilát, ale i Pán Ježiš, ktorý zomiera na kríži. (Lk 22, 14 – 23, 56)
1.) Peter
Potom, čo Pána Ježiša zatkli a predviedli na výsluch,
Peter sa skrýva. Vyhľadáva kúty a tmavé miesta a všade sa zdržiava
inkognito. No nemôže sa však donekonečna schovávať. Odhalili ho pomerne rýchlo
neznámi ľudia, ktorí povedali: „Aj ty patríš k nemu.“ (k Ježišovi) „Si
jeden z jeho učeníkov.“
Týmto vyjadrením naznačili, že Peter s touto
životnou filozofiou nie je vítaný, že sa pre neho len veľmi ťažko nájde miesto
v takej kultúre a v takých podmienkach, ktoré sú dlhodobo
formované mojžišovskou základňou. Prakticky mu dali najavo, že so zásadami
Ježiša z Nazareta v tejto spoločnosti neuspeje. Tak ho vlastne
odsúdili a naznačili, že sa bude ťažko uchádzať o priazeň členov
tamojšieho spoločenstva.
Človek, ktorý uveril v Ježiša Krista, nebýva dobre prijatý týmto svetom. Stáva sa odsúdencom a dáva sa mu najavo, že si len ťažko bude hľadať miesto so zásadami evanjelia v krvi v tomto sveta. V tomto rozpoložení kresťania už existujú 2000 rokov. Takto to bude až do konca čias. Napriek tomu si zachovávajú obdivuhodnú vitalitu viery, Kristov kríž je pre nich motiváciou a povzbudením v týchto zápasoch. Apoštol Peter sa postupne z kútov a tmy prepracoval na svetlo a tam výrečným spôsobom ohlasoval Ježiša ukrižovaného a zmŕtvychvstalého.
2.) Pilát
Je predstaviteľom svetskej moci. Má moc rozhodovať o živote
a smrti konkrétneho človeka. Povedané dnešnou rečou – má veľké
kompetencie. Židovskí pohlavári ho navštívia a dožadujú sa jedného – aby odsúdil
Ježiša z Nazareta na smrť. Všetko ostatné strpia, len nie tohto chudobného
učiteľa, ktorý robil divy a zaujal srdcia obyvateľstva.
Evanjeliu hovorí, že ich krik sa pred Pilátom stupňoval.
Pilát veľmi rýchlo pochopil, že Ježiš je nevinný. Napriek tomu nemal záujem ísť
so židmi do sporu. Urobil krok proti
svojmu svedomiu a dal súhlas na to,
aby Ježiša ukrižovali.
Ide o situáciu, ktorú označujeme ako nadčasovú. Aj dnes
sú reprezentanti moci pod tlakom. O ich priazeň sa usilujú mnohí,
ktorí chcú presadiť svoje záujmy. Svojím spôsobom niekedy nútia predstaviteľov
moci, aby išli proti vlastnému presvedčeniu,
aby upustili od spravodlivosti, aby obchádzali zákon v pozemskom živote.
Koľkí na to doplatili aj v dnešnej dobe... Nie je jednoduché zastávať
nejaké vysoké miesto v hierarchii dnešnej spoločnosti. Taký človek musí
mať silné duchovné morálne zázemie. Mali by sme sa často modliť za tých, ktorí
nesú kríž zodpovednosti, a to preto, aby ich rozhodnutia neboli ovplyvnené
egoistickými záujmami, ale spravodlivosťou,
ktorá vychádza od Boha.
3.) Ježiš Kristus
Vrcholná dráma jeho života sa odohráva na kríži. Koľko podnetného a hlbokého sa na ňom
odohralo! Nemôžeme si nevšimnúť, že aj tam je naňho vyvíjaný nátlak. Vysmievajú
sa z neho židovskí starší. K nim sa pridávajú vojaci, a nakoniec
aj jeden zo zločincov, ktorého poznáme
ako nekajúceho lotra. Odtiaľ vychádza na
adresu Ježiša výsmech, pohana a nátlak: „Iných zachraňoval, prečo
nezachráni seba?“
Ježiš tým naznačil podstatu svojho učenia. Zachraňujeme sa
vtedy, keď zachraňujeme iných. Každý, kto sa obetuje pre iných, zachraňuje
svoju dušu. Robí tak vo vzťahu k predchádzajúcemu hriešnemu spôsobu
života, od ktorého sa chce očistiť
a robí to aj vo vzťahu k budúcnosti, v ktorej chce raz a navždy
patriť Bohu.
Nie každý pochopil túto Ježišovu filozofiu. On sa
nepotreboval zachrániť, veď je Božím Synom. On prišiel, aby zachránil všetkých
nás. Zachraňoval ľudí počas svojho verejného účinkovania (aspoň niektorých),
ale všetkých zachránil, keď vystúpil na oltár kríža. Hovoríme tomu vykúpenie.
Záchrana ľudí v jeho ponímaní znamenala prijatie potupy kríža až po samú
hranicu.
My, kresťania, od tohto by sme mali odvodzovať svoje
správanie. V obetovaní sa pre iných nachádzame istú cestu
do Božieho kráľovstva. Kristov kríž je pre nás večným upozornením, že iba cesta
Kristovho kríža je cesta očistenia, nápravy a otvorenia
sa Božej budúcnosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára